Afghanistan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 januari 2004, 12:26

Tidigare Skalman-tråd om stridsvagnen i "The Beast" eller "Beast of War" som den heter ibland.

Stridsvagnen i filmen "The Beast"

Det har redan diskuteras en del om filmen här på Skalman i avdelningen "Historia i media och underhållning". Sök på "Beast" så hittar ni mer om den.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 januari 2004, 13:16

Ok, tackar tackar! :)

Sen så kvarstår frågan om infanteripatruller. Sen läste jag (förmodligen i någon länk jag fick här) att soldaterna ´hade gympaskor istället för arméstövlarna, hur sant är det? :D

Hur stor var droganvändandet? Och vilka droger användes egentligen?

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 28 januari 2004, 18:40

Har du lust att lägga ut novellen på internet sen? Vore kul att läsa den! :)

Egill
Ny medlem

Inlägg av Egill » 29 januari 2004, 01:21

Först och främst ska det vara en etnisk ryss.
Det är inte så precis. Här är en lista av alla folkgruppernas representanter som omkom i kriget. Ryssarna överväger självklart, ty de var det största folket i Sovjet Unionen, men andra närvarar också. Här är ett kort utdrag ur listan på svenska:

Ryssar 7418
Ukrainare 2572
Uzbeker 1146
Vitryssar 667
Tatarer 512
Kazacher 387
Tadzjiker 280
Moldavier 207
Tyskar 50
Lettar 23
Litauer 58
Estar 17
osv.

Hela listan på ryska:
http://glory.rin.ru/cgi-bin/article.pl?id=402

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 januari 2004, 01:42

Appropå det som du skre Yohim Rahpman:
I Tjetjenien har krig varit 94-96 och 99-framåt. Dock kan man diskutera hur mycket fred det var mellan 96-99 för då kulminerade kidnappningarna från tjetjensk sida. Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget.
Tycker att det är vanskligt att kalla folk för fanatiker utan att presentera dem som aktörer som vilka som helst. Problemet när man marginaliserar folk till "onda" och "goda" är att det inte kommer något gott ur situationen. Tror nog många Tjetjener tycker det var fanatiskt att deras städer bombades.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 29 januari 2004, 10:45

Robert_Kropotkin skrev:Appropå det som du skre Yohim Rahpman:
I Tjetjenien har krig varit 94-96 och 99-framåt. Dock kan man diskutera hur mycket fred det var mellan 96-99 för då kulminerade kidnappningarna från tjetjensk sida. Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget.
Tycker att det är vanskligt att kalla folk för fanatiker utan att presentera dem som aktörer som vilka som helst. Problemet när man marginaliserar folk till "onda" och "goda" är att det inte kommer något gott ur situationen. Tror nog många Tjetjener tycker det var fanatiskt att deras städer bombades.

/Robert Sköld
Jag tror inte man kan komma fram till något konstruktivt med någon av Tjetjeniens ledare. Jag har studerat Tjetjenienfrågan ganska ingående och jag har kommit fram till att det är dubbelt synd om civilbefolkningen,
dels blir dom bombade av Ryssland och dels har dom ledare som är terrorister eller är kriminella.
Ordet fanatiker var kanske fel att använda. Hittar inget bättre ord just nu, men attacken på daghestan kan man väl säga var lite vansinnig iaf.
Vissa tror att meningen med anfallet var att skapa ett wahabistiskt muslimskt rike i Kaukasus.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 januari 2004, 15:23

Jag förstår vad du menar, och kanske rent av håller med, men det är inte det som jag menar. JAg tror helt enkelt inte att det är bra att marginalisera ner grupper till att endast vara fanatiker. De har säkert ett antal mål högst klara för sig själva, och agerar såsom de finner rationellt utifrån den situation som de befinner sig i. Observera att jag inte sympatiserar med dem på något som helst vis, jag manar bara till lite försiktighet i era beskrivningar.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 januari 2004, 16:46

Egill skrev:Det är inte så precis. Här är en lista av alla folkgruppernas representanter som omkom i kriget. Ryssarna överväger självklart, ty de var det största folket i Sovjet Unionen, men andra närvarar också. Här är ett kort utdrag ur listan på svenska:
Listan var faktiskt intressant. Speciellt att de anger inte per sovjetrepublike utan just nationaliteten, bl a "kalmucker" och "tatarer". Tydligen dog 5 greker också (från Krim?).

Någon som vet hur etnicitet registrerades i Sovjetunionen?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 januari 2004, 08:21

Löwe skrev:Har du lust att lägga ut novellen på internet sen? Vore kul att läsa den! :)

Självklart att jag gör det! :)

Och jag ville inte skapa en diskussion, utan bara veta mer om vilken utrustning ryssarna använde, t.e.x så hade de i förut nämnda film en kalaschnikovmodell som inte hade trästock, var det bara stridsvagnsbesättningar som hade den modellen?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 januari 2004, 08:40

...mountain rifle battalions...
Vad är det för truppslag? Bergsjägare? Kan man vara ung för att hamna där?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 11:10

Korsriddaren skrev:
...mountain rifle battalions...
Vad är det för truppslag? Bergsjägare? Kan man vara ung för att hamna där?
Trupper utbildade för strid i bergstrakter - Bergstrupper. De behöver inte vara jägarförband för det. De är värnpliktiga de med.
YohimRapman skrev:Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget.
Detta är versionen enligt Ryssland, och de Dagestanska myndigheterna (del av Ryska federationen). Dagestan har en tjetjensk minoritet (ca 60 000 individer beräknat 1989), och etniska slitningar såväl som politiska har skapat grogrunden för grupper inom Dagestan som är motståndare till den styrande regeringen. Även tjetjenerna är splittrade i olika religiösa och politiska grupper. Tjetjeniens styrande ansåg att delar av Dagestan tillhörde Tjetjenien på historisk grund. Huruvida stridigheterna börjades av tjetjener från Tjetjenien eller Dagestanska tjetjener eller någon annan grupp kan vi inte bestämt avgöra.
http://www.nupi.no/cgi-win/Russland/a_e ... e?DAGESTAN

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 januari 2004, 00:15

Mathias Forsberg skrev:Någon som vet hur etnicitet registrerades i Sovjetunionen?
Det var ett tag sedan jag läste om det, men jag tror att var och en helt enkelt själv fick uppge i folkräkningarna vilken etnisk grupp man ansåg sig höra till. Det ger naturligtvis upphov till ett väsentligt drag av godtycke, då folk i varierande grad är benägna att räkna sig till olika minoritetsfolk beroende på politiska trender, storleken på minoritetsfolket, möjligheten att upphålla sitt språk och sin etniska särart, osv. Andelen "ryssar" i Ukraina lär exempelvis ha minskat dramatiskt sedan Sovjetunionens upplösning - genom frivillig omdefiniering.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 januari 2004, 10:21

Lindir skrev:
Mathias Forsberg skrev:Någon som vet hur etnicitet registrerades i Sovjetunionen?
Det var ett tag sedan jag läste om det, men jag tror att var och en helt enkelt själv fick uppge i folkräkningarna vilken etnisk grupp man ansåg sig höra till.
Ja, så gjorde man tillexempel i de Centralasiatiska republikerna under Sovjettiden. Men inte från första början, utan det var ständigt problematiskt att komma fram till hur man skulle avgöra etniciteten bland folk som talade flera språk flytande och ansåg sig tillhöra sin by eller lokala område på sin höjd. Under en period gjorde man godtyckliga test över vilket språk personen ansågs behärska bäst, sedan vilket språk personen ansåg sig använda mest i hemmet...

De fullständigt artificiella republikgränserna ställde därmed till problem när självständigheten kom, eftersom de forna kommunistiska ledarna hade någon idé om att man skulle upprätta nationalstater där ett språk var officiellt (tidningar, skolan, myndigheter) och medborgarskap endast skulle ges till dem som behärskade detta språk.

Egill
Ny medlem

Inlägg av Egill » 2 februari 2004, 23:15

Hej.

Vad gäller etniciteten tillhörde man, enligt förordning, angående passreglerna i SSSR, året 1974, sina föräldrars folkgrupp. I fall de hade olika fick barnet välja själv, då han/hon fyllde 16 och fick sitt första inrikespass. Etniciteten stod i passet och i flesta ankäter var det helt obligatoriskt att ange det. Armén hade förstås sådana uppgifter och det är de som finns i listan, tycker jag. Man kan förstå varför de inte anger per republiken, ryssar bodde ju i alla republker, men tatarer eller kalmucker hade tex inte sina egna enheter inom SSSR utan deras republiker var delar av RSFSR.

Det är väl känt hur stridigheterna utbröt året 1999 i Dagestan. Vida berömda terrorister Shamil Vasajev och Chattab anföll på Botlikhskij och Tsumadinskij områden av Dagestan med syfte att skapa ett stort vakhabistiskt rike i norra Kaukasus. De hade ju några anhängare i Dagestan, men initiativet och militärstyrka utgick för det mesta från Tjetjeniens sida.

Mvh

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 3 februari 2004, 14:01

Etnicitet kunde vara lite komplicerat ibland.

Till exempel fanns det så många olika grupper i Turkestan, att det var svårt att hålla reda på dessa. Persisktalande blev i princip stämplade som perser.

Skriv svar