Omaha-överdrivning?
Omaha-överdrivning?
Hallå..
En sak jag alltid knåpat över är hur dramatisk landstigningen på Omaha verkligen var...
Kan väl knappast vara som i t.ex. Saving private ryan?
Fast ändå stupade ju x-antal tusen soldater så man undrar ju lite, men kan inte det varit när man "kom upp" en bit från stranden det dog fler?
En sak jag alltid knåpat över är hur dramatisk landstigningen på Omaha verkligen var...
Kan väl knappast vara som i t.ex. Saving private ryan?
Fast ändå stupade ju x-antal tusen soldater så man undrar ju lite, men kan inte det varit när man "kom upp" en bit från stranden det dog fler?
Det var olika på olika delar av stranden, dog green sector där filmen utspelar sig är en av de platser som beskrivits på ett sätt som påminer om filmen. "Blodigheten" stämmer nog därför.
En av MÅNGA vittnen Robert Walker från 116th infantry regement:
/dan
En av MÅNGA vittnen Robert Walker från 116th infantry regement:
http://search.eb.com/normandy/pri/Q00273.htmlWe began to have casualties from small arms fire on the front deck, and as I backed away from the fire, I heard a blast and saw that a man wearing a flamethrower had been hit and the fuel tank was on fire. Several men standing nearby had burns. I noticed one man had a water blister on his face that seemed to be six inches across. The man with the flamethrower was screaming in agony as he ran over to the starboard side and dived into the sea. I could see that even the soles of his boots were on fire.
/dan
Ett annat vittne:
Det finns förståss en massa saker som inte stämmer i den där landstignings scenen i SPR , men det hör väll kanske inte hit
/dan
http://search.eb.com/normandy/pri/Q00270.htmlThe ramp went down and Captain Zappacosta was the first man off, and they just riddled him. It didn't kill him instantly but he was hollering at me. Everybody who went off, they just cut them down. We got caught in a crossfire. The only thing that saved me, I stumbled and went off the side of that ramp. I had the radio and I had to get rid of that before I could even get back up. So when I came back up I was out in front of that beach where that machine gun was, and that was the only thing that saved me because I looked back and as fast as everybody was coming off of that boat, they were just dropping. Zappacosta hollered to me that he was hit, and I started toward him, and he just went down and didn't come back up and I knew that was the end of him. We were cut to pieces. A, B, and D Companies, the ones that landed right there by those pillboxes by the Vierville draw, were caught in a cross fire.
Most of those men are in that cemetery there.
Det finns förståss en massa saker som inte stämmer i den där landstignings scenen i SPR , men det hör väll kanske inte hit
/dan
I propagandafilmerna från den tidpunkten finns inte en bild från omahaSolitaire skrev:Vid en del av de andra stränderna så mötte landningstyrkorna inget motstånd alls har jag för mig. Det var väl vid Omaha motståndet var som värst eftersom den är med i alla filmer.
Rätt intressant faktiskt, i filmerna talar man om att man inte mötte något motstånd och att landstigningen gick precis enligt plan.
Filmerna brukar finnas att ladda ner på diverse fildelningsnätverk.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag vet inte hur många som dog på de övriga stränderna men 3000 låter som rätt så små förluster för ett sånt stort angrepp. I alla fall om man jämför med ryssarnas anfall på östfronten och slakterna under WW1.Lorkan skrev:Det stämmer nog inte, ca (?) 3000 rapporterades saknade, sårade eller dödade från Omaha Beach. Jag har iaf för mig det
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Fast nu jämför du slag med strider. Att till exempel jämföra Stalingrad med landstigningen vid Omaha går inte, det är två helt skilda saker. Om man måste jämföra något så jämför isåfall med Sovjetunionens övergång över Dnjepr. De västallierade var även demokratier och mer mycket känsliga för stora förluster än vad Sovjetunionen och Tyskland var.maal skrev: Jag vet inte hur många som dog på de övriga stränderna men 3000 låter som rätt så små förluster för ett sånt stort angrepp. I alla fall om man jämför med ryssarnas anfall på östfronten och slakterna under WW1.
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag vet det men jag tog upp det som exempel att man inte kan jämföra äpplen och päron. Om du tycker att det är relativt lite att 3000 amerikanska soldater dör när de under en dag landstiger en strand så får du jämföra det med en likartad situation på östfronten. Jag är övertygad att om du gör det så kommer du inte tycka att det är små förluster USA led under den dagen.maal skrev:Jag har inte nämnt Stalingrad...
/Martin
Senast redigerad av 2 Martin Lundvall, redigerad totalt 13 gång.
- Olof Larsson
- Medlem
Jag vill minnas att Michael Tamelander & Niklas Zetterling skrev iMartin Lundvall skrev:Jag vet det men jag tog upp det som exempel att man inte kan jämföra äpplen och päron. Om du tycker att det är relativt lite att 3000 amerikanska soldater dör när de under en dag landstiger en strand så får du jämföra det med en likartad situation på östfronten. Jag är övertygad att om du gör det så kommer du inte tycka att det är små förluster USA led under den dagen.maal skrev:Jag har inte nämnt Stalingrad...
/Martin
"Avgörandets ögonblick - Invasionen i Normandie 1944"
att de procentuella förlusterna per tidsenhet var högre
för de allierade soldaterna i Normandie än vad det var
på östfronten som helhet.
För första vågen på Omaha Beach var det långt värre.
741 pansarbataljonen förlorade 84% (27 av 32)
av sina vagnar innan de ens kom iland,
av Rangerkompaniets 75 man tog sig endast 47% (35 man) över stranden
och bara 16% (12 man) var i stridbart skick vid slutet av dagen.
Av det kompani som Rangerkompaniet landssteg tillsammans med,
klarade sig bara 4% helskinnade genom dagen.