Med livet som vapen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Med livet som vapen

Inlägg av Marcus » 8 juni 2004, 17:49

Jag har precis läst ut "Med livet som vapen: En bok om självmordbombare" av Christoph Reuter, en mycket intressant bok om detta fenomen som varit en del av nyhetsrapporteringen de senaste dryga 20 åren.
Boken behandlar dels de historiska exemplen som assasinerna, Irans självmordsbataljoner under kriget mot Irak, Japans kamikazepiloter, Hizbullah i Libanon, PKK i Turkiet och dels de aktuella konfliktområdena där självmordsbombare används som i Palestina, Tjetjenien, Kashmir, Sri Lanka och givetvis al-Qaida.

Jag rekommenderar denna boken till de som är intresserade av dessa händelser och deras bakgrund. Den är vad jag kan bedömma saklig och välunderrättad rent generellt liksom kunnig om de så väl religiösa (författarens erfarenheter från sitt arbete i olika muslimska länder är uppenbara) som mer politiska bakgrunder som går att finna utan att för den sakens skulle vara ursäktande för extremisterna.

/Marcus

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 8 juni 2004, 18:35

Jag var nära att köpa den boken under bokrean (var visserligen ingen rea på den), men valde istället att vänta och hoppas på att den kommer ut som pocket. Vad tror du om möjligheterna att den gör det?

Fanns det några avsnitt du var kritisk mot i boken, eller några avsnitt som var extra intressanta och värda att disskutera på skalman ;)?

Lite länkar för alla som intresserar sig för fenomenet med självmordsattacker.

http://www.teol.lu.se/rit4/artiklar/hjarpe.pdf
http://www.mrdagarna.org/papers/8_himme ... elvete.doc
http://www.hh.se/shl/pdf/IslamoEuropa/ekman.pdf

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 8 juni 2004, 19:02

Evokee,

Den finns redan i pocket, jag är helt säker eftersom mitt ex är en pocket :-)

Jag tycker att helhelsöversikten var det bästa med boken, det avsnitt jag var minst nöjd med var det om PKK, men det var främst för att det var så kort.

/Marcus

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 8 juni 2004, 20:57

Ojdå, får man fråga vart du köpte den (vi bor kanske inte i samma stad, men var det till exempel i pocketshop så lär den ju finnas överallt)? Jag reser nämligen på semester imorgon till bla två för boken intressanta områden (Sydöstra turkiet och Libanon) så jag skulle gärna hinna få tag i den innan.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 8 juni 2004, 21:01

Jag köpte mitt exemplar på Pressbyrån för att ha något att läsa under en tågresa, så den bör finnas på de flesta ställen.

/Marcus

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 9 juni 2004, 20:44

Fick tag i den idag :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 14 juni 2004, 20:22

Trevligt, berätta gärna vad du tyckte om den när du läst ut den.

/Marcus

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 23 juni 2004, 14:22

Definitivt en bra bok, en annan bok som jag rekommenderar är "Saddams livläkare" av Ala Bashir...

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 23 juni 2004, 14:48

Har precis läst ut "med livet som vapen". Mycket bra bok, skrämmande men bra.

Finns det fler böcker om ämnet? Någon som vet??

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 28 juni 2004, 00:06

Jag klarar inte av nyfikenheten, det måste ha stått i denna bok om historien bakom självmorsbombare (kanske man ska säga självmorsattacker då man kanske inte hade bomb i början). Vilka började med det, när och hur.

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 11 juli 2004, 21:26

Tycker boken var mycket välskriven och bra även om den inte helt lyckades besvara de frågor den ställde, eller som man själv ställde när man läste den.

Speciellt bra och gripande var kapitlena om Iran. Jag gillar verkligen den här typen av blandning av facklitteratur och journalistik.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 11 juli 2004, 22:39

Vill bara tillägga att den finns på biblioteket (kanske inte alla), om man vill läsa den gratis i originalformat. Bara att söka efter den.

Skriv svar