barbarossa
barbarossa
Hur många stridsvagnar fanns vid gränsen innan anfallet?tunga lätta osv??vad för motstånd mötte tyskarna i början?hur många soldater deltog i det första anfallet mot sovjet?
- Johan Elisson
- Medlem
Zetterling/Frankson skriver i Slaget om Kursk att "tyskarna hade endast lite över 3 600 stridsvagnar och stormkanoner i de anfallande styrkorna" mot ryssarna som "hade över 23 000 stridsvagnar i sin arsenal, men bara 1 861 var T:34:or eller KV-1:or".
I bokoramas serie om andra världskriget kan man i delen Operation Barbarosssa läsa att ryssarna hade 967 T-34:or och 508 KV-1:or. Tyskarna hade enbart 439 PzKpfw IV.
/Johan
I bokoramas serie om andra världskriget kan man i delen Operation Barbarosssa läsa att ryssarna hade 967 T-34:or och 508 KV-1:or. Tyskarna hade enbart 439 PzKpfw IV.
/Johan
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Halifírien
- Medlem
Jag har för mig att den tyska personalstyrkan uppgick omkring 3.5 miljoner vid tiden för angreppet. Den ryssar som var redo att möta dem var i början ungefär jämstarka, och under hela hösten blev de besegrade i ungefär samma takt som de anlände till fronten. Först under vintern bromsades tyskarnas offensiv upp så att de kunde bulla upp en numerär överlägsenhet som sedan varade kriget ut.
Vad gäller stridsvagnar och andra maskiner så minns jag inte, men ovannämnda Slaget om Kursk är en underbar källa för dylik information.
Vad gäller stridsvagnar och andra maskiner så minns jag inte, men ovannämnda Slaget om Kursk är en underbar källa för dylik information.
Detta borde väl kvalificera för den största invasionen någonsin. Eller finns det någon större?Jag har för mig att den tyska personalstyrkan uppgick omkring 3.5 miljoner vid tiden för angreppet.
Det brukar ju hävdas att operation Overlord eller dagen-D skulle vara historiens största invasion. Vad menar man då? Jag har för mig att ”endast” drygt 100 000 man landsattes. Är det fel? Är det kanske antalet fartyg och flygplan engagerade, man då åsyftar?
-
D.Almendares
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Den 22juni 1941 så gich 3050000 eller 3 mijoneroch 50,000 man in sovjet unionen. anledningen till att den tyska armén blev stoppad i slutet av 41 var att general vinter grep in.Halifírien skrev:Jag har för mig att den tyska personalstyrkan uppgick omkring 3.5 miljoner vid tiden för angreppet. Den ryssar som var redo att möta dem var i början ungefär jämstarka, och under hela hösten blev de besegrade i ungefär samma takt som de anlände till fronten. Först under vintern bromsades tyskarnas offensiv upp så att de kunde bulla upp en numerär överlägsenhet som sedan varade kriget ut.