Afghanistan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Det är inte så precis. Här är en lista av alla folkgruppernas representanter som omkom i kriget. Ryssarna överväger självklart, ty de var det största folket i Sovjet Unionen, men andra närvarar också. Här är ett kort utdrag ur listan på svenska:Först och främst ska det vara en etnisk ryss.
Ryssar 7418
Ukrainare 2572
Uzbeker 1146
Vitryssar 667
Tatarer 512
Kazacher 387
Tadzjiker 280
Moldavier 207
Tyskar 50
Lettar 23
Litauer 58
Estar 17
osv.
Hela listan på ryska:
http://glory.rin.ru/cgi-bin/article.pl?id=402
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Appropå det som du skre Yohim Rahpman:
/Robert Sköld
Tycker att det är vanskligt att kalla folk för fanatiker utan att presentera dem som aktörer som vilka som helst. Problemet när man marginaliserar folk till "onda" och "goda" är att det inte kommer något gott ur situationen. Tror nog många Tjetjener tycker det var fanatiskt att deras städer bombades.I Tjetjenien har krig varit 94-96 och 99-framåt. Dock kan man diskutera hur mycket fred det var mellan 96-99 för då kulminerade kidnappningarna från tjetjensk sida. Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget.
/Robert Sköld
Jag tror inte man kan komma fram till något konstruktivt med någon av Tjetjeniens ledare. Jag har studerat Tjetjenienfrågan ganska ingående och jag har kommit fram till att det är dubbelt synd om civilbefolkningen,Robert_Kropotkin skrev:Appropå det som du skre Yohim Rahpman:Tycker att det är vanskligt att kalla folk för fanatiker utan att presentera dem som aktörer som vilka som helst. Problemet när man marginaliserar folk till "onda" och "goda" är att det inte kommer något gott ur situationen. Tror nog många Tjetjener tycker det var fanatiskt att deras städer bombades.I Tjetjenien har krig varit 94-96 och 99-framåt. Dock kan man diskutera hur mycket fred det var mellan 96-99 för då kulminerade kidnappningarna från tjetjensk sida. Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget.
/Robert Sköld
dels blir dom bombade av Ryssland och dels har dom ledare som är terrorister eller är kriminella.
Ordet fanatiker var kanske fel att använda. Hittar inget bättre ord just nu, men attacken på daghestan kan man väl säga var lite vansinnig iaf.
Vissa tror att meningen med anfallet var att skapa ett wahabistiskt muslimskt rike i Kaukasus.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag förstår vad du menar, och kanske rent av håller med, men det är inte det som jag menar. JAg tror helt enkelt inte att det är bra att marginalisera ner grupper till att endast vara fanatiker. De har säkert ett antal mål högst klara för sig själva, och agerar såsom de finner rationellt utifrån den situation som de befinner sig i. Observera att jag inte sympatiserar med dem på något som helst vis, jag manar bara till lite försiktighet i era beskrivningar.
Mvh
Robert Sköld
Mvh
Robert Sköld
- Mathias Forsberg
- Medlem
Listan var faktiskt intressant. Speciellt att de anger inte per sovjetrepublike utan just nationaliteten, bl a "kalmucker" och "tatarer". Tydligen dog 5 greker också (från Krim?).Egill skrev:Det är inte så precis. Här är en lista av alla folkgruppernas representanter som omkom i kriget. Ryssarna överväger självklart, ty de var det största folket i Sovjet Unionen, men andra närvarar också. Här är ett kort utdrag ur listan på svenska:
Någon som vet hur etnicitet registrerades i Sovjetunionen?
/Forsberg
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Löwe skrev:Har du lust att lägga ut novellen på internet sen? Vore kul att läsa den!
Självklart att jag gör det!
Och jag ville inte skapa en diskussion, utan bara veta mer om vilken utrustning ryssarna använde, t.e.x så hade de i förut nämnda film en kalaschnikovmodell som inte hade trästock, var det bara stridsvagnsbesättningar som hade den modellen?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Trupper utbildade för strid i bergstrakter - Bergstrupper. De behöver inte vara jägarförband för det. De är värnpliktiga de med.Korsriddaren skrev:Vad är det för truppslag? Bergsjägare? Kan man vara ung för att hamna där?...mountain rifle battalions...
Detta är versionen enligt Ryssland, och de Dagestanska myndigheterna (del av Ryska federationen). Dagestan har en tjetjensk minoritet (ca 60 000 individer beräknat 1989), och etniska slitningar såväl som politiska har skapat grogrunden för grupper inom Dagestan som är motståndare till den styrande regeringen. Även tjetjenerna är splittrade i olika religiösa och politiska grupper. Tjetjeniens styrande ansåg att delar av Dagestan tillhörde Tjetjenien på historisk grund. Huruvida stridigheterna börjades av tjetjener från Tjetjenien eller Dagestanska tjetjener eller någon annan grupp kan vi inte bestämt avgöra.YohimRapman skrev:Efter att några tjetjenska fanatiker attackerat daghestan (del av ryssland), startade kriget.
http://www.nupi.no/cgi-win/Russland/a_e ... e?DAGESTAN
Det var ett tag sedan jag läste om det, men jag tror att var och en helt enkelt själv fick uppge i folkräkningarna vilken etnisk grupp man ansåg sig höra till. Det ger naturligtvis upphov till ett väsentligt drag av godtycke, då folk i varierande grad är benägna att räkna sig till olika minoritetsfolk beroende på politiska trender, storleken på minoritetsfolket, möjligheten att upphålla sitt språk och sin etniska särart, osv. Andelen "ryssar" i Ukraina lär exempelvis ha minskat dramatiskt sedan Sovjetunionens upplösning - genom frivillig omdefiniering.Mathias Forsberg skrev:Någon som vet hur etnicitet registrerades i Sovjetunionen?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, så gjorde man tillexempel i de Centralasiatiska republikerna under Sovjettiden. Men inte från första början, utan det var ständigt problematiskt att komma fram till hur man skulle avgöra etniciteten bland folk som talade flera språk flytande och ansåg sig tillhöra sin by eller lokala område på sin höjd. Under en period gjorde man godtyckliga test över vilket språk personen ansågs behärska bäst, sedan vilket språk personen ansåg sig använda mest i hemmet...Lindir skrev:Det var ett tag sedan jag läste om det, men jag tror att var och en helt enkelt själv fick uppge i folkräkningarna vilken etnisk grupp man ansåg sig höra till.Mathias Forsberg skrev:Någon som vet hur etnicitet registrerades i Sovjetunionen?
De fullständigt artificiella republikgränserna ställde därmed till problem när självständigheten kom, eftersom de forna kommunistiska ledarna hade någon idé om att man skulle upprätta nationalstater där ett språk var officiellt (tidningar, skolan, myndigheter) och medborgarskap endast skulle ges till dem som behärskade detta språk.
Hej.
Vad gäller etniciteten tillhörde man, enligt förordning, angående passreglerna i SSSR, året 1974, sina föräldrars folkgrupp. I fall de hade olika fick barnet välja själv, då han/hon fyllde 16 och fick sitt första inrikespass. Etniciteten stod i passet och i flesta ankäter var det helt obligatoriskt att ange det. Armén hade förstås sådana uppgifter och det är de som finns i listan, tycker jag. Man kan förstå varför de inte anger per republiken, ryssar bodde ju i alla republker, men tatarer eller kalmucker hade tex inte sina egna enheter inom SSSR utan deras republiker var delar av RSFSR.
Det är väl känt hur stridigheterna utbröt året 1999 i Dagestan. Vida berömda terrorister Shamil Vasajev och Chattab anföll på Botlikhskij och Tsumadinskij områden av Dagestan med syfte att skapa ett stort vakhabistiskt rike i norra Kaukasus. De hade ju några anhängare i Dagestan, men initiativet och militärstyrka utgick för det mesta från Tjetjeniens sida.
Mvh
Vad gäller etniciteten tillhörde man, enligt förordning, angående passreglerna i SSSR, året 1974, sina föräldrars folkgrupp. I fall de hade olika fick barnet välja själv, då han/hon fyllde 16 och fick sitt första inrikespass. Etniciteten stod i passet och i flesta ankäter var det helt obligatoriskt att ange det. Armén hade förstås sådana uppgifter och det är de som finns i listan, tycker jag. Man kan förstå varför de inte anger per republiken, ryssar bodde ju i alla republker, men tatarer eller kalmucker hade tex inte sina egna enheter inom SSSR utan deras republiker var delar av RSFSR.
Det är väl känt hur stridigheterna utbröt året 1999 i Dagestan. Vida berömda terrorister Shamil Vasajev och Chattab anföll på Botlikhskij och Tsumadinskij områden av Dagestan med syfte att skapa ett stort vakhabistiskt rike i norra Kaukasus. De hade ju några anhängare i Dagestan, men initiativet och militärstyrka utgick för det mesta från Tjetjeniens sida.
Mvh