Afghanistan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Afghanistan
Jag har lite funderingar om vilken utrustning o fordon som användes av sovjet i Afghankriget på 80-talet. Och när började/slutade det förresten?
Sen är det ett annat krig som ryssland håller på med as we speak, men jag har totalt glömt bort vad... Någonting säger mig Georgien, men det är nog ganska fel.
Tack på förhand
/Tomas I. Göransson
Sen är det ett annat krig som ryssland håller på med as we speak, men jag har totalt glömt bort vad... Någonting säger mig Georgien, men det är nog ganska fel.
Tack på förhand
/Tomas I. Göransson
Re: Afghanistan
Menar du Tjetjenien?Korsriddaren skrev:Sen är det ett annat krig som ryssland håller på med as we speak, men jag har totalt glömt bort vad...
Henrik
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Har precis gjort ett arbete om Tjetjenien, i stora drag hände det här:
I Tjetjenien har krig varit 94-96 och 99-framåt. Dock kan man diskutera hur mycket fred det var mellan 96-99 för då kulminerade kidnappningarna från tjetjensk sida. Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget. Några höghus sprängdes i Moskva och någon annan stad också, men det gick endast att bevisa att det var Kaukaser som utfört dådet.
Ryssarna använde i inledningen ungefär samma strategibombning som USA hade mot Serbien, kanske än mer sönderbombande.
källa: ui + lite här o var
I Tjetjenien har krig varit 94-96 och 99-framåt. Dock kan man diskutera hur mycket fred det var mellan 96-99 för då kulminerade kidnappningarna från tjetjensk sida. Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget. Några höghus sprängdes i Moskva och någon annan stad också, men det gick endast att bevisa att det var Kaukaser som utfört dådet.
Ryssarna använde i inledningen ungefär samma strategibombning som USA hade mot Serbien, kanske än mer sönderbombande.
källa: ui + lite här o var
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Re: Afghanistan
Den ryska invasionen startade i december 1979, och 1989 drog sig ryssarna ur Afghanistan. Kriget mellan den kommunistiska regeringen under Najibullah, och Muhahedin, fortsatte dock.Korsriddaren skrev:Jag har lite funderingar om vilken utrustning o fordon som användes av sovjet i Afghankriget på 80-talet. Och när började/slutade det förresten?
Mer om kriget i allmänhet kan läsas här:
http://www.infoplease.com/ce6/history/A0802662.html
...Eller på många andra sidor om man söker på soviet-afghan war, eller kollar i böcker.
Dessa sidor diskuterar kring sovjetisk taktik, med lite info om deltagande enheter (men inte mycket), och om problem som ryssarna hade i krigsföringen - med just taktik, och sjukdomar:
http://www-cgsc.army.mil/milrev/english ... 7/grau.htm
http://www.bdg.minsk.by/cegi/N2/Afg/Waraf.htm
Från den sista länken:
Soviet equipment:
Many new systems were field tested and introduced during the Afghanistan war, but most had been designed and tested prior to the war. The most notable of these were the BMP-2, the BTR-80, the vasilek 82 mm automatic mortar, the self-propelled mortar, the AGS-17, the BM-22 MRLS, the Mi-8T helicopter, the Su-25 ground support aircraft and the ASU-74 assault rifle. Tanks were present, but were not too useful in mountain warfare. Consequently, the newest tanks did not fight in Afghanistan and the T-64 was the most modern tank tested there. Several models of the Mi-24 helicopter gunship were introduced during the war.
The concept of the motorized rifle force was a marriage of soldiers and armored personnel carriers. The soldier was never supposed to be more than 200 meters from his carrier. His load-bearing equipment, uniform, weaponry, and other field gear reflected this orientation. Yet, Afghanistan was a light-infantryman's war--and the Soviets had very little light infantry. In general, the Soviet ground soldier remained tied to his personnel carrier and to the equipment which was designed to be carried by that personnel carrier. Consequently, the standard flak jacket weighed 16 kilograms (35 pounds). This was acceptable when dismounting a carrier and assaulting for less than a kilometer. However, a dismounted advance of three kilometers in flak jackets would stall due to troop exhaustion. The reconnaissance flak jacket was lighter and better, but in short supply.
The Soviet field uniform was inappropriate for Afghanistan. It was restrictive and uncomfortable. The camouflage pattern was designed for northern Europe, not the high mountains. Soviet boots were noisy and unsuited for climbing in mountains. When possible, commanders put their soldiers in tennis shoes.
Most Soviet load-bearing equipment and rucksacks were not designed for continuous field use outside of an armored personnel carrier. The technology was from the 1950s. Some modern rucksacks, boots, ice axes, and load bearing equipment were issued to mountain rifle battalions and SPETSNAZ, but it was in short supply.
The Soviet sleeping bag was made of cotton and was not waterproof. When it rained, which it did in the mountains, the sleeping bag soaked up water and gained several pounds in weight. It is hard to stay warm in this bag. The premier trophy for a Soviet soldier was a mujahideen sleeping bag from the West. They were lightweight, waterproof and warm.
Dry rations (field rations) were also a problem. They were unpalatable and consisted of a series of shiny tin cans which reflected sunlight. Digging garbage pits in the mountains was difficult and the Soviet soldier usually just threw his empty cans around his fighting or ambush position. This aided mujahideen reconnaissance. The heat tabs for heating rations frequently crumbled or were not available.
The Soviet emphasis on massed firepower instead of accuracy meant that the dismounted soldier carried a lot more ammunition than his Western counterpart would. Further, heavy crew-served weapons always accompanied the dismounted force. The 12.7 mm heavy machine gun weighs 34 kg (75 pounds) without its tripod and ammunition. The AGS-17 automatic grenade launcher weighs 30.4 kg (66 pounds) and each loaded ammunition drum weighs 14.7 kg (32 pounds). Dismounted Soviet soldiers were less agile and could not catch up with the Afghan guerrillas.
Experimental systems were developed during the war. The AGS-17 was mounted on trucks and BTRs. Various ordnance racks were developed for helicopter gunships. New mine-clearing gear, mine plows and mine rollers were tried with varying success. Dogs were trained to detect mines and guerrillas. The Soviets developed a new helmet which provided better protection.
Soviet force structure:
The Soviets experimented with several force structures during the Afghanistan war. They constituted self-sustaining separate motorized rifle brigades and separate motorized rifle battalions for independent actions. They formed mountain rifle battalions. They experimented with combined-arms battalions and motorized rifle companies with four line platoons. All of this was done to come up with an optimum troop mix for counterinsurgency and independent actions. Materiel support brigades and battalions were formed to provide more effective support to the combat units. Airborne, air assault and SPETSNAZ forces were refitted with roomier BTRs and BMPs instead of their BMDs. Forces were up-gunned with extra machine guns, AGS-17 and mortars. The Soviets used these new formations as a test bed and the post-Afghanistan force structure for the Russian Army currently envisions a mix of corps and brigades for maneuver war and non-linear combat and divisions and regiments for conventional, ground-gaining combat.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Alla har väl sett Rambo.Korsriddaren skrev:Härligt! Jag håller på att skriva en novell på max 4 sidor, och tänka skriva om en sovjetisk soldat i Afghanistan, då denna konflikt är så gott som okänd bland ungdomar idag.
Om du ska skriva en novell så är det några saker du kan tänka på. Först och främst ska det vara en etnisk ryss. Det skickades inga soldater som kunde tänkas vara potientiella förrädare. Många av soldaterna fick drogproblem, kanske inte heller så känt.
En länk jag hittade
http://www.afghanwar.spb.ru:8101/index_e.html
/Martin
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Ganska så mycket mer. Dels har kampanjen varat i flera år, dels kompletterades attackflyget med helikoptereld (bla FAE-vapen) och artillerield.YohimRapman skrev: Ryssarna använde i inledningen ungefär samma strategibombning som USA hade mot Serbien, kanske än mer sönderbombande.
Gronznyjs stadskärna är fullständigt förstörd och staden är i princip utan bofast befolkning annat än i speciella områden eller folk som ilegalt bor i ruinerna.
Staden är mer ödelagd än någon sovjetisk stad (inklusive Stalingrad) blev under VK2.
/Forsberg
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Martin Lundvall skrev:Alla har väl sett Rambo.Korsriddaren skrev:Härligt! Jag håller på att skriva en novell på max 4 sidor, och tänka skriva om en sovjetisk soldat i Afghanistan, då denna konflikt är så gott som okänd bland ungdomar idag.![]()
Om du ska skriva en novell så är det några saker du kan tänka på. Först och främst ska det vara en etnisk ryss. Det skickades inga soldater som kunde tänkas vara potientiella förrädare. Många av soldaterna fick drogproblem, kanske inte heller så känt.
En länk jag hittade
http://www.afghanwar.spb.ru:8101/index_e.html
/Martin
Pfff! Rambo blev kass efter ettan, det kommer jag alltid tycka!
Nej, min inspirationskälla just nu är Best of war. Men tyvärr kan den ju inte vara så lång men jag tänkte iaf något så här:
Sovjetisk attack, tanken blir förstörd/infanteristattack,soldatblir skilld från gruppen, hittar ett gäng Afghaner, tvekar om han ska ha ihjäl dom eller inte, några av hans lumpenpolare komer, det slutar med att man hör att en kalaschnikov avfyras och ...
Måste finslipa lite, men jag hoppas det kan bli bra. Eller vad tror ni? För mycket rip-off?
/Tomas
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt: