Forna Ostpreussen idag

Dragon K
Ny medlem

Forna Ostpreussen idag

Inlägg av Dragon K » 18 mars 2004, 12:40

Finns det kvar någon tysk befolkning?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 mars 2004, 13:33

Ne.se säger inte så mycket mer än att det bodde 406 000 människor i staden Kaliningrad [Köningsberg innan 1946] år 1990 och att 97% av den tyska befolkningen flydde eller fördrevs vid kriget och efter kriget. Som vi alla vet så införlivades norra hälften av Ostpreussen med Sovjetunionen[Idag Ryssland] och att resten, öster om linjen Oder-Neisse, tilldelades Polen.

Bild
[Källa: .g-gruppen.net]

Vad de gamla ostpreussiska städerna heter idag på polska och ryska:

Städer

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 mars 2004, 16:43

**Onödigt post**
Senast redigerad av 2 Martin Tunström, redigerad totalt 21 gång.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 18 mars 2004, 20:56

Hur är det, finns det kvar några av pruserna som bodde där innan Tyskarna kom?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 18 mars 2004, 21:17

LasseMaja skrev:Hur är det, finns det kvar några av pruserna som bodde där innan Tyskarna kom?
Nej, tyskar och polacker fördrev, utrotade eller assimilerade pruserna helt och hållet till nästan 100% innan medeltiden var över. Vissa stammar överlevde genom att fly till till det då hedniska Litauen där de assimilerades av litauerna istället.
Pruserna var i praktiken dömda att gå under som kultur och samhälle. Man var låsta i en extremt regid samhällsform som inte kunde anpassa sig till förändringar. Samarbet mellan stammar var nästan omöjligt pga alla gammla fejder, man hade väldigt svårt att ta til sig nya teknologier oavsett om de var civilia eller militära. Man kunde inte över ge sin destruktiva livsföring som gick ut på att man nästan konstant anföll sina grannar (oavsett om de var kristna eller hedningar) för att att röva slavar och byte.

Liver, letter och ester anpassade sig mycket snabbt även om de till slut tvingades underkasta sig tysk överhöghet. Men de lyckades behålla språk och delar av kulturen genom alla år av olika främande herrars styre.

Litauer och samogiter anpassade sig och kunde bryta invanda mönster för att möta hotet från en mer avancerad fiende att de dessutom hade en mycket starkar strategisk postion gjorde att de överlevde och till sist blomstrade som östra europas stormakt.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 mars 2004, 21:23

[Kapten_Gars hann visst före, men eftersom vi väljer litet olika detaljer i svaret kanske det här kan vara ett komplement ...]
LasseMaja skrev:Hur är det, finns det kvar några av pruserna som bodde där innan Tyskarna kom?
Nej, språket dog ut på 1600-talet, och de upphörde i samband med det att finnas som separat folkgrupp, utan blandades i stället upp med främst tyskarna i trakten (och i viss mån med polackerna och litauerna).

Ordet pruser (fast i den tyskpåverkade formen preussare) kom sedan i stället att beteckna de i allmänhet tyskspråkiga invånarna i Preussen. Svenska är dock ett av de få språk som kan skilja på dessa två folk, i och med att de gamla baltiska pruserna ofta får det försvenskade namnet pruser (vilket är en direktanpassning av det prusiska originalordet), medan vi däremot alltid använder vår svenska variant av det förtyskade ordet för de senare tyskspråkiga preussarna. På t ex tyska och engelska gör man däremot ingen skillnad mellan de båda betydelserna.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 mars 2004, 12:36

Vore intressant höra uppfattningar om ekonomisk och politisk utveckling i detta område idag. I våra media (när det ngn enstaka gång noteras) kallas det mest Kaliningrad-enklaven. Enklaver är ju historiskt farliga områden. Hur starkt är Rysslands grepp om enklaven? Är den i ngn mån självförsorjande, eller bara en kvarnsten runt Moskvas hals? Jag har förstått att dess befolkning idag är 100%-igt rysk (?) men är det troligt att dagens försvagade Ryssland väljer att försöka behålla den - eller kommer den i framtiden att falla till Polen eller Litauen?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 mars 2004, 15:25

Det har presenterats åtskilliga storstilade planer på att det ska bli Rysslands nya "fönster mot väst". Inget har förverkligats. Området har stora miljöproblem, arbetslöshet, drogproblem med mera. På plussidan tror jag att det finns det mesta av östersjöns bärnstenstillgångar och en stor fiskeflotta. Problemet med Kaliningrad är att ingen vill ha området. Den ryska marinen har i nuläget inte något militärt behov av den. (Såvida man inte planerar för krig i hemlighet) Jag kan inte inom överskådlig framtid se att enklaven skulle tillfalla Polen och/eller Litauen. Dels så har de ingen historisk rätt till det, de skulle inte tjäna något ekonomiskt på det, tvärtom. kostnaden för att rusta upp området blir enormt. Dessutom skulle länderna få massa ryssar i sitt territorium något som framförallt Litauen skulle motssätta sig.

Tyskland har historisk rätt till området. Om nu ens Tyskland skulle göra klart att de vill ha tillbaka området, vilket jag inte tror att de vill, skulle deras grannar motsätta sig det. Framförallt Polen. Utan att vara någon expert kan jag inte tänka mig att det skulle ses med blida ögon. Om Tyskland skulle ta tillbaka Kaliningrad så skulle nog många fråga sig om de kommer en fortsättning, Tyskland kanske vill ha tillbaka retserna av det som man förlorade efter andra världskriget. Av naturliga skäl skulle därför Polen motsätta sig det starkt. att inte Tyskland skulle vilja ha tillbaka området är att man får anta att de vet hur grannarna skulle reagera och de knappast heller är pigga på att få tillbaka ett nedgånget område utan tyskar.

Jag tror att Ryssland i brist på annat kommer fortsätta att ha förvalta enklaven och att den tillsvidare kommer fortsätta att en utkörningsväg för smuggelsgods från Ryssland. Någon gång i framtiden kommer Kaliningrad troligtvis återuppstå som en stor hamn och flottbas men det är först när Rysslands ekonomi har kommit på fötter ordentligt.

/Martin

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 20 mars 2004, 21:05

Kommer måntro namnet Kaliningrad att ändras? Det är ju en kvarleva från de fornstora dagarna, motsvarande namn har ju ändrats (Leningrad, Stalingrad).

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 mars 2004, 21:44

Vad ska de ändra namnet till? Det är mindre troligt att namnet skulle få tillbaka sitt gamla namn Köningsberg. Ju längre tid det går efter Sovjetunionens sammanbrott desto mer talar för att det inte blir något namnbyte. En intressant lite anekdot är att byn Suzdal några timmar utanför Moskva hade kvar alla de "gamla" namne på gatorna. Lenin, Karl Radek, Frunze mfl.

/Martin

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 20 mars 2004, 21:48

Martin Lundvall skrev:Vad ska de ändra namnet till? Det är mindre troligt att namnet skulle få tillbaka sitt gamla namn Köningsberg. Ju längre tid det går efter Sovjetunionens sammanbrott desto mer talar för att det inte blir något namnbyte. /Martin
Hmm, ja iofs
Martin Lundvall skrev: En intressant lite anekdot är att byn Suzdal några timmar utanför Moskva hade kvar alla de "gamla" namne på gatorna. Lenin, Karl Radek, Frunze mfl.
Det är nog allmänt förekommande i hela det forna Sovjet med undantag för de baltiska staterna. Det som på den gamla goda tiden hette "Leningrad-området" heter fortfarande "Leningrad-området" och inte S:t Petersburg-området. (Detta med avseende på det administrativa området)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 mars 2004, 21:58

Det jag tyckte var lustigt var att namnen från 30-talet fanns kvar. Att en liten håla som Suzdal med 20 000 invånare inte har råd att ge alla sina gator nya namn kan jag förstå. Fast att gatunmanen inte försvann i samband med utrensningarna på 30-talet. Jag tänker då framförallt på Radek, Kamenev och Zinovjev.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 mars 2004, 11:53

Tack Martin for sammanfattningen om Kaliningrad-enklaven. Betr. lilla Suzdal och Radek-gatan blev jag helt bestört - ett solklart bevis på att Stalin hela tiden hade rätt - att 'organen' var försumliga och att Yagoda, Yezhov och Beria, alla var camouflerade trotskyister.....

Dragon K
Ny medlem

Inlägg av Dragon K » 21 mars 2004, 18:17

Hur är synen på Oder-Neisse-gränsen i Tyskland idag?

Det har väl funnits en stark(?) politisk rörelse som inte godtagit den östra gränsdragningen(men som blivit svagare och svagare i takt med att åren gått)?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 mars 2004, 21:32

Dragon K skrev:Hur är synen på Oder-Neisse-gränsen i Tyskland idag?

Det har väl funnits en stark(?) politisk rörelse som inte godtagit den östra gränsdragningen(men som blivit svagare och svagare i takt med att åren gått)?
Jag vet inget om denna rörelse, om den har varit stark tvivlar jag på. Det vet säkert någon annan som är mer insatt i Tyskland, LEW kanske. När Willy Brandt skrev på avtalet om Oder-Neisse så blev polackerna lugnade. Kalingrad skulle fortsätta vara ryskt och områdena Polen fick efter andra världskriget skulle fortsätta vara polska. Det skulle därför se mycket konstigt ut om Tyskland skulle göra anspråk på Kaliningrad. Vilket får mig att anse att gränserna ligger rätt säkra i den regionen för lång tid framöver.

/Martin

Skriv svar