Svenska förband i strid?
Svenska förband i strid?
Är det nån som vet detta?
Gärna enskilda slag eller "incidenter".
Som Kongo vet ju alla om men hur många konfrontationer blev det?
Samma med andra FN-Uppdrag, har man råkat ut för något utanför Fn-ramen förutom Ubåtsjakterna och kränkningar av luftrummet?
Mvh Ola
Samma med andra FN-Uppdrag, har man råkat ut för något utanför Fn-ramen förutom Ubåtsjakterna och kränkningar av luftrummet?
Mvh Ola
Hmmm, det borde nog bero på vad man menar med "strid". Innebär det att svenska styrkor:
Om du menar
- A. varit utsatta för beskjutning
B. besvarat eld
C. öppnat eld och/eller bedrivit anfallsstrid
Om du menar
- A: Ofta, nästan varje utlands-bataljon har varit utsatt för incidenter (kanske inte de sista Cypern-bataljonerna). Räkna in Catalinan och DC-3an här?
B: Mindre ofta, men fortfarande inte helt sällsynt. Skottväxling förekom, förutom givetvis på Balkan, även under Cypernmissionerna (vet jag) och Libanon (tror jag).
C: Kongo. Och ubåtskränkningarna och/eller minkarna (beroende på ståndpunkt).
Tack för svar. Det jag menar med strid är nog minst utväxling av skott.
Jo det mesta kanske är hemligstämplat man kommer vara gråhårig långt innan man får reda på något.
På balkan har jag hört att det hänt en del men vet inte riktigt hur man får fatt på informationen.
Samma med kongo inget gubbarna skryter om även om man hört rn del berättelser.
Jo det mesta kanske är hemligstämplat man kommer vara gråhårig långt innan man får reda på något.
På balkan har jag hört att det hänt en del men vet inte riktigt hur man får fatt på informationen.
Samma med kongo inget gubbarna skryter om även om man hört rn del berättelser.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
En del av det vi var med om på Balkan kan du läsa om på SoldF.com
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... topic=5506
Inget av det som hände på Balkan är hemligstämplat, däremot så är det inget man berättar om hur som helst eller för vem som helst.
Det är fortfarande, 10 år efter en massa känslor inblandade.
/Thord
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... topic=5506
Inget av det som hände på Balkan är hemligstämplat, däremot så är det inget man berättar om hur som helst eller för vem som helst.
Det är fortfarande, 10 år efter en massa känslor inblandade.
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Det är väl helt enkelt så att man inte berättar om detta hur som helst.
Det har tagit mig tio år innan jag lyckades få detta på pränt och det är inte färdigbearbetat ännu.
Det är även svårt för någon som inte varit med om något liknande att ta till sig det man berättar, det blir väldigt abstrakt och främmande.
Sen är det väl inget man går runt och skryter med utan det blir mest att man pratar med såna som varit med själva, då behöver man inte förklara så mycket utan dom förstår vad man pratar om.
/Thord
Det har tagit mig tio år innan jag lyckades få detta på pränt och det är inte färdigbearbetat ännu.
Det är även svårt för någon som inte varit med om något liknande att ta till sig det man berättar, det blir väldigt abstrakt och främmande.
Sen är det väl inget man går runt och skryter med utan det blir mest att man pratar med såna som varit med själva, då behöver man inte förklara så mycket utan dom förstår vad man pratar om.
/Thord
Jag har på olika sätt träffat folk som varit i Kongo (första svängen, 50-talet) och senare även personer som varit i x-Jugoslavien.
Mitt samlade intryck har varit, att man är väldigt illa berörd, och att man inte gärna vill prata om vad som hänt. En anledning har varit att "svensson" inte förstår, en annan att man ofta fördöms i ljuset av "politisk kunskap".
Att se människor dödas, och kanske själv vara den som är orsaken, är inget man skryter om! Och för många som inte var med och upplevde samma sak, är det fullkomligt obegripligt att man skulle ens tänka tanken... Än mindre verkligen göra det.
Mitt samlade intryck har varit, att man är väldigt illa berörd, och att man inte gärna vill prata om vad som hänt. En anledning har varit att "svensson" inte förstår, en annan att man ofta fördöms i ljuset av "politisk kunskap".
Att se människor dödas, och kanske själv vara den som är orsaken, är inget man skryter om! Och för många som inte var med och upplevde samma sak, är det fullkomligt obegripligt att man skulle ens tänka tanken... Än mindre verkligen göra det.
Re: Svenska förband i strid?
Svenska frivilliga i Boerkriget. Vet ej om de var ett förband.mrsund skrev:Är det nån som vet detta?
Mvh Ola
Svenska frivilliga i Baltikum och i Finland efter VK I. Delvis i förband.
Svenska frivilliga i Spanien på båda sidor, dock ej som förband.
Svenska frivilligkåren i Finland 1940.
Svenska frivilliga flygkåren i Finland 1940.
Svenska frivilliga mer eller mindre välorganiserade hastigt ihopsatta spontana operationer i Norge 1940. Sannolikt mellan 200-300 man.
Svenska frivilliga i Finland 1941-1944, bland annat i slaget om Hangö.
Waffen-SS förstås, särskilt "svenska kompaniet" vid Spaningsbataljonen AA 11 på Narvafronten, vid Stettin/Pommern och i slaget om Berlin.
Kongo 1961-1963 inklusive anfallstrid i bataljons ram på marken och flygräder.
Skarpa och framgångsrika ubåtsjakter mot sovjetiska ubåtar allr mest under 1942. Framgångsrika i förhållande till antal eskortfartyg och det fåtal sänkningar som ryssarna orsakade. Minst en ubåt har man spekulerat i om den sänktes. Men ej bekräftat.
Cirka 40 nedskjutna flygplan under det andra världskriget och väldigt många skadade. Mestadels LV-eld.