Hej.
Nu vet jag inte riktigt om detta är rätt kategori, men jag söker information om olika inriktningar inom judendomen, så om någon har nåt att hjälpa till med vore jag tacksam.
Mvh: Lasse.
Inriktning inom judendomen.
Vet inte om det är detta du är ute efter men här är en liten utläggning om fariséerna & co.
http://www.hexmaster.com/faktoider/fariseerna.html
http://www.hexmaster.com/faktoider/fariseerna.html
LasseMaja sätter fingret på pricken, slår huvudet på spiken (eller vad är det man säger).
Nu undrar jag, är du ute efter den traditionella uppdelningen
liberala
konservativa
ortodoxa med undergrupper
eller är du ute efter en analys av olika judiska religiösa grupper i Israel??
Israel är nämligen ett kapitel för sig. Där godtas nämligen enbart ortodox judendom, så icke ortodox judendom är sval där. I praktiken är man då antingen areligiös eller också ortodox om man är israelisk jude.
Och det finns som antytt lite olika ortodoxa grupper av olika schatteringar, kanske mera politiska då än rent religiösa.
Inklusive vissa grupper som är rent ut sagt rasistiska - vilket annars strider mot allt inom judiskt filosofi och tänkande.
Men som LasseMaja så träffande sagt: judendomen är tolerant för varianter inom sig, det finns plats för så gott som alla - så även de rasistiska har fått plats i ett litet men ganska högljutt hörn...
Nu undrar jag, är du ute efter den traditionella uppdelningen
liberala
konservativa
ortodoxa med undergrupper
eller är du ute efter en analys av olika judiska religiösa grupper i Israel??
Israel är nämligen ett kapitel för sig. Där godtas nämligen enbart ortodox judendom, så icke ortodox judendom är sval där. I praktiken är man då antingen areligiös eller också ortodox om man är israelisk jude.
Och det finns som antytt lite olika ortodoxa grupper av olika schatteringar, kanske mera politiska då än rent religiösa.
Inklusive vissa grupper som är rent ut sagt rasistiska - vilket annars strider mot allt inom judiskt filosofi och tänkande.
Men som LasseMaja så träffande sagt: judendomen är tolerant för varianter inom sig, det finns plats för så gott som alla - så även de rasistiska har fått plats i ett litet men ganska högljutt hörn...