Böckerna på engelska...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
karlis
Ny medlem

Böckerna på engelska...

Inlägg av karlis » 9 december 2003, 20:57

Har tänkt att läsa trilogin på engelska, var får jag tag på den? Hade varit fint med alla i ett band.

//Karlis

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 december 2003, 21:13

Den finns nog på de flesta välsorterade bokhandlar i Sverige (speciellt i Tolkientider som denna), och dessutom på åtskilliga större antikvariat.

Hittar du den inte, är det bara att beställa på nätet. På http://www.bokfynd.nu kan du hitta prisjämförelser mellan alla större svenska och internationella nätbokhandlar, och dessutom välja mellan ett otal olika utgåvor (engelska, amerikanska, kanadensiska - inbundna, pocket, läderinbundna, kassettböcker, osv). Det är bara att botanisera.

Och så finns det ju, som det brukar påpekas, bibliotek också. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 december 2003, 23:14

Tycker att en-volymsvarianterna blir lite för maffiga att hantera. Iallafall om man ska ha skaplig papperskvalisort, och det ska man ju förstås.

Fast jag har fingrat på en engelsk utgåva som var inbunden, med guldtryck, psalmbokspapper och sån där guldfärg på boksidorna, om ni förstår vad jag menar. Ha-begäret dämpades endast av det faktum att kalaset gick på nära 1400 spänn! Bokhandlare Flemming tyckte jag borde ha haklapp... 8)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 10 december 2003, 01:19

Jag beställer, dels för att stödja butiken, nästan alltid fantasy från SF-bokhandeln.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 10 december 2003, 01:58

D. Andersson skrev:Jag beställer, dels för att stödja butiken, nästan alltid fantasy från SF-bokhandeln.
Jag sympatiserar med tankegången, men jag tycker att prisskillnaden är lite väl stor den här gången; drygt 300 spänn dyrare på SF-b!

Vi diskuterade just inköp av engelsk version på Tolkiens Arda alldeles nyligen (jag går bl a själv i köptankar). Här är den tråden, där det finns en del relevanta länkar.

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem

Inlägg av Azaghâl » 10 december 2003, 09:43

Oavsett var/hur man köper, så kan jag inte säga annat än JA - läs på engelska!

Köpte (relativt) billiga pocketar i London i våras: LOTR, The Hobbit och Silmarillion. Kommer nog aldrig att läsa på svenska igen (möjligen kommande nyöversättningen, av ren nyfikenhet). SÅ mycket trevligare tycker jag de var på originalspråket.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 10 december 2003, 14:57

Mitt ex av LOTR är inköpt på SFbok. Alla 3 i samma, pocket. 279 kr tror jag det gick på. The hobbit låg väl på 79, samma sak med Silmarillion, har jag för mig. Pocket är bra vid dålig ekonomi (dvs, alltid). :)

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem

Inlägg av KättarAngus » 12 december 2003, 09:19

Tycker man att singelvolymsutgåvorna på pocket blir bökiga kan jag rekommendera den läderinbundna deluxeutgåvan med förgyllda sidor, den är tryckt på bibelpapper. Jag jämförde och den är med slip-case aningen tunnare än 1:a delen på svensk pocket, den äldre utgåvan som kom ut i mitten av 80-talet (gula med grön, rosaaktig resp. blå färg på framsidan och illustrationen i en cirkel). Det blir dock en smula svårläst pga att pappret är så in i h€lv€t€ tunt, man tycker att man bläddrar ett blad men det blir fyra.

Smakar det så kostar det dock. Jag pyntade £70 styck för LoTR och Silmarillion men nu har Amazon UK tagit bort rabatten på LoTR och den kostar nu £100 plus frakt och moms.

/Angus

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 12 december 2003, 20:26

Oavsett vilken utgåva man väljer bör man kontrollera att så många som möjligt av Tolkiens senare ändringar kommit med. Ett ganska säkert test är att slå upp familjen Brandybucks släktträd i Appendix. Om Merry har fått en fru som heter Estella kan man känna sig ganska säker.

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem

Inlägg av KättarAngus » 17 december 2003, 11:46

*tittar efter i deluxeutgåvan*
Japp, jag kan känna mig säker. Tack för tipset, det hade jag inte den blekaste aning om tidigare.
/Angus

Skriv svar