Som en del kanske vet, så är det val till EU-parlamentet 13 juni.
Valdeltagandet till denna institution är mycket lågt. Man kan ju spekulera i varför. Men en sak jag faktiskt undrar är varför man lägger valet under sommaren. På vilket sätt gynnar detta demokratin? Att lägga valet när folk är på semester?
Jag är inte så insatt i kontinentala ländernas valsystem, så min fråga är: finns det någon speciell anledning till att EU-valet ligger mitt på sommaren?
Eller har det "bara blivit" så?
EU-parlamentsval
EU-parlamentsval
Senast redigerad av 2 Löwe, redigerad totalt 21 gång.
Re: EU-parlamentsval
Parantes, i stora delar av övriga Europa infaller sommaren senare än i Sverige. Juni är en vanlig månad, skolloven börjar en eller ett par veckor in i juli och avslutas i september.
Jag vet inte hur valdagen bestämdes.
MVH
Hans
Jag vet inte hur valdagen bestämdes.
MVH
Hans
-
Gutekrigaren
- Medlem
En stor anledning till att valdeltagandet är lågt är alldeles rationell. Europaparlamentet (som är det korrekta namnet, vilket kanske åtminstone bör sägas en gång även om EU-parlamentet går lika bra) har inte så mycket makt än och varför skall man då rösta till det? 
Parlamentet har dock stärkt sin makt mer och mer de senaste 15-20 åren, och mer lär det bli. Därför kan det vara en poäng att rösta, oavsett om man anser den utvecklingen vara bra eller inte. De EU-kritiker som sitter i EP röstar nämligen emot förslag som leder till ökat inflytande, paradoxalt (men egentligen rationellt) nog.
Vad gäller valdagen vet jag faktiskt inte... Den är inte exakt samma i alla länder, Storbritannien röstar den 10 som exempel.
Mvh Petter
Parlamentet har dock stärkt sin makt mer och mer de senaste 15-20 åren, och mer lär det bli. Därför kan det vara en poäng att rösta, oavsett om man anser den utvecklingen vara bra eller inte. De EU-kritiker som sitter i EP röstar nämligen emot förslag som leder till ökat inflytande, paradoxalt (men egentligen rationellt) nog.
Vad gäller valdagen vet jag faktiskt inte... Den är inte exakt samma i alla länder, Storbritannien röstar den 10 som exempel.
Mvh Petter
När ni nu talar om att det kommer att vara lågt röstdeltagande, så skall även ni minnas att rösta!
För att få detta röstdeltagande högre skall vi informera mera och försöka få människor och rösta.
Rösta eller Votering är en del av demokratin, för att värnä demokratin i vårt land anser jag att vi bör diskutera lite mera om detta ämne på forumet.
För er som vill ha information om valen den 13 juni så finns det på Valmyndighetens WWW-sidor info.
Kan även rekomendera Finska Rundaradions EP-Val sidan
//Martin
För att få detta röstdeltagande högre skall vi informera mera och försöka få människor och rösta.
Rösta eller Votering är en del av demokratin, för att värnä demokratin i vårt land anser jag att vi bör diskutera lite mera om detta ämne på forumet.
För er som vill ha information om valen den 13 juni så finns det på Valmyndighetens WWW-sidor info.
Kan även rekomendera Finska Rundaradions EP-Val sidan
//Martin
En av de stora anledningarna är nog att få har en aning om vad dom beslutar om. Riksdagen hör man om men när skrevs det senast i tidningarna om europaparlamentets arbete?
För övrigt kommer jag att rösta. Gjorde ett misstag bara, stod på yles hemsida att det i praktiken gick bra att röste i flera länder då det inte kontrollerades. Borde ha skickat in den där lappen där jag lovade att bara rösta i Sverige och inte i Finland
För övrigt kommer jag att rösta. Gjorde ett misstag bara, stod på yles hemsida att det i praktiken gick bra att röste i flera länder då det inte kontrollerades. Borde ha skickat in den där lappen där jag lovade att bara rösta i Sverige och inte i Finland
Löwe skrev:Helt rätt! Jag glömde säga det, så tack för brasklappen Marco!Marco skrev:När ni nu talar om att det kommer att vara lågt röstdeltagande, så skall även ni minnas att rösta!
Minns det är mycket viktigt att ni använder er rösträtt!
Rösträtten är nått mycket viktigt i våra liv och den bör användas!
(Jag själv kommer först att kunna rösta i nästa Ep val