Vietnamkriget

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 5 juni 2004, 14:18

Marcus Wendel skrev:För jag vet inte vilken gång i ordningen: har ni inget av värde att tillföra en tråd, skriv inte i den, exempel på inlägg som inte tillför något är de ständiga klagomålen på "läxinlägg", anser ni inte frågan förtjänar ett vettigt svar, svara inte alls.

/Marcus
Marcus, jag får be om ursäkt för mitt lätt burdusa svar. Men NE är det hetaste tipset och jag gav det trots allt... :)
LeoX skrev:Skit ire då , sista gången ja besöker detta forum
kan man deleta sin profil? hatar otrevliga människor
Nåväl, du hatar otrevliga människor? Jag hatar inte (håller med Gerle) men jag tycker heller inte så våldsamt mycket om otrevliga människor. Det är exempelvis otrevligt att be någon annan göra ens läxor. Särskilt när man är ännu mer otrevlig genom att använda "sms-svenska" (ja, det är otrevligt och respektlöst att göra det).

Dessutom gav jag dig det bästa tipset för dina frågor, NE. Vad var otrevligt med det?

/Petter

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 2 juli 2004, 17:43

jag undrar en sak, det dog väl 56000 amerikaner under andra vietnam kriget? och ca 3miljoner vietnameser.

Då slår ju tanken mig att stred inte sydvietnameserna mot nordvietnamesera med "stöd" av amerikanarna, och att det var just dessa två som var huvud aggresionerna?
Så alltså undrar jag hur många sydvienamesika soldater som dog? och hur många totalt av de 3miljoner döda som var civila (svårt att räkna pga att gerilla soldater som dödades kan ha klassats som civila)

mvh John

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 2 juli 2004, 18:29

220 000 Syd vietnamesiska soldater ska ha dött och 1,1 miljon Nva Soldater men VC vet jag inte.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juli 2004, 19:49

Panzerschreck skrev:Då slår ju tanken mig att stred inte sydvietnameserna mot nordvietnamesera med "stöd" av amerikanarna, och att det var just dessa två som var huvud aggresionerna?
Det var amerikanerna som dirigerade stridsinsatserna, och alltså styrde kriget på "sin" sida. Därav den senare planen på att "vietnamisera" kriget, alltså ta hem de amerikanska trupperna gradvis och låta deras stridsinsatser övertas av vietnamesisk trupp och befälsföring.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 2 juli 2004, 23:36

http://vietmemorialmi.com/index2.html Vet inte hur sanningsenlig den sidan är, siffrorna stämmer rätt väl med vad jag sett på andra ställen.

Number of South Vietnamese military personnel killed during war 220,357
Number of South Vietnamese military personnel wounded 499,000
Estimated number of North Vietnamese military and Viet Cong KIA 444,000
Estimated number of Vietnamese civilians killed in war 587,000
Estimated number of Vietnamese civilians wounded in war 935,000

USAs antal döda var 58,148 och 114 som dog i fångenskap.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 juli 2004, 23:42

Gerle
USAs antal döda var 58,148 och 114 som dog i fångenskap.
Men det saknas fortfarande ett antal som jänkarna försöker leta upp , uppemot 2000 jänkare anmäldes som saknade såvitt jag vet.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 3 juli 2004, 03:27

Jo. Men de är saknade, inte döda. Inte glömda heller.

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 8 juli 2004, 12:42

Leez skrev:Jag håller med Leox till 100%. Vad är det för jävla bemötande han får på detta forumet? Fyfan för er. Enkla frågor för folk som är insatta i Vietnamkriget, eller så kunde någon annan som hade det i huvudet gå in på NE och leta upp svaren till honom.

/LA
precis.. då kunde alla svara samma sak om varenda fråga. "Det står på nätet. sök" och så kan man lägga ner forumet..

Vad gäller vietnam, personligen har jag enbart läst personliga biografier om kriget, så jag vet mycket litet om politiken bakom, men generellt kansk eman kan säga ett nordvietnam var extrem-vänster, kraftigt influerade av kina och sovjetunionen, medans syd-vietnam sökte hjälp av 'väst', i detta fall USA pga en konflikt där nordvietnam fick för sig att sätta sitt styre över syd med våld. Vid denna tidpunkt på 60 talet (50 talet?) ansågs det fullt normalt att 'bekämpa' kommunism likt det var naturligt att bekämpa nazism på 40-talet. Man börjar indoktrinera militär och längre fram även skicka egna trupper, i stor övertygelse att kunan vinan enkelt.

Tji fick dom, USA åkte på spö så det sjöng om det.

Man ska inte lägga näsan i blöt, då åker man ofta på en stöt... :P

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 8 juli 2004, 14:19

Åkte på spö vet jag inte, ett par 10 000 döda amrekanare på ena sidan och flera 100 000 på den andra.

USA kunde ha vunnit varända slag men endå förlora kriget....

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 9 juli 2004, 00:31

På vilket sätt då.....

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 juli 2004, 09:31

KA skrev:
På vilket sätt då.....
Det finns ingen vinnare i krig. Bara olika stora förlorare.

Tänker man helt kallsinnigt så förlorade USA då deras mål var att säkra landet från kommunistiskt styre.

-vils-
Medlem

tja

Inlägg av -vils- » 9 juli 2004, 10:56

..det är bara att titta på tv-filmerna ifrån de sista dagarna i Hanoi så ser man ju vilken sida som vann..

ett plus ett e två..

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: tja

Inlägg av mrsund » 9 juli 2004, 15:25

-vils- skrev:..det är bara att titta på tv-filmerna ifrån de sista dagarna i Hanoi så ser man ju vilken sida som vann..

ett plus ett e två..
Det råkar inte vara Saigon (Hochiminhcity) du snackar om??

Ibland blir det tre kanske!?!

Skriv svar