Jag vill bara göra Skalmanläsarna medvetna om det nya spelet Soldiers: Heroes of WWII. Efter att ha läst inlägg här under några år tror jag att det skulle falla många av er i smaken.
Jag laddade ned demon för några månader sedan, men mitt första intryck var då att det rörde sig om något trams av typen Blitzkrieg o dyl; fullt av figurer som for runt på planen som höns med huvudena avhuggna, skjutandes på allt som rörde sig i närheten. Jag ledsnade nästan omedelbart på det, kanske främst eftersom jag försökte spela på just nämnda sätt och att min gamla dator inte riktigt hängde med i grafiken. Lyckligtvis skaffade jag en ny PC och gav demon en ny chans.
Detta spel visade sig plötsligt långt mer subtilt än vad jag först förstått; en lagom blandning av taktik, smygande, problemlösning och vilt skjutande. Det liknar Commandos i flera avseenden, men har betydligt större djup. Många uppdrag går ut på att infiltrera fiendeläger och förstöra installationer, men till skillnad från Commandos är planen långt mer öppen, med betydligt fler och varierande möjligheter.
Spelet går inte bara ut på att smyga omkring. Det finns flera slagfältssituationer. Igår kväll satt jag och grabben och försökte slå tillbaka tyska stridsvagnar som anföll en rysk stödjepunkt. Inledningsvis försökte vi bara skjuta mot fiendevagnarna, men det var svårt eftersom de visade fronten med det tjockaste pansaret. Genom att köra vår T-76:a genom flera sänkor i terrängen lyckades vi snart gå runt fienden och kunde därefter slå ut flera fiendevagner med "skott i röven".
Spelet har även det populära plundra-fiender-inslaget. Stupade soldater kan sökas för vapen och ammunition; förrådsbyggnader kan innehålla sprängämnen; en förstörd stridsvagn eller pansarbil kan befrias från sin kulspruta; och fordon kan lagas på slagfältet om man får tag på rätt utrustning. Den amerikanska kampanjen inleddes till exempel med en ensam soldat ur Screaming Eagles (Market Garden) som hade en kniv och en ask tändstickor. Sedan var det upp till honom att leta reda på sina kamrater.
På den negativa sidan upplever jag att man ibland har lite svårt att få en ordentlig överblick. Andra gånger har jag haft problem med kontrollerna, men det är inte på långa vägar så irriterande som det var med Commandos. Grafik och ljud är mycket bra och det är som att få leka med sina Airfixsoldater från barndomen på nytt.
Jag rekommenderar inte spelet till den som vill klicka på olika förmål med hög hastighet, snarare än att använda det som finns mellan hatten och kragen, men hittills har jag haft en mycket stor behållning av Soldiers och tänkte att jag borde föra denna uppfattning vidare.
Ladda ned demon och prova. En liten varning bara; spelet kräver en ganska snabb dator.
Soldiers: Heroes of WWII
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Nja, snarare Commandos eller Baldur's Gate. Man ser händelserna uppifrån snarare än från en enskild individ i första personsperspektiv. Men vissa av uppdragen har lite Hidden & Dangerous över sig.hangatyr skrev:påminner det om Hidden & dangerous?
En av de största behållningarna är de vackra miljöerna. Scenarierna är otroligt välgjorda grafiskt, med pittoreska små gårdar eller småstäder. Nästan så att man önskar sig att semestra där istället för att kriga.
Utvecklarnas öga för detalj är också enormt. Igår satte jag en fiendestridsvagn i brand. Efter några minuter exploderade den och delarna for brinnande omkring. Vissa av dem föll i en närliggande damm och (jag skojar inte) det fräste när vattnet kyllde dem.
-
Gustav Björklund
- Medlem
Okej, förlåt på förhand för att jag väcker en över 1 år gammal topic, men jag har plockat upp spelet efter att det har samlat damm i över ett halvår. Vill gärna spela MP med/mot någon... Någon som är intresserad? Annars finns det här wünderbara spelet för lite under 250 spänn i en del butiker.
Det här kanske frestar er...
Det här kanske frestar er...