Ramones

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 februari 2004, 16:45

diskutera skrev:Plommongurka med ostsås.

Nä, men ditt tjavs om att ett komisiornellt genombrott skulle kommit i mitten av 70-talet är inte korrekt. Ville bara bekräfta det.
läs inläggen mer noggrannt. Jag har inte hävdat att de fick något kommersiellt genombrott under sjuttiotalet. Däremot var de relativt välkända redan då.

mvh/ Daniel

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 29 februari 2004, 17:00

Daniel skrev:
diskutera skrev:Plommongurka med ostsås.

Nä, men ditt tjavs om att ett komisiornellt genombrott skulle kommit i mitten av 70-talet är inte korrekt. Ville bara bekräfta det.
läs inläggen mer noggrannt. Jag har inte hävdat att de fick något kommersiellt genombrott under sjuttiotalet. Däremot var de relativt välkända redan då.

mvh/ Daniel
Det ena leder väl ändå till det andra. Är du känd via media, säljer du plattor. Om folk gillar din musik, köper de den. Det är väldigt simpelt, men sant.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 februari 2004, 17:57

diskutera skrev:Det ena leder väl ändå till det andra. Är du känd via media, säljer du plattor. Om folk gillar din musik, köper de den. Det är väldigt simpelt, men sant.
Inte nödvändigtvis. Som exempel kan nämnas Dolly Parton, alla vet vem hon är men hur många har egentligen "Coat of Many Colors" i sin skivsamling?

mvh/ Daniel

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 29 februari 2004, 18:05

Daniel skrev:
diskutera skrev:Det ena leder väl ändå till det andra. Är du känd via media, säljer du plattor. Om folk gillar din musik, köper de den. Det är väldigt simpelt, men sant.
Inte nödvändigtvis. Som exempel kan nämnas Dolly Parton, alla vet vem hon är men hur många har egentligen "Coat of Many Colors" i sin skivsamling?

mvh/ Daniel
Inte alltför många. Dolly blev väl känd delvis för sitt utseende?

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 2 mars 2004, 16:14

Angående länken till aftonbladet.
Per Bjurman skriver inte om Ramones, han skriver om myten, Ramones.

Det ända i länken som precenterar fakta är ju rutan längst ner.

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 2 mars 2004, 21:36

überjunge skrev:Angående länken till aftonbladet.
Per Bjurman skriver inte om Ramones, han skriver om myten, Ramones.

Det ända i länken som precenterar fakta är ju rutan längst ner.
Är väl medveten om detta. Myten är likväl delvis sann lr i stort sett sann...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 3 mars 2004, 12:11

Kom inte filmen ROCK'N'ROLL HIGHSCHOOL redan 1979? Skulle nog hävda att de var det mest kända inhemska punkbandet i USA på 70-talet.

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 7 mars 2004, 01:59

diskutera skrev:
Daniel skrev:

mvh/ Daniel
Inte alltför många. Dolly blev väl känd delvis för sitt utseende?
nå är det nog så att även Ramones blev kända pga sitt utseende?(image snarare)

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 7 mars 2004, 10:14

Varenda Queens-grabb gick med edn skinjacka överdragen vardagskläderna. Snarare imagen..

GABBA GABBA HEY
Senast redigerad av 1 diskutera, redigerad totalt 7 gånger.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 7 mars 2004, 12:18

Som en lite avrundning. Ramones hade svårt att få sina låtar spelade i radio. Vidrare så sålde man inte särskilt mycket skivor. Men... de var en mycket uppskattad liveakt. Så uppskattad att de kunde turnera i t.ex. England under eget namn. Dock, jag bör kanske nämna att det var först när den brittiska punken hade fötts och Ramones kunde funka som utfyllnad på t.ex. sex pistols shower.

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 7 mars 2004, 16:44

überjunge skrev:Dock, jag bör kanske nämna att det var först när den brittiska punken hade fötts och Ramones kunde funka som utfyllnad på t.ex. sex pistols shower.
Menar du typ förband? Sex Pistols hade vär f.ö. en ganska kort karriär med nån storsäljande platta och några år på vägarna innan medlemmarna knarkade isär bandet totalt... Musikaliskt sett, tycker jag inte att Sex Pistols musik ens kommer i närheten av Ramones mästerverk...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 7 mars 2004, 17:12

diskutera skrev:Musikaliskt sett, tycker jag inte att Sex Pistols musik ens kommer i närheten av Ramones mästerverk...
Det är sant, det enda band frän Storbritannien som kan mäta sig med banden från New Yorks punkscen är the Clash.

mvh/ Daniel

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 11 mars 2004, 12:04

diskutera skrev:
überjunge skrev:Dock, jag bör kanske nämna att det var först när den brittiska punken hade fötts och Ramones kunde funka som utfyllnad på t.ex. sex pistols shower.
Menar du typ förband? Sex Pistols hade vär f.ö. en ganska kort karriär med nån storsäljande platta och några år på vägarna innan medlemmarna knarkade isär bandet totalt... Musikaliskt sett, tycker jag inte att Sex Pistols musik ens kommer i närheten av Ramones mästerverk...
Nä, det har du rätt i. Likheterna i de två bandens musik är ju inte särskillt stora. Dock, jag kan tänka mig att det kan verka så om man inte tycker om rock.

Raffe
Medlem

Inlägg av Raffe » 20 mars 2004, 17:46

Vem skrev majoriteten av låtarna? Har läst nånstans att Dee Dee skrev några, och att externa låtskrivare också bidrog. Skrev Joey nånting?

Raffe
Medlem

Inlägg av Raffe » 2 juni 2004, 12:57

Finns det statistik över sålda album? Isf var?

Skriv svar