Som jag uppfattade det så är vissa tyska statliga kanaler "styrda" av en viss ideologi. Vet något mer om detta något "annorlunda" förhållande?
/Robert Sköld
Jag tror Örjan skrev antigen på Skalman eller Forumhuset att SVT enligt svenska folket från en undersökning från Göteborgs universitet var den mest oberoende och seriösa media i Sverige.Det finns alltså en sorts ekonomisk kontroll på SVT men det är enbart SVTs företagsledning (inte ens styrelsen) som bestämmer om innehållet i SVTs program. I en statstelevision, som finns i diktaturstater, är det diktatorn/staten som bestämmer om innehållet i programmen. SVT står fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.
Den tyske mediemogulen Leo Kirch stödjer öppet kristdemokraterna och har även gett dom många miljoner i partistöd så man kan nog anta hans medier varit ganska vinklade.Min gode kamrat från Berlin, och jag kom att språka om statstelevisionen i Sverige respektive Tyskland under olika epoker. Till min förvåning fick jag lära mig att den Västtyska/Tyska televisionen inte är politisk neutral, vilket väl våran enligt lag skall vara? (kommentarer om uppdrag granskning etc. undanbedes )
Martin Tunström skrev:Robert,
SVT ska inte kallas för statstelevision då det är ett public serviceföretag. Man drar in en tv-avgift, inte en skatt, för att finansiera företaget. Dessa pengar går sedan till en fond i riksbanken och efter det att riksdagen godkänt budgeten får de tre public serviceföretagen SVT, Sveriges Radio och UR pengarna. För att citera SVT:
Jag tror Örjan skrev antigen på Skalman eller Forumhuset att SVT enligt svenska folket från en undersökning från Göteborgs universitet var den mest oberoende och seriösa media i Sverige.Det finns alltså en sorts ekonomisk kontroll på SVT men det är enbart SVTs företagsledning (inte ens styrelsen) som bestämmer om innehållet i SVTs program. I en statstelevision, som finns i diktaturstater, är det diktatorn/staten som bestämmer om innehållet i programmen. SVT står fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.
/Martin