Combant Identifikation Panels?

Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Combant Identifikation Panels?

Inlägg av sonderling » 10 juni 2004, 12:10

Så kallade CIP. Vad är det? Hur funkar de? :?
Det är de där panelerna som sitter stridsvagnarna och ser ut som ventilationsluckor som bara hängts på. Eller/och är det de där platta skivorna man ser på Abrams och Challanger 2, på sidan av tornen?

Nån som kan reda ut detta?

Sonderling

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 10 juni 2004, 13:12

Är det inte helt enkelt märken eller symboler som hjälper de egna trupperna att se om fordonet är fientligt eller inte, som t.ex de oranga flaggorna alla koalitionsfordon hade under Operation Iraqi Freedom?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 10 juni 2004, 13:13

Dom fungerar genom att de områdena där panelerna sitter är svalare och syns därmed som mörka fläckar i stridsvagnarnas värmesikten.

/Thord

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 juni 2004, 11:53

Dom fungerar genom att de områdena där panelerna sitter är svalare och syns därmed som mörka fläckar i stridsvagnarnas värmesikten.

/Thord
Tackar för hjälpen man vill ju veta vad man limmar på sin byggsats. Som man inte struntar i det, kan ju vara nått som behövs.

Är det inte helt enkelt märken eller symboler som hjälper de egna trupperna att se om fordonet är fientligt eller inte, som t.ex de oranga flaggorna alla koalitionsfordon hade under Operation Iraqi Freedom?
Du tänker på de där skivorna som jag skrev om? Ja på tornen så finns det skivor i ljusare ökenfärg som ser ut som de är fästa på nått sätt. Jag undrar om de också har med CIP att göra. De sitter på främre delen av tornen. (Synd att jag inte behärskar det här med bilder.)

Annars har de ju florocerande flaggor också.

Sonderling

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 12 juni 2004, 15:37

Och vita/svarta inverterade V

Skriv svar