Terrorism i helhet

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 18 maj 2004, 22:00

Martin Lundvall skrev: Kanske inte om man mäter BNP eller andra mått men jag väljer att bo i Sverige (utan att för den skull ogilla USA). Anledningen till detta är att Sverige är mycket mer jämnlikt, de ekonomiska klyftor som finns i USA finns inte i Sverige. Jag tycker också att det svenska samhället är bättre ordnat än det amerikanska. /Martin
Då lever Du på nåder min vän! Nedmonteringen av det Du "gillar" är i full gång. Här på Södertörn eskalerar bara mörka krafter, jag har varit verksam i 6 år här och skillnaden är enorm när det gäller antalet uteliggare, gråtjuvar och diverse psyk.

Jag ämnar inte vara spydig utan jag konstaterar det bara torrt.

Mvh Flink

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 18 maj 2004, 22:12

Martin Lundvall,

Jag tror inte du kommer ändra uppfattning, och jag har inga önskemål om nåt sånt, du får givetvis tycka vad du vill, och du får även i fortsättningen anmäla din avvikande uppfattning "jag köper inte att..." osv, men jag vill ändå själv fortsätta anmäla ett par avvikande åsikter mot den svenska mittfåran, där du och många i detta forum spelar.

Sverige har lägre materiall standard än USA. Vi har lägre tillväxt, och så har det varit länge nu. Vi har en extremt mycket sämre förmåga att ta emot och skapa jobb för nya invånare. USA är mycket mer dynamiskt.

Allt detta är sånt som gör att många svenskar tycker illa om USA. En mild form av samma underlägsenhet som arabeliten kan känna inför supermakten nummer 1.

Sveriges välstånd bygger på en rad storföretag vilka nästan uteslutande skapades under en mycket kapitalistisk tid i Sverige. Dessa företagen har sedan utvecklats vidare m h a västvärldens mest arbetsamma och pliktrogna ingenjörer (och arbetare), vilka är skälet till att den svenska modellen inte helt har havererat ännu.

Sverige skulle kunna köra in en mer renodlad marknadsekonomi och få fart på företagandet. Och det behöver inte nödvändigtvis skada "de svaga" som flumpedagogiken förkunnar.

USA kan inte välja att köra in den sortens "mjukare" (initiativhämmande) linje som vi har i Sverige. Amerikanerna skulle helt enkelt sluta jobba om de tjänade lika lite som majoriteten av de duktiga i Sverige gör på sitt arbete.

Man kan säga att många USA-kritiska svenskar hellre sitter och leker moralisk superstat (utan att göra nåt för omvärlden) istället för att börja ta ansvar och arbeta för en bättre värld i stort och smått. Och där har de en likhet med andra självgoda tomtar i Mellanöstern.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 18 maj 2004, 23:05

Der Teufel skrev:Arre, skaffa dig Björn Kumm´s "Terrorismens historia".

Finns som pocket. Och den är en bra början.

Om jag inte minns fel, var en av världens första terrorister svensk(!?) nångång tidigt på förra seklet.
Enligt Björn Kumms bok så var den första brevbombaren en svensk.
Annars skulle jag säga att hunnerna var de första terroristerna som jag känner till. :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 maj 2004, 23:49

Der Teufel skrev: Sverige har lägre materiall standard än USA. Vi har lägre tillväxt, och så har det varit länge nu. Vi har en extremt mycket sämre förmåga att ta emot och skapa jobb för nya invånare. USA är mycket mer dynamiskt.

Allt detta är sånt som gör att många svenskar tycker illa om USA. En mild form av samma underlägsenhet som arabeliten kan känna inför supermakten nummer 1.
Många av de som ogillar USA i Sverige är yngre som inte har kommit ut på arbetsmarknaden jag tycker det därför borde vara konstigt att de borde vara avundsjuka på USA på grund av USA:s ekonomiska förmåga. Jag tror mer på att de många reagerar mot är USA:s kulturella dominans. Många av de oljeexporterande länderna i Mellanöstern har vad jag förstått det rika medborgare men ändå så är antipatin mot USA ändå stor. Det har det ekonomisk bra men ändå så ogillar de USA. Kanske ett dumt exempel men jag har hört att "Big Brother" fick ställas in i något arabiskt land för att det ansågs moraliskt förkastligt. När västerländsk kultur strömmar i dessa länder är det självklart att det möts med förakt. Inte en särskild nydanande förklaring men jag håller mig till den.
Sverige skulle kunna köra in en mer renodlad marknadsekonomi och få fart på företagandet. Och det behöver inte nödvändigtvis skada "de svaga" som flumpedagogiken förkunnar.
Det kommer kanske som en chock men jag håller med om att det behövs en friare ekonomi i Sverige för att utvecklingen ska ta fart. Att man förespråkar en modell behöver inte betyda att man inte tycker att den kan förbättras. Har emellertid nyligen läst en artikel där den anglosaxiska, kontinentala och den skandinaviska modellen jämfördes. Den anglosaxiska var givetvis den mest liberala och Sverige den som hade starkast stat. Resultatet av undersökningen var att den kontinentala staten var sämre än den skandinaviska och de snart skulle se sig tvingade till att reformera.

Ekonomisk utveckling ska enligt mig inte vara ett mål i sig. Ekonomisk utveckling måste följas av en bra fördelning av resurserna. Något som Sverige är mycket bättre än vad USA är. Saker jag bland annat tycker vi ska vara stolta över öppenheten i det svenska samhället, de små inkomstklyftor som finns, allemansrätten, vår goda utbildning med mera. Sen finns det självklart bra saker med USA. De behöver till exempel inte köpa sprit på Systembolaget.

/Martin

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 19 maj 2004, 10:26

Armfeldt skrev:
Annars skulle jag säga att hunnerna var de första terroristerna som jag känner till. :)
De första borde väl ändå vara de judiska seloterna?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 19 maj 2004, 10:37

Der Teufel skrev:Sverige har lägre materiall standard än USA. Vi har lägre tillväxt, och så har det varit länge nu. Vi har en extremt mycket sämre förmåga att ta emot och skapa jobb för nya invånare. USA är mycket mer dynamiskt.
Detta är kanske lite OT, men när jag var i USA, i New Mexico, strax efter 9/11, så fick jag snarare intrycket av att man generellt hade en lägre materiell standard än vad vi har i Sverige. Allt är så slitet och smutsigt, inklusive människorna.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 19 maj 2004, 10:43

Der Teufel skrev:Ekonomi är det som styr allt. Och olika kulturers förmåga att skapa ekonomiska värden.
Nej inte alls, det beror på vilken politisk åsikt man har om man gör den analysen.
Bin Laden och anhang hatar USA för deras ekonomiska (och militära) potens.
Knappast, hatet beror på den politik västvärlden för i området.
Själva är terroristerna inga fattiga människor utan ofta eliten i sina länder.
jaha ja och varifrån kommer dessa "fakta", källa tack?
Israels framgångsrika utveckling är det som får dessa araber att hata det västerländska inflytandet ännu mera.
Jaha ja och det har ingenting att göra hur palestiniernas situation är? Araber är mog mest bara avensjuka?
de araber som har dålig självkänsla (relation till föräldrar?)
Hej hopp, araber har dåliga relationer till sina föräldrar, varifrån kommer detta avslöjande ifrån, har det gjorts några undersökningar om saken eller är det en slutsats ifrån Ondskans fyrbåk i Sthlm?

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 19 maj 2004, 11:09

Lassemaja,

Du får ha vilka åsikter du vill.

Jag vill helst undvika att debattera med dig. Ett exempel på varför är följande.

Der teufel skrev:
Och visst kan, som nämts ovan, de araber som har dålig självkänsla (relation till föräldrar?) vara extra sårbara för denna sortens extremism.
Varpå du högg som en kobra och skrev:
Hej hopp, araber har dåliga relationer till sina föräldrar, varifrån kommer detta avslöjande ifrån, har det gjorts några undersökningar om saken
Du är en av de extremaste moralrelativisterna här på forumet, och med tanke på hur många ni är här, så säger en hel del om dig.

Lycka till med världsförbättringen!

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 19 maj 2004, 11:10

Ny undersökning ang. tillväxt

http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2004%5C05%5C19%5C107074

[Ironi]
Undersökningen är gjord av det muslimsk kommunistiska bolaget "Lindebergs Grant Thornton" från Kina.

Artikeln publiceras av den marxistiska vänstertidningen "Dagens Industri".
[/Ironi]

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 19 maj 2004, 11:19

Orlando,

Visst är världen förunderlig.

Jag tror att din artikel är sann.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 19 maj 2004, 11:20

Der Teufel skrev:Lassemaja,

Du får ha vilka åsikter du vill.
Vad bra, även du får ha vilka åsikter du vill men förvänta dig inte att de skall få stå oemotsagda.

Men jag undrar fortfarade varför du fällde yttrandet om araber och dåliga relationer till föräldrar. Varför utmärker sig araber just när det gäller att ha dåliga relationer till sina föräldrar? Är det inte så att dåliga föräldra reletioner är något som finns hos alla människor i alla kulturer?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 19 maj 2004, 18:06

LasseMaja
Vad bra, även du får ha vilka åsikter du vill men förvänta dig inte att de skall få stå oemotsagda.

Men jag undrar fortfarade varför du fällde yttrandet om araber och dåliga relationer till föräldrar. Varför utmärker sig araber just när det gäller att ha dåliga relationer till sina föräldrar? Är det inte så att dåliga föräldra reletioner är något som finns hos alla människor i alla kulturer?
Det uppenbara svaret är att Der Teufel föredrar den lättfattliga och populistiska förklaringen till varför det finns terrorism än att behöva analysera denna lite mer avancerade frågestållning.

Sanningen är ju att terrorister oftast är fattiga och inte ser en utväg förutom genom terrorism , dom är också oftast inte (om ens någonsin) motiverade av avundsjuka utan av desperation.
Därmed inte sagt att alla terrorister även har den moraliska rätten på sin sida.
Ett bra exempel är Libanon där shiamuslimerna var på (det avundsvärt rika ) Israels sida tills israelerna dödade ett antal oskyldiga shiamuslimer under en högtid.
Då först bytte dom sida och när dom ( Hizbollah ) insåg att konventionella militära medel inte räckte till mot det överlägsna IDF övergick dom till självmordsanfall.

Där har vi förresten ett till bra exempel på terrorism som lyckats , + ANC förstås...

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 19 maj 2004, 18:46

MarcuS Schober skrev:
Armfeldt skrev:
De första borde väl ändå vara de judiska seloterna?
Jo, tror det nämns i Terrorismens historia också, men jag har bara läst delar ur den. Ska, om jag någon gång får tid, läsa ut den boken också.
Senast redigerad av 3 Armfeldt, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 maj 2004, 18:46

wreezig skrev: Sanningen är ju att terrorister oftast är fattiga och inte ser en utväg förutom genom terrorism , dom är också oftast inte (om ens någonsin) motiverade av avundsjuka utan av desperation.
Vilket inte rimmar speciellt väl med de saudiarabiska medelklasssönerna, finaniserade av en saudisk oljemiljonär, som satt i planen under 9/11...

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 19 maj 2004, 18:52

LasseMaja skrev: Men jag undrar fortfarade varför du fällde yttrandet om araber och dåliga relationer till föräldrar. Varför utmärker sig araber just när det gäller att ha dåliga relationer till sina föräldrar? Är det inte så att dåliga föräldra reletioner är något som finns hos alla människor i alla kulturer?
Förmodligen inte i samma omfattning. I arabvärlden föredras det att få söner framför döttrar. Jag antar därmed att relation mellan far och dotter är sämre än motsvarande relation inom den västliga kulturen.

Skriv svar