Profetiorna i bibeln II

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 6 februari 2004, 19:37

Casanova skrev:Gud avgör ju vem som är god i hjärtat. Vad menas med Tvi Vale?
och det har han alltså mandat att göra? jag minns inte att jag givit honom det.
Men för att återgå till profetiorna: det är skojigt att de är tillräckligt precisa för att människor ska ta dem på allvar, men samtidigt tillräckligt oprecisa för att man ska kunna tolka dem hur som helst. En så lycklig slump, eller hur?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 februari 2004, 19:37

"Usch och fy".
Fast något starkare än det.
Engan: Jag trodde inte att någon annan än jag fortfarande användet det uttrycket... :D

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 februari 2004, 20:15

Men om (de kristnas) Gud avgör vem som är god i hjärtat saknar ju bibeln, eller i varje fall uppenbarelseboken, helt relevans eftersom den motsäger detta? Då har den ju ingen verklighetsanknytning ens för kristna och varför skall då profetiorna över huvud taget tas på allvar?

Mvh Petter

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 6 februari 2004, 21:32

Det kan mycket väl hända att han gör. Vem vet. Vad som är säkert är att den gud som beskrivs i uppenbarelseboken struntar blankt i det, oavsett om han nu avgör det eller inte. Är du "avgudadyrkare" - plums i den brinnande sjön, oavsett hur god i hjärtat du är!

Det är (bland annat) detta jag säger "tvi vale" om. Och nej, tryggve, det är inte bara du som använder det uttrycket. :-) Jag tycker det passar bra in i sammanhanget här.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 7 februari 2004, 13:19

Om vi tar som exempel Saul, ha dödade de som var kristna, varför? Han trodde han gjorde rätt. Men sen blev han omvänd och blev senare Paulus. Så många tror att de gör rätt, i hjärtat, men i själva verket gör de fel.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 februari 2004, 19:20

Casanova, kan du besvara mina frågor ovan?

Att många bara tror att de gör rätt i hjärtat gör det väl inte mindre förskräckligt att alla icke-kristna hamnar i helvetet? Vad vill du säga med ditt senaste inlägg? Det saknar ju också helt relevans.

Är du över huvud taget intresserad av att bemöta argument sakligt eller vill du bara jävlas?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 februari 2004, 19:42

Engan skrev:Synd att detta bara gäller de som valt att dyrka Jesus. Alla hundratals miljoner goda och barmhärtiga människor som råkat vara hinduer, jainer, sikher, zoroastrier, buddhister, konfucianer, taoister, muslimer, ateister - de skall kastas i den brinnande sjön. Tillsammans med mördarna, eftersom en jainistisk munk som aldrig ens skadat en insekt och ägnat sitt liv åt att hjälpa sjuka naturligtvis förtjänar evig plåga precis lika mycket som en mördare.. Lustigt nog fastställs detta bara fyra verser efter den du citerar.

"Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.”

Detta är uppenbarelsebokens guds uppfattning om rättvisa. Tvi vale.
Läser man igenom ditt inlägg är det uppenbart att du bara gör en högst subjektiv tolkning av texten. Först räknar du upp ett antal grupper och påstår att de enligt Uppenbarelseboken är dömda till helvetet. Sedan stödjer du detta på ett citat där inte en enda av de tidigare nämnda grupperna nämns. Visst är det en tänkbar tolkning, liksom det finns otaliga andra tänkbara tolkningar.

Att Uppenbarelseboken är en källa för gudsuppfattning är en subjektiv tolkning. Att citatet ger en bild av denne guds rättsuppfattning är en subjektiv tolkning. Att den parallell mellan grupperna du gör är korrekt är en subjektiv tolkning. Att beskrivningen i citatet motsvarar ett evigt helvete är en subjektiv tolkning. Osv.

För att höja nivån en smula skulle jag vilja be dig att i fortsättningen, om du prompt måste ägna dig åt att utgjuta din personliga, subjektiva avsky för diverse religiösa texter (vilket du gjort ett tiotal gånger på kort tid), att uttrycka avsky för din tolkning av dem, och inte för texterna i sig.

Att bara svepande uttala avsky över de religiösa texterna anser jag (som moderator och värd i denna avdelning) är ett brott mot reglerna för detta forum, och vill således inte se mer av.

Att ifrågasätta deras relevans, undra vad som menas, uttala sitt oförstående inför, undra vad de religiösa läser ut av dem, fråga sig vad författaren kan tänkas ha avsett, osv osv, är däremot naturligtvis helt okej.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 februari 2004, 20:04

Lindir
ÄR verkligen Engans inlägg ett brott mot forumreglerna?

Han har väl aldrig i ett enda inlägg uttryckt avsky vare sig för kristendomen, eller någon annan religion? Inte heller har han angripit någon för denna persons tro?

Det är väl underförstått att han tolkar texterna på sitt sätt, medan du (uppenbarligen) tolkar dem på ett helt annat sätt? Ingen av er har gjort anspråk på att vara den som uppfattar dem på "rätt" sätt.
Jag kanske borde ha skickat detta som PM, men jag tyckte att det kunde komma med i debatten.

Annars är det väl enklast att helt enkelt förbjuda att något ämne involverande religion diskuteras här?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 februari 2004, 21:58

Lindir skrev:
Engan skrev:Synd att detta bara gäller de som valt att dyrka Jesus. Alla hundratals miljoner goda och barmhärtiga människor som råkat vara hinduer, jainer, sikher, zoroastrier, buddhister, konfucianer, taoister, muslimer, ateister - de skall kastas i den brinnande sjön. Tillsammans med mördarna, eftersom en jainistisk munk som aldrig ens skadat en insekt och ägnat sitt liv åt att hjälpa sjuka naturligtvis förtjänar evig plåga precis lika mycket som en mördare.. Lustigt nog fastställs detta bara fyra verser efter den du citerar.

"Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.”

Detta är uppenbarelsebokens guds uppfattning om rättvisa. Tvi vale.
Läser man igenom ditt inlägg är det uppenbart att du bara gör en högst subjektiv tolkning av texten. Först räknar du upp ett antal grupper och påstår att de enligt Uppenbarelseboken är dömda till helvetet. Sedan stödjer du detta på ett citat där inte en enda av de tidigare nämnda grupperna nämns. Visst är det en tänkbar tolkning, liksom det finns otaliga andra tänkbara tolkningar.
Avgudadyrkare är de allihopa. Mycket enkelt. Plums med Gandhi i den brinnande sjön. Något subjektivt är det inte med detta. Utom möjligen din reaktion, som förvånar mig en aning.
Lindir skrev: Att Uppenbarelseboken är en källa för gudsuppfattning är en subjektiv tolkning.
Nej, Lindir, det är det inte. Uppenbarelseboken är självklart en källa till gudsuppfattning. Den beskriver vad gud gör. Hur skulle det inte kunna vara en källa till gudsuppfattning? Men det är säkert inte en källa till din. Förhoppningsvis inte så många andras heller.
Lindir skrev: Att citatet ger en bild av denne guds rättsuppfattning är en subjektiv tolkning.
Nej. Vad gud gör i den slutgiltiga domen, då den slutgiltiga rättvisan skall skipas, är naturligtvis ett uttryck för hans rättsuppfattning. Eller vems rättsuppfattning menar du att han skulle agera efter?
Lindir skrev: Att den parallell mellan grupperna du gör är korrekt är en subjektiv tolkning.
Nix. Det är det inte. Möjligen om du har information om att översättningen inte är korrekt. Annars icke. De ÄR avgudadyrkare.
Lindir skrev: Att beskrivningen i citatet motsvarar ett evigt helvete är en subjektiv tolkning. Osv.
Där kan jag hålla med dig. Men det är en vanlig tolkning.
Lindir skrev: För att höja nivån en smula skulle jag vilja be dig att i fortsättningen, om du prompt måste ägna dig åt att utgjuta din personliga, subjektiva avsky för diverse religiösa texter (vilket du gjort ett tiotal gånger på kort tid), att uttrycka avsky för din tolkning av dem, och inte för texterna i sig.
Det är inget diverse med dem. Det är (delar av) bibeln vi pratar om. Vilket väl är en stor del av problemet här, eller hur?
Lindir skrev: Att bara svepande uttala avsky över de religiösa texterna anser jag (som moderator och värd i denna avdelning) är ett brott mot reglerna för detta forum, och vill således inte se mer av.
Det var inget "svepande". Det var ett noga gjort urval av exakt just de delar jag ville prata om. Och märk väl att reglerna inte säger något om att respektera religiösa texter. Bara människor och deras uppfattning. Jag har inte angripit någon människa här. Om du anser det tycker jag det är märkligt, men ber i så fall dessa människor om ursäkt. Vilka de nu är. Johannes?
Lindir skrev: Att ifrågasätta deras relevans, undra vad som menas, uttala sitt oförstående inför, undra vad de religiösa läser ut av dem, fråga sig vad författaren kan tänkas ha avsett, osv osv, är däremot naturligtvis helt okej.
Tjahapp. Tja, det är du som är moderator.. men ta ett djupt andetag och fundera på om du verkligen är helt objektiv för tillfället. Du anklagar mig för att vara subjektiv, så jag tycker frågan är motiverad.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 februari 2004, 22:21

tryggve skrev:ÄR verkligen Engans inlägg ett brott mot forumreglerna?

Han har väl aldrig i ett enda inlägg uttryckt avsky vare sig för kristendomen, eller någon annan religion? Inte heller har han angripit någon för denna persons tro?
Jag är litet tveksam till att diskutera enskilda fall i tredje person, men eftersom det kan finnas skäl att tydliggöra policyn en aning, och med mitt övertygade betonande att detta definivt inte är avsett som ett påhopp på Engan (som jag i övrigt ser som en av de mest kunniga och välformulerade skribenterna vi överhuvud taget har här), ska jag ändå svara offentligt på frågorna.

Eftersom Bibeln av de kristna uppfattas som ett avgörande uttryck för den kristna (resp den judiska) tron är det svårt att göra åtskillnad mellan avsky för religionen eller för den grundläggande skrift denna religion i sin helhet omhuldar. På samma sätt är det svårt att uttrycka sin avsky för Koranen utan att det (esomoftast med rätta) uppfattas som avsky för islam. Det inlägg jag citerade var inte något av de tydligaste exemplen på detta - läs inlägget innan för att se vad jag syftade på ("denna vidriga bok").

Någon tendens till direkt fördömande av andras tro har jag däremot inte sett (tvärtom flera påpekanden att det inte är frågan om sådana fördömanden - i annat fall hade jag ingripit tidigare). Däremot skulle jag, om man vill vara petig, bedöma de m e m oprovocerade frågorna "Hatar du mänskligheten så mycket? Är du fast övertygad om att din Gud verkligen är ett sådant totalt monster?" som klara gränsfall: trots att de slutar med frågetecken har de en retorisk karaktär som får dem att framstå som påståenden.
tryggve skrev:Det är väl underförstått att han tolkar texterna på sitt sätt, medan du (uppenbarligen) tolkar dem på ett helt annat sätt? Ingen av er har gjort anspråk på att vara den som uppfattar dem på "rätt" sätt.
Jo, egentligen förutsätter jag den underförstådda förutsättningen, men jag kan tyvärr inte se något i inläggens konkreta formuleringar som tydliggör den medvetenheten. Det är just det som är min poäng.

Var har du sett hur jag ("uppenbarligen") tolkar texterna, förresten?
tryggve skrev:Annars är det väl enklast att helt enkelt förbjuda att något ämne involverande religion diskuteras här?
Det vore mycket olyckligt. Religionerna utgör en synnerligen stor del av det mänskliga tänkandet (och handlandet), och skulle man konsekvent bortse från dem skulle mycket (eller det mesta?) av mänsklighetens historia bli obegriplig. Med tanke på att kunskapen om religionerna befinner sig på en tämligen katastrofal nivå i vår kultur finns det alla skäl att diskutera dem här. Mitt intryck är att kunskaperna om kristendomen är nästan lika dåliga som kunskaperna om andra religioner (jag syftar inte specifikt på Skalmaniterna!). Man höjer dock inte den nivån genom att subjektivt fördöma religionerna i sig eller deras skrifter.

För att påminna om vad jag menar med reglerna/policyn här citerar jag avslutningsvis mitt välkomstmeddelande i denna avdelning (med delvis ändrad fetstil):

- Idéernas historia. Här handlar det om idéer och idésystem, som t ex renässanshumanismen, platonismen, marxismen, antisemitismen, den filosofiska realismen eller buddhismens tomhetsdoktrin. Det kan dels handla om hur dessa idéer ser ut, och dels (och inte minst) hur det kom sig att de utvecklades just så, just där och just då. Vad var det för idétradition som gynnade framväxten av nazismen, på vilket sätt påverkade de skilda tanketraditionerna skillnaden mellan leninismen och maoismen, varför uppstod renässansidéerna just i Italien, osv. Man kan också, framför allt i detta sammanhang, diskutera grundläggande frågeställningar som vad gick Marx eller Wittgensteins idéer egentligen ut på. Eller sionismen, taoismen, Lutherska reformationen, nyplatonismen, liberalismen eller stoicismen. Osv. Det handlar däremot inte om hur idéerna har påverkat det historiska skeendet (däremot hur de påverkat de följande idéerna), och ännu mindre om huruvida ni tycker idéerna är kloka eller inte. I synnerhet ber jag er, med tanke på forumets allmänna policy, att inte hamna i politiska tyckardebatter eller religiöst propagerande/fördömande.

(Jag återkommer med svar på Engans eget inlägg.)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 februari 2004, 22:34

Ok, Lindir, jag skall tona ner mig lite. Och se till att ta med disclaimers i varje inlägg. Jag har väl blivit lite väl "hård" i den här diskussionen. Det är delvis ett resultat av frustration (det har känts väldigt mycket som att tala med en vägg). Jag tror jag skall lämna just den här tråden helt, faktiskt. Jag har nog sagt vad jag ville ha sagt.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 februari 2004, 22:47

(Edit: svar på Engans näst senaste inlägg)

Engan,

Nu förvånar du mig faktiskt. Jag kan inte förstå hur man överhuvud taget kan tro att en tolkning av en text är något annat än subjektiv. Ännu mindre hur tolkningen av en tvåtusen år gammal religiös skrift från en helt annan kultur och religion är objektiv. Och ÄNNU mindre hur man kan tro att ens tolkning av Uppenbarelseboken, som alltid har ansetts som Bibelns i särklass mest obskyra, svårtolkade och svårbegripliga bok, är objektiv (vad nu en "objektiv tolkning" överhuvud taget skulle kunna betyda). Med tanke på att det finns ca 50.000 olika protestantiska samfund, som alla uppstått genom splittring för att de (i första hand) tolkat Bibeln på olika sätt - oräknat övriga kristna kyrkor och alla tänkbara icke-kristna sätt att tolka denna bok) är det ännu svårare att se hur någon kan se sin tolkning som icke-subjektiv. Visserligen anser många kristna av främst vissa små sekter att deras tolkning på något sätt är "objektiv" och "den rätta", men det skriver jag på den religiösa fanatismens konto - och dit hoppas jag att jag slipper räkna dig (det finns förvisso fanatiska ateister, vilket rimligen också måste räknas som en form av religiös fanatism).
Engan skrev:Avgudadyrkare är de allihopa.
Vad menar du med avgudadyrkare? Vilken avgud dyrkar muslimerna? Buddhisterna? Ateisterna? Du? Jag?
Engan skrev:Uppenbarelseboken är självklart en källa till gudsuppfattning. Den beskriver vad gud gör. Hur skulle det inte kunna vara en källa till gudsuppfattning?
Du menar att alla kristna som påstår att Gud inte kan beskrivas har fel?
Engan skrev:Vad gud gör i den slutgiltiga domen, då den slutgiltiga rättvisan skall skipas, är naturligtvis ett uttryck för hans rättsuppfattning.
Var står det att detta skulle vara en objektiv, konkret skildring av vad Gud gör i den yttersta domen? Det är en väldigt ovanlig tolkning. Vanligtvis brukar detta ses som en svårtolkad syn av en kryptisk visionär.
Engan skrev:
Lindir skrev: Att den parallell mellan grupperna du gör är korrekt är en subjektiv tolkning.
Nix. Det är det inte. Möjligen om du har information om att översättningen inte är korrekt. Annars icke. De ÄR avgudadyrkare.
Återigen, det står inte. Du anser dig kunna läsa det mellan raderna. Vad olika människor läser mellan raderna skiljer sig väldigt mycket. Även om vi inte hade talat om en av den västerländska historiens allra mest svårtolkade skrifter.
Engan skrev: Det är inget diverse med dem. Det är (delar av) bibeln vi pratar om. Vilket väl är en stor del av problemet här, eller hur?
Det är "diverse" eftersom Uppenbarelseboken och de gammaltestamentliga skrifterna du tidigare uttalat dig om är olika skrifter. Och nej, varför skulle det vara problemet att det just handlar om Bibeln? Det spelar ingen roll vilken religiös skrift folk väljer att subjektivt fördöma - det är inte det detta forum är avsett för.
Engan skrev:Tjahapp. Tja, det är du som är moderator.. men ta ett djupt andetag och fundera på om du verkligen är helt objektiv för tillfället. Du anklagar mig för att vara subjektiv, så jag tycker frågan är motiverad.
Nej, att jag inte är subjektiv har jag väl i och för sig aldrig påstått, men jag gör vad jag kan för att inte låta det påverka mina moderatorsingripanden.

Mina egna religiösa/filosofiska åsikter gör jag vad jag kan för att inte låta dem påverka mina ingripanden, och de borde egentligen inte spela någon roll. För säkerhets skull kan jag dock påpeka att jag inte är kristen, inte tror på Gud och att Bibeln inte har någon (medveten) inverkan på min världsbild. Det är dock mitt ideal, både här och i stort, att göra allt för att respektera andra religioner och deras genuina traditioner.

Vad folk sedan har gjort i religionernas namn genom världshistorien är tyvärr en annan fråga.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 februari 2004, 23:05

Lindir, eftersom diskussionen var med en person som verkar anse att uppenbarelseboken är bokstavligt sann och att dess profetior är mer eller mindre bokstavligt sanna (om än i vissa fall uppenbart symboliska) begränsade jag mig till att läsa exakt vad där står. Det är väl trots allt den mest "objektiva" tolkning man kan göra i ett sådant fall? Jag är självfallet medveten om att den kan tolkas på miljoner olika sätt.

Och OK, jag skulle inte tagit med ateisterna bland avgudadyrkarna. :-) Det slank med av bara farten. Buddhisterna? Tja, det beror väl på.. en fanatisk kristen skulle knappast tycka att det var så stor skillnad mellan att be till olika bodhisattvor och liknande och ren avgudadyrkan. Naturligtvis får vi undanta de buddhister som verkligen bara följer vad Buddha lärde, där det väl inte ges utrymme för några gudar eller liknande vad jag vet. Men många varianter av buddhism liknar mer polyteistiska religioner än ateistiska. Muslimerna? Tja, jag vet att det finns en del extrema ekumeniker inom både kristendomen och islam som faktiskt anser att Jahve och Allah är identiska. Det är knappast en majoritetsuppfattning, och jag betvivlar väldigt starkt att Johannes hade hållit med om det.

Att uppenbarelseboken, liksom alla andra texter som överhuvud taget nämner gud, är en källa till gudsuppfattning står jag definitivt för. Jag förstår inte alls vad du menar med din invändning. Visst, många kristna menar att gud inte kan beskrivas. Nej, de har inte "fel" (eller "rätt" heller, för den delen), men det hindrar väl inte att varje text som ens nämner gud är en potentiell källa till gudsuppfattning? Det är väl inget subjektivt med det?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 februari 2004, 23:09

Lindir
Nej, jag uppfattade inte inlägget till Engan som påhopp (och det förefaller inte han heller ha gjort).
Jag tycker att diskussionen är mycket intressant.

Min formulering om ”uppenbarligen” när det gällde tolkning av texterna var kanske olycklig, jag ber om ursäkt för det. Jag tydde det så att du själv var troende, och att det var därför din tolkning ”uppenbarligen var annorlunda”. Jag borde ha använt en annan formulering, det var olyckligt av mig.

Som jag har sett det så påpekar Engan både i denna och flera andra trådar att den gudsbild som skildras i Bibeln inte är den bild som kristna idag har, åtminstone inte i alla avseenden. De texter han har presenterat gör det ju svårt att få en positiv bild av denna gudom. Och det är förmodligen det som är den springande punken i Engans argumentation. Om det sedan är rätt eller fel är ju precis sim du säger upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 februari 2004, 23:37

Engan skrev:Tja, det beror väl på.. en fanatisk kristen skulle knappast tycka att det var så stor skillnad mellan att be till olika bodhisattvor och liknande och ren avgudadyrkan.
Det är synnerligen vanligt att kristna (även många "icke-fanatiska") anser att de andra religionerna (inkl ateistiska buddhister) ägnar sig åt avgudadyrkan. Däremot är det väl inte dessa kristna utan Gud själv som ska döma världen (om vi nu väljer att tolka det så), och eftersom Gud enligt alla kristna traditioner (där har jag faktiskt aldrig hört talas om något undantag) anses vara allvetande, får man väl anta att han inte lider av samma begränsningar i kunskaperna om andra religioner och deras anhängare. De kristna brukar dessutom (officiellt ...) anse att de själva inte är allvetande, och i den allmänna kristna traditionen brukar man därför inte peka ut någon enda människa som definitivt dömd till helvetet. Då räknar jag förstås inte med folkliga och litterära framställningar, t ex Dante, utan med Kyrkans officiella lära.

Jag påminner om att Uppenbarelsebokens visioner under alla tider har ansetts extremt svårtolkade, även av spränglärda kristna bibelkommentatorer.
Engan skrev:Muslimerna? Tja, jag vet att det finns en del extrema ekumeniker inom både kristendomen och islam som faktiskt anser att Jahve och Allah är identiska. Det är knappast en majoritetsuppfattning, och jag betvivlar väldigt starkt att Johannes hade hållit med om det.
Här tror jag faktiskt att du har radikalt fel. Jag har aldrig någonsin hört talas om någon muslimsk (ej heller judisk) tradition som förnekar att judar och kristna tillber samma Gud som muslimerna. På den kristna sidan är variationen visserligen något större (bl a eftersom kunskapen om de andra varit lägre), men mig veterligt finns det inte något enda officiellt uttalande om att muslimerna inte skulle tillbe samma Gud. Egentligen är det självklart (teologiskt sett). Problemet är ett helt annat, nämligen Kristus som Guds son. Enligt muslimerna gör detta de kristna till polyteister, och enligt de kristna gör det muslimerna till Kristusförnekare, dvs otrogna i den bemärkelsen - inte i bemärkelsen att de inte tror på Gud (dvs Allah). Som jag tidigare påpekat betyder Allah helt enkelt bara Gud, och är också den benämning arabiskspråkiga kristna och judar använder.
Engan skrev: Att uppenbarelseboken, liksom alla andra texter som överhuvud taget nämner gud, är en källa till gudsuppfattning står jag definitivt för. Jag förstår inte alls vad du menar med din invändning.
För det första måste man fråga sig vilken fråga en text avser att besvara. Finns det något som säger att denna text har som syfte att beskriva Gud?

För det andra finns det inget som säger att det är Gud som dömer "avgudadyrkarna" i fråga till helvetet (eller vad vi nu tolkar badet som). Det är en mycket vanlig och spridd kristen uppfattning att det egentligen är människan själv som väljer, och att de färgstarkt beskrivna "straffen" man får om man "väljer fel" är en psykologisk framställning av upplevelsen att välja att leva en evighet utan Gud. Enligt många är dessutom detta bara en teoretisk möjlighet, eftersom ingen sannolikt verkligen skulle välja att leva utan Gud om man verkligen visste vad de båda alternativen innebar.

Vad gäller alla buddhister, taoister, jainister osv i den tidigare diskussionen, säger (åtminstone Katolska) Kyrkan för övrigt officiellt att man mycket väl kan komma till himmelen genom att leva ett rättfärdigt liv, oavsett vilken religion (eller icke-religion) man bekänner sig till. Din godhjärtade jaininstmunk torde således ha goda framtidsutsikter även han (om han verkligen är godhjärtad ända in i hjärtat).

För det tredje är det stor skillnad mellan att beskriva Gud och att beskriva någon enskild människas (t ex Uppenbarelsebokens författares) uppfattning om eller bild av Gud.

Nej, jag vet inte om jag gjort det klarare vad jag menar. Annars får jag väl dra mig tillbaka och slipa på formuleringarna ... :)
Engan skrev:Visst, många kristna menar att gud inte kan beskrivas. Nej, de har inte "fel" (eller "rätt" heller, för den delen), men det hindrar väl inte att varje text som ens nämner gud är en potentiell källa till gudsuppfattning? Det är väl inget subjektivt med det?
Naturligtvis finns alltid möjligheten att tolka det som en gudsuppfattning. Det finns också möjligheten att inte göra det, utan läsa det som om texten handlar om något annat. Men subjektivt är det väl i högsta grad, i tre steg:
1. Du väljer att uppfatta det som en text om hur Gud är.
2. Din tolkning av hur Gud är enligt texten är subjektiv.
3. Den bild författaren enligt dig ger av hur Gud är, är givetvis också subjektiv.

Skriv svar