Dáin

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 oktober 2003, 09:29

Va? Är kärnkraftverket den delen??? Jag fick för mig jag jag tjuvläste den delen att det var grå rök som sprutade ut.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 17 oktober 2003, 22:25

Fan, det är nåt jag inte kunnat fantisera om i mina vildaste drömmar, klart som fasiken att det måste komma en drös med ilskna dvärgar :D det vore så coolt!

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 20 oktober 2003, 08:01

Jag mår bara dåligt...

Kamelen: Självklart kan man inte följa boken till punkt pch pricka. Det kräver jag inte heller. Det jag blir irriterad på är alla små "onödiga" ändringar dem gör. Jag förstår varför man inte tar med Tom Bombadill i filmen men vad i he.... gör alverna vid Helms Klyfta?!? För att inte nämna alla mindre ändringar...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 oktober 2003, 09:19

Det kan, som sagt, finnas en poäng i att visa att människorna trots allt inte var helt lämnade i sticket under Ringens Krig, utan att alver och dvärgar faktiskt bidrog med sitt strå till stacken. Jag hade nog föredragit att kanske visa bilder på olika skärmytslingar runt omkring (t.ex. Dáin vid Ensamma berget och Lóriens alver i Dol Guldur), men har ingenting emot att inlemma dessa mindre slag i den större handlingen.

Alvernas assistans vid Hornborgen får väl stå som en symbol för att alverna trots allt slogs under Ringens Krig, om än inte vid just det tillfället.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 oktober 2003, 09:22

Jag tycker ärligt talat att det var ett genialistiskt drag att ta ur Tom Bombadill ur handlingen, kapitlen med Tom Bombadill i boken avleder storyn helt och hållet från huvudspåret och resulterar snarare i ett flummeri i Gamla skogen.

Alverna vid Helms Klyfta kan tänkas suspekt, men fortfarande inte helt onödigt. PJ vill nog lyfta fram att alverna inte har glömt bort människornas värld.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 20 oktober 2003, 09:37

Håller i viss mån med ang. Bombadill, och alvernas deltagande vid Helm var kanske ett dumt exempel, så jag får väl ta ett annat; när Legolas, Gimli och Aragorn jagar efter Pippin och Merry, så klagar Gimli över att han, liksom alla andra dvärgar, är mer för korta ruscher än längre löpningar. Jo, jag vet att det är ett sätt att få in komik och humor i filmen som PJ, tyvärr, brukar vilja göra, men varför förlöjliga Gimli överhuvudtaget?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 oktober 2003, 12:40

Gimlis "komiska" ådra kan jag dock hålla med dig om. Jag skulle nog inte störa mig så mycket på det, om det inte vore för att det dök upp så ofta. Däremot gillar jag hans lilla monolog om dvärgkvinnor (som ju är hämtad nästan direkt från Tillägget om dvärgar)...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 oktober 2003, 12:53

Jo, den monologen var bra, men det var ju inte så mycket komik mot/med honom. Innan han (återigen :roll: ) ramlade av hästen.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 21 oktober 2003, 07:49

Danne: Det är ju det jag menar. Visst kan man ändra lite från böckerna, och ibland ska man veta att det är nödvändigt, men det blir för mycket, ofta i scener där böckerna inte bara skulle fungera utan tillochmed bli bättre [än vad filmens scen blev]. Men, det är ju bara mitt tycke, och detta är ju som så mycket annat egentligen bara en smakfråga.

Skriv svar