PBV302 vs M113
PBV302 vs M113
Hur mycket bättre/sämre var PBV302 gemfört med amrekanarnas M113.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Jadu, var ska jag börja?
Till att börja med så är båda vagnarna fortfarande i bruk.
M113 har nytillverkats under åren medan Pbv302 endast tillverkades i slutet på 60-talet och början på 70-talet.
Jag har stor personlig erfarenhet av Pbv302 men endast begränsad erfarenhet av M113 så min bedömning kanske haltar lite.
Om vi börjar med chassiet så är M113 tillverkad i aluminium medan 302:an är gjord i stål.
Pbv 302 har en separat skytt beväpnad med en 20mm automatkanon i en vapenhuv medan M113 i originalutförande har en oskyddad 12,7mm ksp som bemannas av vagnchefen.
På M113 kommer man in i stridsutrymmet via en stor ramp som manövreras av föraren medan Pbv302 har två dörrar som skyttegruppen själv öppnar och stänger.
De M113 som rullade i Bosnien var betydligt långsammare än våra 302:or.
Pbv302 har dubbla pansarsidor vilket ger bättre skydd mot beskjutning.
Pbv302 har stora stridsluckor i taket vilket medger att skyttegruppen kan genomföra vagnstrid med 6-8 man samtidigt.
På M113 får man till nöds plats med 4 man i takluckan.
/Thord
Till att börja med så är båda vagnarna fortfarande i bruk.
M113 har nytillverkats under åren medan Pbv302 endast tillverkades i slutet på 60-talet och början på 70-talet.
Jag har stor personlig erfarenhet av Pbv302 men endast begränsad erfarenhet av M113 så min bedömning kanske haltar lite.
Om vi börjar med chassiet så är M113 tillverkad i aluminium medan 302:an är gjord i stål.
Pbv 302 har en separat skytt beväpnad med en 20mm automatkanon i en vapenhuv medan M113 i originalutförande har en oskyddad 12,7mm ksp som bemannas av vagnchefen.
På M113 kommer man in i stridsutrymmet via en stor ramp som manövreras av föraren medan Pbv302 har två dörrar som skyttegruppen själv öppnar och stänger.
De M113 som rullade i Bosnien var betydligt långsammare än våra 302:or.
Pbv302 har dubbla pansarsidor vilket ger bättre skydd mot beskjutning.
Pbv302 har stora stridsluckor i taket vilket medger att skyttegruppen kan genomföra vagnstrid med 6-8 man samtidigt.
På M113 får man till nöds plats med 4 man i takluckan.
/Thord
Så man kan säga att Pbv 302 var bättre men Sverige lyckades aldrig sälja (om de sålde några vagnar) som USA gjorde och hadde inte råda att fortsätta utvekla/köpa Pbv 302.
Föresten vad är fördelen med en ramp, förutom soldaterna kan komma ut lite fortare, de måste var mer kompliserat med en ramp, vikt motor etc
Föresten vad är fördelen med en ramp, förutom soldaterna kan komma ut lite fortare, de måste var mer kompliserat med en ramp, vikt motor etc
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Pbv302 producerades främst för vårt eget behov.
Jag vet inte om det någonsinn var tal om att exportera några vagnar.
Vapenhuven har dock exporterats till Schweiz som satte den på sina M113.
Ur min synvinkel finns det inga fördelar mad ramp kontra dörrar.
Som du själv säger så är det krångligare och större risk för mekaniska fel.
Enda fördelen som jag ser det är om man ska transportera stora saker i stridsutrymmet, en reparationsvagn skulle kunna ha fördel av en ramp men inte en skyttevagn.
/Thord
Jag vet inte om det någonsinn var tal om att exportera några vagnar.
Vapenhuven har dock exporterats till Schweiz som satte den på sina M113.
Ur min synvinkel finns det inga fördelar mad ramp kontra dörrar.
Som du själv säger så är det krångligare och större risk för mekaniska fel.
Enda fördelen som jag ser det är om man ska transportera stora saker i stridsutrymmet, en reparationsvagn skulle kunna ha fördel av en ramp men inte en skyttevagn.
/Thord
- Olof Larsson
- Medlem
I så fall borde man ha maskinellt styrda dörrar av Pbv 302-snitt.Backis skrev:Det är inte lättare att bepansra en ramp då man mekaniskt/elektriskt öppnar en sådan, i jämförelse då man behöver använda apkraft (;)) till dörrarna?Thord Wedman skrev: Ur min synvinkel finns det inga fördelar mad ramp kontra dörrar.
I fallet M113-ramp så är ju kraften som går åt till att fälla upp den
motsvarande hälften av den kraft som går åt till att lyfta upp hela rampen.
I Pbv 302 så handlar det (på plan mark) bara om att få dörrarna att börja röra på sig.
Jämför med att öppna en vanlig dörr eller att
resa upp en sådan som ligger på marken.
- Olof Larsson
- Medlem
Det är kombinationen G-kraft/apkraft.Backis skrev:Hur är dörrarna på Strif90? Maskin eller apkraft?
Dörren (det finns bara en) ser ut ungefär som på Pbv 302, med den skillnaden
att den lutar lätt bakåt.
För att öppna den räcket det m.a.o. att öppna "låset", d.v.s. dra i handtaget.
Sedan tar gravitationen hand om resten.
För att stänga dörren så får man ta till apkraft i form av gruppchefens
och stf gruppchefens förenade armstyrka.
Eventuellt skulle det va bra att ha maskinell stängning på den dörren,
särskillt om man står i uppförslut (vilket kan göra det nära nog omöjligt att stänga dörren)
eller om man skulle slänga på tilläggspansar.
Thord Wedman: Hur mycket tilläggspansar har dom slängt på dörren på 90C?
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Mer bilder på pbv302 kan du hitta på min hemsida: http://medlem.spray.se/The_Swede/PBV302.htm
Huvudsidan: http://medlem.spray.se/The_Swede/index.htm
Mer bilder på M113 hittar du här: http://www.armouredengineer.force9.co.u ... /index.htm
/Thord[/url]
Huvudsidan: http://medlem.spray.se/The_Swede/index.htm
Mer bilder på M113 hittar du här: http://www.armouredengineer.force9.co.u ... /index.htm
/Thord[/url]
Om man utsätts för en kemisk attack så snabbt att man inte som besättning själv hinner stänga dörren tror jag inte att en elektrisk ramp skulle hjälpa speciellt mycket, man är redan för sent ute. Dessutom tror jag inte de flesta M113 och 302or har filtrerat övertryckssystem, eller hur är det med det, TW? Det är nog mask/ MOPPutrustning/ kemstridsdräkt som gäller, är jag rädd.