Allmänt under 1910-talet
-
cowboy playing dead
- Ny medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 12 februari 2003, 18:53
- Ort: Mörkaste Småland
Allmänt under 1910-talet
Jag söker information om 1910-talets Sverige... Allt vad det gäller klädsel, musik, skolan, frisyrer, himmel och jord... Jag har tittat runt lite på nätet men hittar inte mycket som jag tycker är vettigt... Skulle vara mycket tacksam om någon hade något tips på hemsida eller bok som går igenom ämnet... Tack tack
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9619
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
En fråga som var väldigt aktuell under 1910-talet i Sverige var försvaret och särskilt då frågan om utvidgningen av flottan. Då regeringen var lite njugg i den senare frågan startade den s.k. F-båtsinsamlingen för att sammla in pengar till byggandet av pansarskepp. Senare byggdes också pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustaf V vilka under två världskrig var svenska flottans stolthet.
Försvarsfrågan ledde också till Bondetåget 1914 då bönder och andra tågade till kungen i Stockholm för att uttrycka sitt krav på ett starkt försvar. Kung Gustaf V höll då sitt berömda borggårdstal där han uttryckte sin sympati. Den liberala regeringen Staaf vilken var av motsatt åsikt såg sig då nödgad att avgå. En orolig situation uppstod då ett arbetartåg till regeringens försvar avhölls. Utbrottet av första världskriget gav dock kungen och försvarsvännerna rätt och oroligheterna rann ut i sanden.
Vidare var detta en tid då förbindelserna med Tyskland var livliga, på många områden t. ex. det akademiska.
Mvh,
Marcus Karlsson
Försvarsfrågan ledde också till Bondetåget 1914 då bönder och andra tågade till kungen i Stockholm för att uttrycka sitt krav på ett starkt försvar. Kung Gustaf V höll då sitt berömda borggårdstal där han uttryckte sin sympati. Den liberala regeringen Staaf vilken var av motsatt åsikt såg sig då nödgad att avgå. En orolig situation uppstod då ett arbetartåg till regeringens försvar avhölls. Utbrottet av första världskriget gav dock kungen och försvarsvännerna rätt och oroligheterna rann ut i sanden.
Vidare var detta en tid då förbindelserna med Tyskland var livliga, på många områden t. ex. det akademiska.
Mvh,
Marcus Karlsson
- Sergeant Pepper
- Medlem
- Inlägg: 101
- Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
- Ort: Lund
Mode är ju ett populärt fenomen som varar under en viss tidsperiod. Med mode menar jag just den typer av snabba, omväxlande, klädestrender som satte igång i början av nittonhundratalet/ slutet av artonhundratalet. Först under denna tid möjliggjordes modet av den industrialismen, material, specialiserade företag, marknadsföring osv.Sergeant Pepper skrev:Vad kallar du trender i klädsel, frisyrer etc. före 1920 då?
mvh/ Daniel
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
1910 bildades SAC, Sveriges Arbetares Centralorganisation, syndikalisternas fackförbund. Delvis som en reaktion mot den misslyckade storstrejken år 1909. Detta var startskottet på en ny arbetarrörelse, hur lyckad den var går väl att diskutera, men det var en reaktion på det som skedde i samhället.
I min mening var detta en tid när mycket stod på spel, man visste inte riktigt vilken vändning samhället skulle ta, skulle nog beskriva det som en otryggare tid än den vi lever i Sverige idag.
/Robert Sköld
I min mening var detta en tid när mycket stod på spel, man visste inte riktigt vilken vändning samhället skulle ta, skulle nog beskriva det som en otryggare tid än den vi lever i Sverige idag.
/Robert Sköld