Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Seynem skrev:Jag kom just på att i en bok som heter "Hitlers kvinnor" antyds det att Hitler åt det djuren "gav i från sig frivilligt", d.v.s mjölk, honung m.m. men inte ägg. Men det är ju lite besynnerligt eftersom kor väl inte ger ifrån sig mjölk frivilligt? Det är ju en lite ovanlig kombination. Men man ska inte tro på alla källor, det behöver inte vara någon sanning i det.
Hitler åt faktist ägg enligt Traudl Junge och med det skorpor.
/Martin
-
Solitaire
- Medlem
Henrik skrev:Självklart var Hitler vegetarian och det av personlig övertygelse. Hans önskan var att det tyska folket på sikt skulle gå över till en annan kosthållning. Alla som vet hur radikala ns-folket var gällande djurskydd osv. ser den röda tråden.
Du har självklart en källa till detta påstående. Annars så har jag konstaterat att Hitler blev tvingad till en mer eller mindre helt vegetarisk diet pga magsmärtor som uppstod om han åt något annat.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Solitaire, här ser du:
Peter Englund skrev:
Hitler hade planer på att förbjuda allt ätande av kött
Från
http://www.peterenglund.com/textarkiv/nazidjur.htm
Även delar av
http://www.peterenglund.com/textarkiv/nazicancer.htm kan vara av intresse.
Mvh Petter
-
Dietrich
- Medlem
Han tyckte om hundar.
Historien säger ju att han hade fått en Schäfer när han som fattig bodde i Österrike, men att han var tvungen att ge bort den då han inte hade råd att föda den.
Schäfern ska dock ha smitit från sin ny ägare å sökt upp Adolf igen.
Som bodde väldigt spartanskt å fattigt.
Där av litade han alltid mer på hundar än mäniskor.
Men 1945 lät han ju testa cyankaliumet på sin hund blondie samt hennes valpar ett dyng tidigare.
Innan sitt eget självmord.
-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
Hitler var vegetarian, det finns det inga tvivel om. Det värsta han visste var jakt på djur.
-
snyde
- Medlem
Hitler hade planer på att förbjuda allt ätande av kött
Och han tänkte avla fram ett herrefolk. Vilken pajas

-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
snyde skrev:Hitler hade planer på att förbjuda allt ätande av kött

Ett gäng morotsätande tyskar, vilken rolig värld det hade varit

-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Texter som jag skrivit av som kan vara av intresse:
Den lille Krümel lagade mat till hela säkerhetszonen arbetsstyrka. Han utfodrade nästan tvåhundra personer dagligen ur sina jättelika grytor. Det var inte konstigt att en sådan masskock som under
många år bara lagat mat till soldater inte brydde sig särskilt mycket om en vegeterians extravaganta nycker. Han hatade dessa köttföraktare av hela sitt hjärta, eller snarare så föraktade han dem. Men eftersom han även måste laga mat till Führern vare sig han ville det eller ej - det fanns ingen annan kock så långt ögat kunde nå och slutligen var Hitlers huvudpersonen - så bemödade han sig verkligen om att utarbeta en vegetarisk matsedel. Jag måste säga att Hitler i det här avseendet fann sig i en hel del, något som jag senare kunde fastställa vid måltiderna vid Berghof. han var mycket anspråklös och beskedlig i maten. Det var bara ibland som han beklagade sig över att hans kost var ganska långtråkig, att han alltid bara fick tillbehören utan köttet, så att det var precis som om något fattades. Krümel var av den åsikten att människan inte kan leva utan kött, och därför tillsatte han åtminstonde en skvätt köttbuljong eller lite grisfett i alla soppor och de flesta maträtter. För det mesta märkte Führern bedrägeriet, blev arg och påstod sedan naturligtvis att han fått ont i magen av det. Slutligen lät han Krümel bara tillaga välling, potatismos och allehanda rätter som garanterat tillretts utan animaliska beståndsdelar. Att hans matsedel därmed inte blev mer lockande och omväxlande kan man tänka sig.
Källa: "I Hitlers tjänst - Traudl Junge berättar om sitt liv", Sid 48
För övrigt försökte Führern under måltiden att inge köttätarna avsmak för maten. Han ville visserligen inte omvända
någon till att bli vegeterian, men han började plötsligt berättade hur vidrigt det går till i ett slakthus. "När högkvarteret var stationerat i Ukraina skulle mitt folk en gång inspektera det modernaste och största slakthuset där. Det var en helt mekaniserad fabrik, från grisar till korvar, bearbetning av ben, borst och hudar inbegripet. Allt var så rent och ordentligt, och vackra flickor stod i höga gummistövlar upp till vaderna i färskt blod. Trots det så mådde herrar köttätare illa, och många gick utan att ha sett allt. Något sådant kan inte hända mig. Jag kan utan vidare se på hur man drar upp morötter och potatis ur jorden, hämtar äggen i hönshuset och mjölkar korna.
Källa: "I Hitlers tjänst - Traudl Junge berättar om sitt liv", Sid 73
Han[Hitler] oroade sig ständigt för att han skulle lägga på hullet: "En omöjlighet! Föreställ er mig springande omkring
med tjock mage! Det voro politisk förintande!" Ofta kallade han då på betjänten för att försöka sätta stopp: "Ta med det där, är ni snäll! det smakar för bra." För övrigt hånade han ofta köttätare vid dessa
tillfällen men försökte inte påverka mina åsikter. Han hade inte ens något emot en Steinhäger efter fet mat - även om han med självmedlidande påstod att det inte var nödvändigt för honom med den mat han åt. När det bjöds på köttbuljong kunnde jag lita på att han skulle tala om "likte". Till kräftor hade han en historia om en död mormoder på lager. Hon
kastades i bäcken av sina efterlevande för att locka fram dessa djur. Och till ål berättade han att dessa bäst göddes
och fångades med döda kattor.
Källa: Albert Speers memoarer, sidorna: 240-241.
/Martin
-
Anton Severin
- Medlem
Kroatiche369 skrev:Det värsta han visste var jakt på djur.
Brukade inte Hitler och hans gäster, främst Hermann Göring, jaga vid Hitlers Örnnäste när de var där på besök?
Jag är nästan helt säker på att jag har sett bilder på detta.
Edit: Hittade detta när jag sökte på Göring som jägare:
Han var en passionerad jägare och stor djurvän - med tama lejon som husdjur.

-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Brukade inte Hitler och hans gäster, främst Hermann Göring, jaga vid Hitlers Örnnäste när de var där på besök?
Hitler jagade inte. Däremot som du säger så jagade Hermann Göring, men inte vid Berghof, utan vid sitt eget residens Karinhall. Riksjägarmästare eller en liknande titel tro jag till och med han hade.
/Martin
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Edit: Hittade detta när jag sökte på Göring som jägare:
Han var en passionerad jägare och stor djurvän - med tama lejon som husdjur.

Ja, man kan vara en djurvän, även om man är jägare.
/Martin
-
Bilagor
-

- Hermann Göring 10.jpg (229.27 KiB) Visad 3130 gånger
-
Anton Severin
- Medlem
Martin Tunström skrev:Ja, man kan vara en djurvän, även om man är jägare.
Jag reagerade nog mer på det faktum att han hade lejon som husdjur.
Jag trodde att det var en flyga som utvecklats på senare tid.
Men det är ju klart att det kan ses som en maktsymbol att ha exotiska och farliga djur i sin ägo och makt var ju verkligen något som Göring ville visa att han hade.
Vad hände föresten med lejonen?
-
Dietrich
- Medlem
ja lejonet är nog avlidet. som allt annat som hade med 3 riket att göra.
I historiskt perspektiv är det nog inget att bråka om.
-
Henrik
- Ny medlem
snyde skrev:Hitler hade planer på att förbjuda allt ätande av kött

Tycker du att du tillför något med ett sådant inlägg?
-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
Läste en notis i tidningen arbetaren, där en historiker vid namn Robert Payne hävdar att Hitler inte alls var vegetarian, utan som solitaire säger ovan till stor del var tvungen att inta vegetarisk föda. Enligt notisen skall hitler haft en förkärlek för feta bayerska korvar.
/Robert Sköld