NKVD och gröna kors?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mako
Medlem

NKVD och gröna kors?

Inlägg av Mako » 6 oktober 2004, 19:14

I Sven Hassels böcker står det ofta om NKVD-soldater och att de hade gröna kors som symboler. Är detta sant? Jag vet att Hassel var ruskigt usel på autencitet, han prtadae bl.a. om ryssar med kalachnikovs under 2:a världskriget, ryska monsterstridsvagnar på 100 ton, marinkårssoldater vid Monte Cassino och använde konstant felaktiga kalibrar på de tyska stridsvagnarnas kanoner. P.g.a. detta orkade jag inte plöja igenom alla de böcker jag köpte av killen. För att återgå till NKVD. Hade de verkligen gröna kors på uniformerna? Och var i så fall satt dessa symboler? På mössan? Armbinel?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 7 oktober 2004, 11:27

NKVD hade nog knappast kors på sina uniformer, möjligen stjärnor i så fall. Däremot var NKVD:s och senare KGB:s truppslagsfärg grön. Så var t.ex. bandet om NKVD:s skärmmössor grönt.

//MK

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 7 oktober 2004, 19:45

Hassel snackade med andra ord en massa skit. Precis som jag trodde.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 8 oktober 2004, 09:39

Lite länkar till NKVD uniformer.
http://members.tripod.com/~otlichnik/uniform2.html
http://www.undertheredstar.com/mvd.htm

Hittade inga gröna kors någonstans. Dock har jag för mig att jag läst något om gröna kors även i någon annan bok än Hassels. För övrigt gillar jag Hassels böcker om man bortser ifrån alla faktafel och rena lögner. Men som fiktion är dom bra.

Micke

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 8 oktober 2004, 16:13

Jo, Hassels böcker kan vara lite småunderhållande, fast de tenderar att likna varndra så man orkar inte plöja igenom allt. Dessutom blir jag fruktansvärt störd på faktafel.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

NKVD

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 11 oktober 2004, 08:05

Glöm korsen- rent nys.

Den skogsgröna f ä r g e n (typ gröna doftgranars färg) har under hela sovjettiden och fram till idag varit vapenslagsfärg för Sovjetunionens/Rysslands gränstrupper, som ingick i NKVD. Därav gröna axeklaffar, kragspeglar etc.

De sovjetiska säkerhetsorganen (liksom dagens ryska) har under större delen av sina existens använt blå färg - djupblå eller marinblå på engelska royal blue om jag inte missminner mig - som sin egen färg. Säkerhetsorganen ingick tidvis också i NKVD, liksom inrikestrupperna (vars färg var vinröd).

Mvh,

Lars

Sunemaggs
Medlem

Inlägg av Sunemaggs » 15 oktober 2004, 19:18

Med risk att verka dum. Vad stod NKVD för?
Det man inte vet, frågar men om.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 oktober 2004, 19:30

Narodnyj Komissariat Vnutrennich Del, d v s folkkommissariatet för inre angelägenheter.

/Johan

Skriv svar