Café listar USA:s tio sämsta presidenter

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 oktober 2004, 20:15

Hexmaster skrev:Jag råkade visst ösa galla över Mimers brunn i någon annan tråd, men Café... Äh... Finns det nån som läser den tidningen? Finns det nån som skriver den?

Harding (1921-23) har jag sett omnämnd som USA:s sämste president på ett par ställen. Att Café tar med JFK på listan tyder snarare på lika delar historielöshet och strävan att vara politiskt inkorrekt (om det finns något besvärligare än folk som strävar efter att vara politiskt korrekta måste det vara dessa).

Kubakrisen - ursäkta - var det inte Kennedy och Chrustjev som löste krisen så att vi slapp ett tredje världskrig? Det var väl i vilket fall inte Kennedys fel att ryssarna tog missiler till Kuba?
Det var inte min personliga åsikt, men nya seriösa statsvetare och historiker har yttrat sig om att JFK endast bollades mellan sina rådgivare, och att det i själva verket bara var tur att ingen "tryckte på knappen". Stämmer inte nödvändigtsvis med verkligheten, men nog har Kennedy fått lite för mycket beröm för sitt agerande under Kubakrisen.

//EMS

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 21 oktober 2004, 20:56

Hexmaster skrev
Kubakrisen - ursäkta - var det inte Kennedy och Chrustjev som löste krisen så att vi slapp ett tredje världskrig? Det var väl i vilket fall inte Kennedys fel att ryssarna tog missiler till Kuba?
Fast Chrustjev, inte bara var delaktig i att lösa det, utan också i att utlösa det. Men det är en annan debatt.

Kennedy, är åtminstone ingen av de mer kompetenta presidenterna, den saken behöver man inte bråka om. Han hade visioner, talets gåva och utstrålning men han ljög för hela folket om att han var frisk, fast han i sjäva verket hade en allvarlig sjukdom hela tiden. En sjukdom som skulle gjort att han antagligen inte överlevt en andra period hur som helst. Han var den kåtaste av alla presidenter och gick dessutom på amfetamin i stora doser i slutet. Tog han inte detta (han var inte helt medveten om vad det var hasn doktor sprutade i honom förvisso) så var han så trött och nedstämd att ingenting överhuvudtaget skulle blivit gjort från hans sida.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 21 oktober 2004, 22:36

Att lista bästa och sämsta är som att klaga på att en eskimådräkt är för varm i ökenklimat och att tshirt och kortbyxor är för kallt i arktiska förhållanden

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 21 oktober 2004, 22:41

Angus skrev: - Andrew Johnson. Visserligen inte lätt att efterträda en av USA:s mest omtyckta presidenter, men hans vaga agerande mot exploateringen av södern ger honom ett stort minus.
Abraham Lincoln brukar annars nämnas som ett exempel på en president som var ganska impopulär och inte uppfattades som statsmannamässig under sin livstid, men som efter sin död höjdes till skyarna som en av de riktigt stora presidenterna. En motpol kan vara Harding som regerade efter första världskriget och då blev kallad USA:s bästa president någonsin, idag är det få som ens känner till honom.

Andrew Johnson hade ett handikapp i och med att han tillhörde det demokratiska partiet medan republikanerna dominerade kongressen. Det var ju inte meningen att han skulle bli president utan han ställdes upp som vicepresident-kandidat bara för att manifestera nationell enighet. När Lincoln dog försökte Kongressen sedan utan framgång att avsätta Johnson genom att för första gången ställa en president inför riksrätt.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 21 oktober 2004, 22:42

Perra skrev:han ljög för hela folket om att han var frisk, fast han i sjäva verket hade en allvarlig sjukdom hela tiden.
Det vet jag väl inte om jag tycker är så farligt, man kan som beslutsfattare göra mycket även som sjuk och hurvida en människa kommer att dö eller inte kan ju ingen egentligen sia om. Värre lögner är väl den nuvarande presidenten som kastat landet in i ett angreppskrig grundat på två stora lögner.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 22 oktober 2004, 12:19

Hexmaster skrev:Det var väl i vilket fall inte Kennedys fel att ryssarna tog missiler till Kuba?
Jag antar att det beror på vad man tror om Grisbuktens betydelse för Castros inställning till såväl USA och Sovjet. Kennedy var hur som helst ansvarig för Grisbuktenfiaskot.

Henrik

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 22 oktober 2004, 12:29

Själv skulle jag väl främst se följande tre presidenter som huvudkandidater. Det finns säkert fler som jag saknar kunskap om då amerikansk historia inte tillhör mina prioriterade områden.

Lincoln under vars ledning inbördeskrig utbröt på grund av valet.

Wilson som var en av huvudmännen bakom grundadet av Nationernas Förbund men inte fick med sitt eget land i organisationen.

Nixon som lyckades bli avsatt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 22 oktober 2004, 14:03

pandersson skrev

Wilson som var en av huvudmännen bakom grundadet av Nationernas Förbund men inte fick med sitt eget land i organisationen.
Tillåt mig protestera. Dessa två är snarare två av de främsta, inte tvärtom. Att kriget bröt ut efter valet är inte Lincolns fel. Det hade antagligen kommit förr eller senare ändå. Han gjorde snarare allt han kunde för att undvika kriget samtidigt som prestigen inte fullständigt rasade, och när det väl brutit ut gjore han allt han kunde för att vinna det. Även om man bortser från hans synnerligen sympatiska drag som människa så var han en bra president i en enormt svår tid.

Wilson i sin tur, är kanske den president som kämpat mest av alla för världsfreden. Som du precis sa så var han pådrivande i grundandet av NF. Hans önskan var att inte bestraffa Tyskland alls egentligen, realiteten som kom i form av gigantiska kostnader, tjatande fransmän och en krävande hemmapinion gjorde det omöjligt. skulle jag lista amerikas tre bästa presidenter skulle nog båda dessa vara med, bland de fem bästa är de definitivt det.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 22 oktober 2004, 14:56

pandersson skrev:Själv skulle jag väl främst se följande tre presidenter som huvudkandidater. Det finns säkert fler som jag saknar kunskap om då amerikansk historia inte tillhör mina prioriterade områden.

Nixon som lyckades bli avsatt.
Det var INTE Lincolns fel att kriget bröt ut. Fler presidenter före honom, t ex James Buchanan som jag tidigare nämde, har betydligt större ansvar för krigets utbrott. Då kriget hade långt mer bakomliggande orsaker än ett presidentval, så kan knappast Lincoln klandras för det.

Din motivering till Wilson är också aningen vag. Visst misslyckades han få med sitt eget land i NF, men det var ju ändå ett steg mot Förenta Nationerna. Och hade det varit bättre att inte försöka alls?

//EMS

EDIT: Ungefär samma argument som Perra, Ja.

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem

Inlägg av Spenen » 22 oktober 2004, 17:19

Man borde få ta med sittande president som en av de värsta presidenterna någonsin. Nån som såg dokumentären igår på 1an? Den och alla andra dokumentärer och böcker som skrivit som denna man och hans administration gör ju att man häpnar.
Hans farfar hade tydligen affärer med Nazisterna under WW2, men när den nyheten kom ut i USA var det inte en enda media som raporterade om det?!

Suck aja... tänkte kommentera Kennedy också. Lustigt det där med "krisen" han och USA hade. USA´s placerande av jupiter misiler i Turkiet skapade ingen "kris"? Europa levde med misiler inpå husknuten hela kalla kriget, men när USA får dem i sin närhet då blir det helt plötsligt en "kris".
Vasilij Archipov, en sovietisk ubåtskapten som inte lydde order att avfyra kärnvapenbestyckade torpeder när de blev attackerade av amerikanska jagare, räddade världen enligt Thomas Blanton på en konferans i Havanna 2002 vid 40års minnet av krisen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 oktober 2004, 19:40

Örjan skrev: En motpol kan vara Harding som regerade efter första världskriget och då blev kallad USA:s bästa president någonsin, idag är det få som ens känner till honom.
Mycket av det beror väl på att det var ganska goda tider när Harding tillträdde. Inget allvarligt skedde under hans tid som president.

Som person var han väl mycket olämlig att bli president, vilket han t o m lär ha sagt själv. Han var väl också ganska svag, och lät sig lätt manipuleras. Han installerade många gamla polare på ansvarsfulla poster (vilket väl är vanligt att presidenter gör, i o f s), men han hade väl tidigare låtit sig mutas av en del av dessa personer.
Han ska väl också "ha varit svår på fruntimmer", som det uttrycktes förr... :wink:
En del spekulerar väl t o m i att hans fru mördade honom, men hur mycket underlag det finns för det känner jag inte till...

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 22 oktober 2004, 20:49

Har hört från många håll att Hoover var en speciellt dålig president. Konstigt att ingen har nämnt honom, han var en av faktorerna till att "den stora depressionen" blev så omfattande. Mer vet jag egentligen inte om hans uselhet.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 22 oktober 2004, 21:17

Perra, Angus,

varför var inte Lincoln medansvarig för inbördeskriget? Hans huvudmotståndare blev ju vald till de konfederades president. Varför utbröt inte kriget under de tidigare presidenterna? Enligt vad jag hört om USA:s konstitution så var det lagligt att utträda ur unionen. Att inbördeskrig utbryter under ens ledning är i mina ögon det ultimata misslyckandet.

Detta uttalande av dig tycker jag tyder på att även du ser honom som medansvarig.
Utträdet kom i Charlston South Carolina i slutet av 1860 när sydstaterna besviket konstaterade att Lincoln vunnit presidentvalet. Detta gjorde han endast för att demokraterna delat upp sig på två kandidater. Snart följde fer stater och tillsammans beslutade man att bilda amerikas konfedererade stater. Inget krig skulle behövas trodde man. Men Lincoln ville bevara unionen, om det fanns en rättighet för stater att göra sådant utträde rådde det villt skilda uppfattningar om.
Fort Sumter, som alltjämt besattes av nordstaternas militär blockerade infarten till Charlestons hamn. Förstärkningar och proviant skickades, alltså tänkte inte nord acceptera syd.

Wilson misslyckades med ett av sina huvudmål. Detta är för mig motiveringen. Om man inte ens efter ett vunnet världskrig klarar av att få igenom sin politik som president så ser jag det som ett större misslyckande än de övrigas.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 22 oktober 2004, 22:13

Angående Lincoln, man kan ju fråga sig om det är värt ett krig bara för att hålla ihop en statsbildning? Till vilken nytta är det att tvinga in en befolkning som vill uppnå självstädighet in i en stat där de inte vill vara?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 oktober 2004, 00:10

Med tanke på hur du själv gått till angrepp mot Uppdrag granskning i en annan tråd för deras "sätt" att rycka saker ur sitt sammanhang osv, är det extra noterbart att det nu är du som gör detsamma.

Hur du överhuvudtaget kan tolka citatet av mig på det sättet att jag säger att krigets utbrott skulle vara Lincolns fel är häpnadsväckande. Även om du bryter loss det som du gjort. Vad jag säger är att demokraterna hade två kandidater, en från syd och en från nord, detta gjorde att ingen fick tillräckligt med röster för att slå Lincoln. Visst var man missnöjd med detta, men var knappast den enda orsaken till att man i Charlston valde ett utträde. Som för övrigt inte alls är klart att det är lagligt enligt författningen.

Varför kriget inte utbröt tidigare? ja det kan bland annat ha hängt ihop med att trots all fanatisk agitation ville man även i syd undvika krig och därför hoppades på att en president som var demokrat och från södern skulle vinna nästa val. För att på så vis fortfarande ha sina intressen tillgodosedda. När det sprack, ökade trycket på sina håll och mest i South Carolina...att det var Lincoln som råkade vara den som vann spelade ingen roll, det hade kunnat vara vilken nordstatarrepublikan som helst...de hade hatat situationen lika mycket för det.

LasseMaja,
Man kunde naturligtvis inte heller acceptera att någon bröt sig loss så fort en ledare som man inte tyckte om kom till makten, hur skulle det se ut? Skulle alla ledare anpassa sina politiska ståndpunkter efter rädsla att landet ska rasa in i inbördeskrig?

Att vara så svart och vit i en så oerhört komplicerad fråga som orsakerna till amerikanska inbördeskriget, att man säger att det är en enda mans fel och lastar honom för det, är att göra en av historiens mest invecklade skeden till en bagatell…vilket är direkt blåögt och snudd på korkat. Ursäkta det valda uttrycket, här är för övrigt vad jag skrivit om det hela precis före det stycket jag blev citerad. Vilket enligt mig visar att jag inte lastar Lincoln för krigsutbrottet.
Jag skrev också
Ett ämne som tycks finnas många åsikter och aspekter om. Vedertaget verkar vara i massans uppfattning att Lincoln ville förbjuda slaveriet och därför blev det krig. Så enkelt är det nog absolut inte.

Han ville inget hellre än att behålla unionen...slavar eller inte. oviktig lär frågan ändå inte varit, sydstaterna och nordstaterna skillde sig från varandra kollosalt kulturellt och i livsstil överhuvudtaget. Nord hade 21 miljoner invånare, syd hade 9, nord hade de stora industrierna och städerna, syd hade mest landsbyggd och stora plantager. Där ägarna såg sig tvingade att ha slavar för att kunna överleva. Den stora tvistefrågan som i slutändan var det viktigaste...tror jag, var att varje nytt teritorium som skulle bli stat antingen skulle bli slavstat eller fristat. Beroende på det fick fri eller slavstaterna mer att säga till om i kongressen. runt 1860talets början blev ett antal nya stater fristater. Sydstaerna var livrädda att förlora över för mycket makt i kongressen till nord.

Vidare måste man se på den fanatism som rådde, het agitation från båda sidor sprudlande av hat piskade upp stämmningen.

Frihandelsvännerna och industripamparna i nord ville ha skyddstullar, plantageägarna såg detta som ett hot som skulle vara dödstöten för dom. Avskaffandet av slaveriet skulle vara ännu värre men var inte aktuellt i de stater som redan hade det förrän en bit in i kriget. I nord fanns naturligtvis också ett utbrett förakt mot de svarta, som ibland kunde vara minst så illa som i syd.

Det var faktiskt inte särskilt många som hade slavar i sydstaterna heller, bara 12 procent hade slavar, 300 som hade 200, och knappt 200 000 som hade 10 slavar. Alla de som gick med i kriget utan att ha några slavar gav plantageägararistokratin sitt stöd. detta, har man förklarat var psykologiskt hos de fattiga vita, att de kände att åtminstone ett skikt var under dom.

Angående Fort Sumter, så var det en befästning som låg i den legitima regeringens händer, eftersom nordarna inte accepterade att syd fick bryta sig ut på det viset som gjorts, eftersom det inte ansågs lagligt...fortsatte man helt enkelt hålla Sumter besatt. Varken mer eller mindre, det var sydstaterna, eller snarare Charlston som sköt det första skottet.

spenen skrev
Suck aja... tänkte kommentera Kennedy också. Lustigt det där med "krisen" han och USA hade. USA´s placerande av jupiter misiler i Turkiet skapade ingen "kris"? Europa levde med misiler inpå husknuten hela kalla kriget, men när USA får dem i sin närhet då blir det helt plötsligt en "kris".

Fast det var som sagt inte kärnvapenmisiler...de var väl dessutom snarare riktade mot Ryssland än mot europa. Dessutom var det ju dessa misiler i turkiet som var den riktiga orsaken till den kommande krisen på kuba, Chrustjev ville också ha misiler riktade mot fienden på nära håll. Det hela slutade ju också med att amerikanerna fick dra bort misilerna i Turkiet för att få bort de på Kuba. Något som världen dock inte informerades om förrän långt senare.
spenen skrev
Man borde få ta med sittande president som en av de värsta presidenterna någonsin. Nån som såg dokumentären igår på 1an? Den och alla andra dokumentärer och böcker som skrivit som denna man och hans administration gör ju att man häpnar.
Hans farfar hade tydligen affärer med Nazisterna under WW2, men när den nyheten kom ut i USA var det inte en enda media som raporterade om det?!

Såg det, och ja, det är så man hissnar och håret reser sig. Där finns tamigsatan inga skrupler alls...helt otroligt. Det var ett häftigt tal av han senatorn Bryde, den gamle krutgubben som tycktes vara den enda som drog bladet från munnen.

Prescott Bush, farfarn, hade väl vad jag förstod av dokumentären haft affärer med Thyssen-företagen, vilket inte är nazisterna. Dock var Thyssen en av Hitlers mest betydande finansörer innan han kom till makten, och de gjorde fina vinster senare. Bland annat på koncentrationslägerfångars arbete...så visst stinker hela historien.

Skriv svar