Förklara Tjetjenienkriget för mig!!

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem

Inlägg av Spenen » 2 oktober 2004, 21:48

Smeden
Ny medlem

Inlägg av Smeden » 15 oktober 2004, 01:31

Övergripande kommentar: Var försiktig med susning.nu. Mycket av uppslagen är ytterst ofullständiga och en del rent av felaktiga.

Ang. Tjetjenien så träffade jag ett par ryska utbytesstudenter under min studietid runt år 2000. Av en anledning jag inte kan minnas hade Tjetjenien nyligen varit hett i svensk dagspress och av den anledningen beslöt jag mig att höra med de båda ryssarna om deras åsikter i ämnet. De hade inte mycket att säga (kommunikationsproblem p g a bristande engelskakunskaper) utan försvann iväg till en datasal och återkom en halvtimma senare med utskrifter från olika tidningar på nätet. Tidningar från Ryssland var representerade likväl som mer västliga motsvarigheter. Uppgifterna och de presenterade åsikterna gick isär brett, inte oväntat. Detta kan väl till viss del beo på hur pressen kontrolleras i Ryssland, men man bör nog öka sin grad av försiktighet med källor, särskilt i dessa propagandafyllda dagar.

Min tanke gällande tjetjenienkonflikten kretsar kring ordet syndabock. Månne är Tjetjenien en syndabock för ryssarna som förklaring till olika problem såsom kriminalitet och terrorism. Å andra sidan har precis som tidigare nämnts Tjetjenien använts som symbol för någon form av religiöst krig.

Tankeväckande är dock den relativt begränsade uppmärksamhet konflikten fått i media trots att den pågått så länge. Hur många i dagens Sverige vet egentligen någonting om tjetjenienkonflikten? Ett relativt bortglömt hörn av världen. (Dock inte i jämförelse med de mängder av konflikter som pågår i t ex Afrika, det är jag medveten om.)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 oktober 2004, 10:54

Smeden skrev:Detta kan väl till viss del beo på hur pressen kontrolleras i Ryssland, men man bör nog öka sin grad av försiktighet med källor, särskilt i dessa propagandafyllda dagar.
Om de ar tidningsartiklara sa ar de inte kontrollerade. Atminstone inte av staten. Tidningarna ags av olika privatpersoner, och kan pa sa satt sagas vara kontrollerade.

/Martin

Smeden
Ny medlem

Inlägg av Smeden » 16 oktober 2004, 00:40

Martin Lundvall skrev:
Smeden skrev:Detta kan väl till viss del beo på hur pressen kontrolleras i Ryssland, men man bör nog öka sin grad av försiktighet med källor, särskilt i dessa propagandafyllda dagar.
Om de ar tidningsartiklara sa ar de inte kontrollerade. Atminstone inte av staten. Tidningarna ags av olika privatpersoner, och kan pa sa satt sagas vara kontrollerade.

/Martin
Jag uttryckte mig aningen klumpigt. Jag menar snarare att jag har en spontan känsla av att den ryska militären inte bryr sig lika mycket om att låta information komma ut. Jag misstänker att det är lättare för journalister att erhålla information från exempelvis den amerikanska militären än den ryska. Jag är dock medveten om att jag är ute på hal is här, har bristande erfarenhet gällande olika militära organisationers vilja att hålla presskonferenser eller informera på annat sätt. Tack för din synpunkt.

/Smed

Johannes
Ny medlem

Inlägg av Johannes » 16 oktober 2004, 18:33

Det är nog tyvärr inte bara antirysk propaganda att hävda att åtminstone delar av den ryska militären säljer vapen till tjetjenerna. De ryska trupperna består av flera olika delar, armen, inrikestrupper mm mm, som sägs ha olika kontakter med olika fraktioner på den tjetjenska sidan. Man handlar s a s med "fienden". Till saken hör också att korruptionen är utbredd också på andra vis: t.ex. är det lätt att muta sig igenom alla de vägspärrar som finns i området, 50 dollar betalde en journalist från "The economist", men det låter dyrt tycker jag, enligt SvD så testade FSB häromdagen flygsäkerheten på någon rysk flygplats, och då räckte det med ungefär 100 kronor för att ta sig förbi kontrollen....

Övergreppen som begås i Tjetjenien är av allt att döma fruktansvärda, med utplånandet av hela byar eftersom någon misstänkt terrorist kommit därifrån mm mm. Även jag kan rekomendera att läsa Anna Politkovskajas bok, för den som orkar sätta sig in i det elände som råder idag.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 20 oktober 2004, 20:28

När jag va i Ryssland såg dem (en grupp studenter) sig själva som stackars offer utsatta för någon form av ockupation... tänkvärt.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 21 oktober 2004, 09:43

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen arrangerar den 30 oktober en konferens med rubriken "Tjetjenien - vägar till fred" i Stockholm.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_8326076.asp

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 22 oktober 2004, 09:59

"Det är nog tyvärr inte bara antirysk propaganda att hävda att åtminstone delar av den ryska militären säljer vapen till tjetjenerna"

Det finns faktiskt filmat och har visats på svenska nyheter, det var en film sekvens ryska soldater som sålde vapen till tjetejener under det första kriget och de hotade att jämna närliggande byar med marken ifall vapnen användes mot dem.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 december 2006, 12:29

I tråden om huruvida Tjetjenienkriget har blivit ett religionskrig riskerade vi att komma ur kurs
Rysslands intressen i Tjetjenien är nog en del i stormakternas vilja att kontrolloera centralasiens rikliga oljetillgångar. Så ur deras synvinkel rör det sig om ett kollonialt krig. Den ortodoxa tron har dock blivit en viktig beståndsdel i den nyvaknade ryska nationalismen så det är inte konstigt om människor i andra delar av Ryssland, som kanske inte tidigare har betraktat sig som ryska nu gör det eftersom de betraktar sig som ortodoxa och kristna i relation till muslimer.
Kan man kalla detta ett kolonialkrig? Det rör sig om en del av ett land som vill bli ett eget självständigt.
För övrigt tror jag oljans betydelse för krigets början är överskattad. Från början var man rädd för en dominoeffekt om man släppte Tjetjenien lös. Nu är det mest slentrian och det faktum att man inte kan backa.

/Martin

Skriv svar