Konrad Von Moltke
Konrad Von Moltke
Skulle vilja veta vem denna person var. Har för mig att han tjänstgjorde i den tyska arme´n under WW1.
Enligt hörsägen skrattade han två gånger i sitt vuxna liv:Gröfaz skrev:Helmuth von Moltke var ju också allmänt känd för att han knappt skrattade en endaste gång under hela sitt liv, eller kan det ha varit Helmuths farbror jag tänker på?
Ena gången var när han såg Vaxholms fästning, andra gången när hanses lea svärmor dog.
-
Mats Ranland
- Medlem
Kom i håg att det finns två Helmuth von Moltke, Den äldre, Helmuth Carl Bernad von Moltke (1800-91) var den "proffsigaste", det var även han som sägs ha skrattat två gånger i sitt liv (Vaxholm och svärmodern). Den Yngre, brorsonen, Helmuth Johannes Ludwig von Moltke (1848-1916) var inte lika framgångsrik som sin farbror.
Varför Helmuth von Moltke d.ä. skulle varit i Vaxholm (om det är sant) vet jag inte, men det är inte otänkbart att Sverige och Tyskland hade ett utbyte av militära erfarenheter vid den tiden. Möjligen har sägnen uppkommit utan Moltkes inblandning, bara för att beskriva hur undermålig Vaxholms fästning var.
Om han skrattade när hans svärmor dog, vet jag inte, men detta med svärmödrar var någonting som det skämtades om i Sverige vid tiden kring förra sekelskiftet (jämför Albert Engström och OA teckningar).
Sant är i alla fall att Moltke d.ä. även givit namn åt en päronsort.
Varför Helmuth von Moltke d.ä. skulle varit i Vaxholm (om det är sant) vet jag inte, men det är inte otänkbart att Sverige och Tyskland hade ett utbyte av militära erfarenheter vid den tiden. Möjligen har sägnen uppkommit utan Moltkes inblandning, bara för att beskriva hur undermålig Vaxholms fästning var.
Om han skrattade när hans svärmor dog, vet jag inte, men detta med svärmödrar var någonting som det skämtades om i Sverige vid tiden kring förra sekelskiftet (jämför Albert Engström och OA teckningar).
Sant är i alla fall att Moltke d.ä. även givit namn åt en päronsort.
-
Mats Ranland
- Medlem
Militärt sett är Vaxholms fästning ett begrepp och innefattade samtliga militära installationer från Björkö och Siaröfortet i norr via en mängd installationer på Värmdö vidare till de på Rindö. Dessa installationer var mycket slagkraftiga och ingen försökte någonsin heller forcera dem. Konstigt vore det om inte också tyskarna hade hört talas om norra skärgårdens lås. Att sedan den där Moltke beter sig lite obalanserat beror på att han inte riktigt var insatt i att själva den gamla stenfästningen Vaxholms fästning inte hade något med begreppet Vaxholms fästning att göra. Stenfästningen användes länge som bl.a. logement och hade en massa örlogsfartyg ankrade runt sig så det var väl inte så konstigt att han tog fel - i farten. Egentligen en mycket lyckad "bluff" av oss - tänk vad förvånade tyskarna hade blivit om de av någon anledning kom ångande mot Stockholm på order av Moltke.
Moltke lär verkligen ha besökt Sverige och då inspekterat Oscar-Fredriksborg, dock inte Vaxholms kastell. Dock ska sägas att kastellet började uppföras 1833 och var färdigt 1863. I samma veva skedde det stora saker inom artilleriet och när man 1872 gjorde ett praktiskt skottförsök mot murarna med en 24 cm:s räfflad kanon bröt tredje skottet genom muren. Medan en kula från en mer "konventionell" slätborrad 38 cm:s kanon studsade mot muren och gick i stycken. Båda sköt från ca 180 meter.
Inte omöjligt att roten till historien om Moltke ligger i detta skottförsök.
Inte omöjligt att roten till historien om Moltke ligger i detta skottförsök.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Sökte lite och hittade en Dr. Konrad von Moltke, han forskade inom så skilda områden som medeltishistoria, utbildningsorganisation och miljö. Avled 19 maj 2005 så det är uppenbarligen inte honom du söker. Efter ytterligare sökningar hittade jag en generalmajor greve Konrad Christian Ludwig von Moltke (1861-1937).