Segregerade amerikanska förband
En bok som jag läst i ämnet.
Terlek Studs, Det goda kriget. Från mina noteringar om boken "Korta och personliga berättelser från i första hand amerikaner som deltagit i kriget. Även mycket civila och svarta amerkaner kommer till tals.
John Kenneth Gailbraith, s 155 om bombningen av Dresden. Dempsey Travis ang de svartas situation"
Som jag kommer ihåg boken hade man långt in i kriget även speciella judiska förband. Då dessa likt svarta ansågs underlägsna.
Terlek Studs, Det goda kriget. Från mina noteringar om boken "Korta och personliga berättelser från i första hand amerikaner som deltagit i kriget. Även mycket civila och svarta amerkaner kommer till tals.
John Kenneth Gailbraith, s 155 om bombningen av Dresden. Dempsey Travis ang de svartas situation"
Som jag kommer ihåg boken hade man långt in i kriget även speciella judiska förband. Då dessa likt svarta ansågs underlägsna.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Läste du detta i Studs terkels bokSom jag kommer ihåg boken hade man långt in i kriget även speciella judiska förband. Då dessa likt svarta ansågs underlägsna.
Däremot fanns det en historia om inrikes strider mellan svarta och vita soldater på en armébas i USA. En annan Historia handlade om en svart man som växte upp i Hamburg och var sur för att han inte fick vara med i HJ.
När det gäller Tuskagee airmen så är det ju ett välkänt faktum att om man tillhör en dikriminerad grupp så måste man vara bättre en de andra. Jmfr kvinnliga brandmän. Vilket kanske förklarar skickligheten hos dessa flygare. I en gammal flygtidning så läste jag att de åtnjöt största respekt hos luftwaffe.* (varför jag betvivlar scenen i "harts war".)
Sonderling
* Om nån insisterar får jag väl gräva fram tidningen ur gömmorna
Det fanns tydligen en judisk brigad under brittisk befäl 1944-45 men den sattes upp på anmodan av zioniströrelsen och inte för att man ville segregera judar.John skrev:Som jag kommer ihåg boken hade man långt in i kriget även speciella judiska förband. Då dessa likt svarta ansågs underlägsna.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
Om du inte tycker dig ha tid att läsa de svar du får, vad är det då för mening att fråga?LasseMaja skrev:Jag är ledsen men jag hinner helt enkelt inte med att läsa igenom alla länkar och jag tycker det dessutom är roligare när någon förklarar med egna ord.D. Löwenhamn skrev:Tycker du inte det förklaras i länken jag angav? Varsågod förresten.
/Marcus
Det tycker jag är en ytterst korkad och otacksam inställning. Det vore förövrigt uppskattat om du tackade för den hjälp som jag och övriga forummedlemmar har försökt att ge dig.LasseMaja skrev:Jag är ledsen men jag hinner helt enkelt inte med att läsa igenom alla länkar och jag tycker det dessutom är roligare när någon förklarar med egna ord.
mvh/ Daniel
Ett svar eller en länk är ju inte riktigt samma sak eller hur? Det är en rättså omfattande textmassa under den länken och det skulle nog ta mig flera timmar att läsa den, men jag håller på med det. Men jag är fortfarande tacksam för ett kortfattat svar om det är någon som kan något.Marcus Wendel skrev:Om du inte tycker dig ha tid att läsa de svar du får, vad är det då för mening att fråga?
Jaså du tycker det?D. Löwenhamn skrev:Det tycker jag är en ytterst korkad och otacksam inställning. Det vore förövrigt uppskattat om du tackade för den hjälp som jag och övriga forummedlemmar har försökt att ge dig.
Nu är jag kanske färgad av att jag är äldre än de flesta här men att få ett "svar" på en fråga i form av en länk tycker jag är näst intill ohövligt. Det låter i mina öron som ungifär, ta och stick iväg till bibblan och läs en bok.
För övrigt, jag håller på med att läsa den länken jag fått av dig, men jag har ännu inte hittat något officiell amerikansk motivation till att höll segregerade förband. Har du möjligen någon annan källa?
Tackar ödmjukast på förhand.
Jag ser vår kommunikation här som en form av samtal. En länk till en hemsida är ungifär som en bok. Om jag ställer en kort och koncis fråga och får en bok i handen så tycker jag det känns lite avigt. Det hela beror säkert på att jag inte är uppvuxen med detta medie.Marcus Wendel skrev:Varför skulle inte en länk som innehåller informationen frågeställaren söker vara ett svar?
Inte heller jag är uppvuxen med Internet, eller datorer för den delen, men jag ser varken tips på böcker eller länkar som något negativt, givetvis kan de inte ersätta den vanliga diskussionen men som komplement fyller de defintivt en viktig funktion, inte minst genom att de uppmuntrar till vidare läsning.LasseMaja skrev:Jag ser vår kommunikation här som en form av samtal. En länk till en hemsida är ungifär som en bok. Om jag ställer en kort och koncis fråga och får en bok i handen så tycker jag det känns lite avigt. Det hela beror säkert på att jag inte är uppvuxen med detta medie.Marcus Wendel skrev:Varför skulle inte en länk som innehåller informationen frågeställaren söker vara ett svar?
Att betrakta den typen av svar som "näst intill ohövligt", är ett i mina ögon mycket underligt sätt att tacka för hjälpen.
/Marcus
- Kai Robert
- Medlem
Även jag tillhör den äldre delen på åldersskalan här (fyller 40 i år), men jag måste säga att jag förstår både Löwenhamns och Wendels reaktioner.LasseMaja skrev:
Nu är jag kanske färgad av att jag är äldre än de flesta här men att få ett "svar" på en fråga i form av en länk tycker jag är näst intill ohövligt. Det låter i mina öron som ungifär, ta och stick iväg till bibblan och läs en bok.
För övrigt, jag håller på med att läsa den länken jag fått av dig, men jag har ännu inte hittat något officiell amerikansk motivation till att höll segregerade förband. Har du möjligen någon annan källa?
Är det inte lite mycket att begära att någon annan ska göra jobbet åt dig, leta efter relevant information, läsa igenom den och sammanfatta den på ett överskådligt sätt? Dessutom få lägga ner tid på att besvara följdfrågor i stil med "vad har du för källa till det".
Det finns bra sökmotorer på nätet, bibblan som du nämnde är bra samt att sökfunktionen här på skalman är en utmärkt källa att ösa ur.
Jag säger inte att du inte ska ställa frågor men får man en länk kan man väl åtminstånde bemöda sig med att bilda sig en uppfattning om det materialet innan man ställer följdfrågor.
För att återgå till ursprungsfrågan, en motivering till att det fanns segregerade förband så tycker jag att det inte är så märkligt eftersom stora delar av det amerikanska samhället var segregerat på 40-talet.
MVH Kai
.
Jag ser skalman som ett diskussionsforum, där man för en dialog där de olika medlemmarnas reflektioner och slutsatser betyder mycket för mig, till skillnad från uppräkningen av år och siffror, vilket t.ex. google funkar bra för. Värdefulla personliga slutsatser och förklaringar går mycket sällan att finna på ett enkelt sätt.
Däremot förväntar jag inte mig att någon ska komma med färdiga svar eller lösningar snyggt ihoppaketerat, jag bildar min egen utifrån data från länkar, andras ord och egna tankar.
Jag kan förstå LasseMajas sätt att diskutera, jag har väl själv skrivit saker och frågat utan att tacka för varje replik, men lite smidighet borde man kanske kunna förvänta sig av oss alla.
Däremot förväntar jag inte mig att någon ska komma med färdiga svar eller lösningar snyggt ihoppaketerat, jag bildar min egen utifrån data från länkar, andras ord och egna tankar.
Jag kan förstå LasseMajas sätt att diskutera, jag har väl själv skrivit saker och frågat utan att tacka för varje replik, men lite smidighet borde man kanske kunna förvänta sig av oss alla.