Asatro och vigslorätt mm

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 12 november 2003, 10:21

Robban skrev:Asatron verkar ju stentuff...undra hur det skulle se ut om Sverige fortfarande skulle tro på Asatron, till och med i dag!
Tja, det finns ju många idag i Norden som man kan beteckna som asatroende, vanatroende, eller som utövar Nordisk Sed.
Detta är ju dock en nyuppväckt religion, den har ju inte funnits kvar i en obruten tradition.
Och, som sagt, vi lever i ett land med religionsfrihet, så det är ju ingen som hindrar en från att tro på/tillbe/dyrka de gamla Gudarna. Många gör det.
Jag tror däremot inte att nyhedendom någonsin kommer att bli en "allmän" och vedertagen religion, även om antalet utövare växer. På gott och ont.

/Katarina

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem

Inlägg av Gyllenewasen » 12 november 2003, 13:56

I och för sig finns det inga tempel kvar men eftersom vi lever i ett land med vinter halva året och inte så mycket till värme under den andra halvan heller så kan vi nog utgå från att man på gårdarna hade mindre offerplatser inomhus.
Jämför t.ex. med den japanska kulturen.

Allt behöver inte vara svart eller vitt - saknas det stora katedraler betyder det inte nödvändigtvis att allt skedde utomhus. Men å andra sidan kan vi ju inte säga att de hade små "kyrkor" heller.

Vad jag har förstått är asa-tron en kult-religion som man inte kan ha genom att bara tänka på den, såsom den moderna kristendomen. Så någon form av riter krävs nog, men var går gränsen? Jag vet inte, vet någon annan?

För övrigt anser jag att Sverige bör godkänna asa-tron med andra religioner på samma sätt som danskarna, norrmännen och släningarna har gjort. Något argument mot finns ju inte.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 12 november 2003, 14:51

UrsusRex skrev:Jag menar hur staten/kyrkan ser på det.
Asadyrkan är förbjudet och den har likheter med djävulsdyrkande...sägs det ;)

Och ett blot behöver ju inte innebära kattstrypning och blod!!!!!
Häll ut en kanna öl så har du blotat! eller köp en grillad kyckling på vivo eller vad du vill!

/B
Alltså, för det första är asadyrkan knappast förbjudet (men jag antar att du menar detta lite skämtsamt).
Vem som helst kan faktiskt idag registrera ett trossamfund och i vissa fall få hjälp av staten att håva in bidrag från sina medlemmar. Precis som Svenska Kyrkan gör på deklarationsblanketten.

Se länk: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19981593.HTM

Och även denna: http://www.kammarkollegiet.se

Vi har ju som bekant inte längre en statskyrka, som man numera inte föds in i, utan man blir medlem vid ett eventuellt dop.
Alla som automatiskt blev medlemmar tidigare måste fortfarande aktivt meddela att man vill gå ur. Kan man göra enkelt via Svenska Kyrkans hemsida.

För det andra (svar till andra inlägg, ej ovanstående citerade): när det gäller giftemål och deras juridiska legitimitet vore det bättre om endast borgerliga vigslar vore juridiskt bindande, då slipper man "favoriseringar" av vilka som ska eller inte ska ha rätt att viga sina församlingsmedlemmar.
Svenska kyrkan är ju faktiskt numera en frikyrka, så varför ska det betraktas som det "normala" sättet att gifta sig på, kan man undra.
Jag är inte helt säker på vilka samfund som har vigslorätt i Sverige (nån som vet?), men eftersom religionerna blir allt fler är det i ärlighetens namn mer rättvist om alla gifter sig (juridiskt) borgerligt och sen kan man ju göra det religiöst/känslomässigt/traditionellt hur man själv vill.
Tycker jag.

Och när det gäller blot: Nej, varför skulle det handla om kattmord? Ordet BLOT har inget med ordet BLOD att göra, som tyvärr många tycks tro. BLOT betyder snarare OFFER, vilket ju handla om väldigt mycket olika saker, libationer t.ex. som UrsusRex nämner.
Jag kan rekommendera Britt-Marie Näsströms (professor i religionshistoria vid Göteborgs Universitet) bok "Blot" även om jag inte är helt kompis med hur hon behandlar sina källor ibland.
Senast redigerad av 2 Katarina, redigerad totalt 12 gång.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 12 november 2003, 15:22

UrsusRex: har du hör om den gruppen danskarna som vill få asatron erkänd som en "riktig" relion så de kan viga folk och fixa med skatterna...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 12 november 2003, 16:06

Det finns faktiskt en svensk hednisk grupp som har rätt att viga folk. Minns ej vilka dock. Återkommer.

EDIT: jag har för mig att det är en organisation som heter Nordiska ringen, men är ej helt säker.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 12 november 2003, 20:25

Nordiska ringen, numera Norröna Samfundet är tydligen registrerat trossamfund. Detsamma gäller Samfälligheten för Nordisk Sed. Så har åtminstone jag förstått det hela utifrån informationen på deras hemsidor.

http://www.nordiskaringen.org/index2.htm

http://www.samfalligheten.org/

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Gravsättning!

Inlägg av Sarvi » 12 november 2003, 21:38

UrsusRex skrev: Vare sig man är med i kyrkan elle rinte så måste man väl begravas på en kyrkogård? Har fått för mig det men kan ha fel!
Alltså man får sprida aska och så där men knappast börja elda på eget bevåg..... det är inte religonsfrihet tycker jag.
Efter lite efterforskningar på Notisum och annat fann jag följande:
Begravningslag 1990:1144, ur 2 kap:
6 § Enskilda begravningsplatser får anordnas och hållas bara av trossamfund eller stiftelser som har fått tillstånd till det.
Frågor om tillstånd prövas av länsstyrelsen i det län där begravningsplatsen är eller avses bli anordnad.

7 § Tillstånd att anordna och hålla en enskild begravningsplats får lämnas bara om det finns särskilda skäl för det och det kan antas att trossamfundet eller stiftelsen kan behålla begravningsplatsen och fullgöra de skyldigheter som ankommer på innehavare av begravningsplatser.

8 § Tillstånd att anordna eller hålla en enskild begravningsplats får förenas med särskilda villkor.
och senare, i 5 kap:
5 § Stoft eller aska får gravsättas bara på allmän eller enskild begravningsplats.
Regeringen får dock meddela föreskrifter om att med askan får förfaras på något annat sätt. Beslut i sådana ärenden meddelas av länsstyrelsen.

7 § Vid gravsättningen får inte förekomma något som strider mot förrättningens helgd och allvarliga innebörd.
Så det verkar ju vara lite kärvt, om man vill ligga nergrävd på något särskilt ställe. Dessutom får kremering bara ske i krematorier, och krematorier får endast anordnas och hållas av den som innehar en allmän begravningsplats eller av en församling (3 kap, 1 och 3 paragrafen). Inga flammande skeppsbål, tråkigt nog. Men det finns även Begravningsförordningen 1990:1147:
30 § Askan efter en avliden får strös ut på någon annan plats än begravningsplats, om länsstyrelsen i det län där det är meningen att askan skall strös ut ger tillstånd till det.
Tillstånd får meddelas bara om den plats där askan skall strös ut är lämplig för ändamålet och om det är uppenbart att man kommer att hantera askan på ett pietetsfullt sätt.

33 § Om tillstånd meddelas, skall länsstyrelsen i beslutet ange de villkor för förfarandet med askan som länsstyrelsen anser nödvändiga.

34 § Den som har fått tillstånd enligt 30 eller 31 § skall inom den tid som länsstyrelsen bestämmer lämna in ett intyg till länsstyrelsen om att det har förfarits med askan i enlighet med beslutet om tillstånd.
Såvitt jag förstår så beror de strikta kraven vid kremering och gravsättning dels på att man vill ha ordning och reda i folkräkenskaperna, kremeringar ska rapporteras till Skattemyndigheten och whatnot, samt dels att man inte vill att folk ska damma ner omgivningarna alltför mycket. Nuförtiden kan man också föra in miljöargumentet i det hela, förångade amalgamlagningar från kremeringar står omkring 30% av Hg-utsläppen till luft i Sverige per år!

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 13 november 2003, 16:33

hangatyr skrev:Det finns faktiskt en svensk hednisk grupp som har rätt att viga folk. Minns ej vilka dock. Återkommer.

EDIT: jag har för mig att det är en organisation som heter Nordiska ringen, men är ej helt säker.
Jag har kontaktat Kammarkollegiet och nu fått en lista på vilka trossamfund i Sverige som har vigslorätt. Inget hedniskt samfund finns med på denna lista.
Se lista nedan. (Det blir ett långt inlägg, jag ber om ursäkt, men jag tycker att det är viktigt att sprida korrekt information.)

Svenska Adventistsamfundet
Svenska Alliansmissionen
Anglikanska kyrkan
Svenska Bahaisamfundet
Svenska Baptistsamfundet
Missionssällskapet Bibeltrogna vänner
Estniska Evangeliska Lutherska kyrkan
Estniska Apostoliska-Ortodoxa kyrkan
Etiopiska Ortodoxa Tewahdo Kyrka Ärkestiftet i Sverige
Evangelisk-Lutherska Kyrkan i Sverige
Evangeliska Fosterlands-stiftelsen
Evangeliska Frikyrkan
Franska Reformerta Kyrkan
Svenska Frälsningsarmén
Frälsningsarmén i Sverige
Grekisk-Ortodoxa Metropolitdömet
Herrens Nya Kyrka
Islam: Sveriges Muslimska Förbund (SMUF)
Islamic Center i Malmö
Islamiska Församlingen i Sverige (FIFS)
Islams Ahmadiyya-rörelsen i Sverige
Jehovas vittnen (Bibelsällskapet Vakttornet)
Jesu Kristi kyrka av Sista Dagars Heliga (Mormonerna)
Judiska Centralrådet i Sverige
Kristi Förklarings Ortodoxa församling (Ryska Ortodoxa kyrkan)
Liberala Katolska Kyrkan i Sverige
Makedonska Ortodoxa Kyrkan
Metodistkyrkan i Sverige
Svenska Missionsförbundet
Nya Kyrkans Församling i Stockholm
Nya Kyrkans samfund, Jönköping
Svenska Ortodoxa Kyrkan
Svenska Ortodoxa Prosteriet
Pingstförsamlingarns Vigselnämnd
Romerska Katolska kyrkan i Sverige
S:t Johannesteologens Grekisk ortodoxa församling
Scientologi-Kyrkan i Sverige
Serbisk Ortodoxa Kyrkan
Trosrörelsen i Sverige
Vännernas samfund i Sverige (Kväkarna)
Senast redigerad av 1 Katarina, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 13 november 2003, 17:52

Katarina skrev:Islam: Sveriges Muslimska Förbund (SMUF)
Jag vill ju absolut inte göra mig lustig på någon religions bekostnad, men för den här förkortningen finns det bara en smiley: :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 01:54

Gyllenewasen skrev:I och för sig finns det inga tempel kvar men eftersom vi lever i ett land med vinter halva året och inte så mycket till värme under den andra halvan heller så kan vi nog utgå från att man på gårdarna hade mindre offerplatser inomhus.
Jämför t.ex. med den japanska kulturen.

Allt behöver inte vara svart eller vitt - saknas det stora katedraler betyder det inte nödvändigtvis att allt skedde utomhus. Men å andra sidan kan vi ju inte säga att de hade små "kyrkor" heller.

Vad jag har förstått är asa-tron en kult-religion som man inte kan ha genom att bara tänka på den, såsom den moderna kristendomen. Så någon form av riter krävs nog, men var går gränsen? Jag vet inte, vet någon annan?

För övrigt anser jag att Sverige bör godkänna asa-tron med andra religioner på samma sätt som danskarna, norrmännen och släningarna har gjort. Något argument mot finns ju inte.
Ungefär vad jag tänker, skulle kulten godkännas så behövs platser för den = "tempel"

Riter och gränser?
Ja som sagt, det är olagligt för en jägare att ha sitt falda vilt oövertäckt på bilen tex då det kan verka stötande. Så att hänga offer i träd och liknande är ju inte aktuellt.
Att ha offerriter inom sällskapet däremot kan ju inte vara störande? Särskillt inte om en särskilld plats/tempel för det finns?
Och inte behöver det gå till så att man offrar ett levande djur. Även om jag ärligt talat inte förstår problemet med det? Om blotgoden skulle vara utbildad, dvs slaktare..varför skulle ett offerdjur vara värre än kotletterna på ICA..... MEN som sagt det är ingen djävulsdyrkan vi talar om! Att medföra en gåva till gudarna borde räcka för en rit?

Till sist; PRECIS!!!!! Det finns inga belägg emot utom att den är hednisk och det är väl Islam också??

Sarvi; Med andra ord så blir det både svårt och kostsamt att inte begrava på kyrkans mark. Jag visste det där om askan men vågade mig inte på det då jag var osäker...... Men det är FÖRJÄVLIGT! Inte ens askan får man sprida där man vill!

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 14 november 2003, 02:29

UrsusRex skrev:... den är hednisk och det är väl Islam också??
Det skulle jag inte kalla den.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 14 november 2003, 08:39

Gyllenewasen skrev:
Vad menar du med "godkänna", egentligen?
Om det nu finns samfund inriktade på "asatro" (eller vad man nu vill kalla det) som registrerats i Sverige som trossamfund så är den väl godkänd? Var nånstans står det att asatro inte är en godkänd religion?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 08:48

Lindir skrev:
UrsusRex skrev:... den är hednisk och det är väl Islam också??
Det skulle jag inte kalla den.
Vad är hednisk i ett kristet samhälle då?

För sverige är ett kristet samhälle!!!!!! Bara att titta i lpo tex, Läroplanen.
Lärarna ska verka för att KRISTNA ideal lärs ut och efterföljs.....

Under korstågen var Islam hedniskt varför inte nu?
För att vi har religonsfrihet och alla har rätt till sin tro i vårt land.

Jag skulle inte heller ha kallat islamister hedningar i ett annat samanhang, men varför är asatro hedendom om inte tex Islam, budism osv är det?

Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 08:53

Bara en till sak om hur seriöst folk tar Asatroende eller hedendom; andra religonstrådar låses omedelbart...inte denna?

Vad är Nyhedendom där Asatro ingår?
Nyhedendom (alt. Neopaganism) kan grovt sägas är en paraplybeteckning för moderna religiösa rörelser som i sina trosföreställningar anknyter till de religioner som existerade innan kristendomen. Då nyhedendom främst är en europeisk och nordamerikansk rörelse ligger oftast det primära intresset på Europas förkristna kulturer. Dock finns det grupper som finner inspiration från kulturer utanför Europa som även de räknas till denna rörelse. Att göra en enkel generell beskrivning av nyhedendom eller deras uppkomst är mer eller mindre omöjligt. I likhet med sina förkristna trosfränder präglas den moderna hedendomen av en komplexitet och mångfald.

Då man likväl talar om en relativt samansatt social grupp är det dock möjligt att skönja vissa generella trender inom denna rörelse. Dessa är:

· Kristendomens tillkomst ses inte som något positivt, utan som en påtvingat tro ovanifrån. Man vänder sig därmed mot den historiska synen på Europas kristnande som civilisationens intåg till barbarerna. Av naturliga skäl vänder man sig även starkt mot den form av mission som bedrivs idag.

· Man erkänner flera gudar och mottsäter sig tron att det finns en sann väg. Det finns dock olika tolkningar rörande de olika gudarnas faktiska existens. En del ser dem som manifestationer av en större enhet, en del dem som jungianska arketyper, och en växande del som faktiska personliga krafter som människa kan komma i kontakt och etablera en relation med.

· Människan är en del av naturen och skall arbeta i harmoni med henne. Vilket också innebär att hon inte är en syndfull varelse i behov av "förlåt" och välsignelse.

· I de forntida kulterna och myterna finns religiösa föreställningar vars relevans är lika central för oss idag som för de som trodde på dem innan kristendomen kom.

Nyhedendomen ser andra polyteistiska grupper som besläktade med sin egen. Detta gör att religioner som exempelvis hinduism och olika naturreligioner upplevs som närbesläktade med ens egen tro och även som religioner man tar inspiration av och söker utbyte med. Det rör sig alltså INTE om kattstrypning och Djävulsdyrkan!

Nyhedendomen är historiskt sett i hög grad en utveckling av sekelskiftets ockulta och esoteriska sällskap. Dock skiljer sig nyhedendom ifrån detta då man till skillnad från magiska sällskap lägger tonvikten på den religiösa aspekten. Dock är linjen mellan magiska och hedniska grupper sällan speciellt stark, och det förekommer ofta att personer är medlemmar både i magiska och hedniska grupper.

Vad vill jag ha sagt?
Jo det är inte så konstigt att kyrkan gör sin röst hörd och att staten som verkar för kyrkans väl (FORTFARANDE!!!!!!! Säg inget annat) inte ger dessa typer av religon legitimitet. Hur religonsfritt vårt samhälle än är.

Visst har jag rätt att tro vad jag vill och i mångt och mkt är det varmluft jag spyr ut nu för jag kan ju verka i min religon i småföreningar.
Men det är just det! FÖRENINGAR, inte TROSSAMFUND.
Vi kan inte äkta varandra legitimt, vi kan inte begrava varandra legitimt, vi kan inte utföra riter legitimt. Inget av detta tror jag heller man i Sverige kommer verka för! Det kommer inte bli godkänd religon.
Sök på asatro och legitimitet så hittar du genast en anledning! Nämligen nynazister och extremnatinoalister som missbrukar vår religon.

En annan anledning är den jag ger dig; kyrkan och staten.... De VILL INTE se att Neopaganism legitimiseras. Särskillt inte efter den kvinliga prästen jag inte kommer ihåg namnet på som för ett par år sedan blev sparkad ur svenska kyrkan för sina predikningar som närmade sig Neopaganism...sades det.
Vad hon gjorde var att förmedla en KRISTEN predikan som "passade" det moderna samhället... hon fick ett enormt gensvar från församlingen.

Så törsten efter religon/nått att tro på är stor. Den dog inte i.o.m vetenskapen.
Men en naturreligon som t.e.x Asatroende ger utrymme för tolkning, samt att sätta namn på det där vissa kanske ser som en naiv önskan att det ska finnas.... Det andliga, det stora, kraften, slumpen, sjättesinnet osv.
Jag har för mig att du Lindir är Budist? Neopaganism finner många likheter med budism och hinduism..... Vi vet som sagt inte hur de förkristna religonerna såg ut utan gissar och fyller på med likheter från andra religoner.

Neopaganism skulle få så stort gehör att kyrkan inte vill godkänna det... så enkelt är det. Så istället går det flummigt under newvawe och Neopaganism-föreningar.... ofta jämförda med Djävulsdyrkan.

Mvh Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 09:25

:lol: :lol: :lol:

Så kommer tråden låsas då????

Men om den gör det.... hör gärna av er i Pm om undringar eller frågor, motsättningar.

I vilket fall hoppas jag att vi snart kan se ett asatroende bröllop som kommer vara legitimt samt att vi får ta hand om våra döda som det vore önskvärt för oss.... liksom man tydligen får i Danmark nu!

Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar