Nagasakipiloten har avlidit

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Nagasakipiloten har avlidit

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 juli 2004, 03:00

Piloten som flög det plan som släppte atombomben över Nagasaki den 9 augusti 1945 avled i fredags i Boston, 84 år gammal.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 82,00.html

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

Inlägg av Oskar R. » 20 juli 2004, 03:21

Charles W Sweeney efterlämnar hustru och tio barn.
8O Tio barn! :o

Användarvisningsbild
Bakis
Medlem

Inlägg av Bakis » 20 juli 2004, 03:33

Det står "Piloten som fällde Atombomben död"
Det var väl ändå inte han personligen som fällde bomben, han flög ju bara planet, resten skötte väl bombfällaren.Läste någonstans att Charles W Sweeney tyckte att Atombombningarna mot Japan var nödvändiga för att få slut på kriget.Någon som vet mer om det?

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 23 juli 2004, 11:42

Flygföraren är befälahavren och det är han som auktoriserar fällning av vapenlast. Så även om han inte tryckte knappen så var det med hög sannolikhet han som gav den slutliga ordern till bombfällaren. Om inte annat så var han iallafall befähavare på flygplanet i fråga.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 27 oktober 2004, 20:39

Varför ska man bomba ett land som ligger halv död ?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 oktober 2004, 21:00

leo2 skrev:Varför ska man bomba ett land som ligger halv död ?
Jag gissar att du syftar på Japan anno 1945 och inte anno 2004. Japan idag är världens näst största ekonomi och i högsta grad välmående. Inte alls halvdött, så det har du missuppfattat i så fall.

Huruvida det var rätt att använda atomvapen mot Hiroshima och Nagasaki har diskuterats här:viewtopic.php?t=404

Mvh Petter

Confident
Tidigare medlem

Fat Man.

Inlägg av Confident » 27 oktober 2004, 22:15

(Det är något knas med min dator. Jag har redan skrivit två inlägg om det här ämnet, men inlägget faller bort och kommer inte med på sidan. Jag tuggar fradga nu. Väldigt irriterande...)

Rörande fällningen över Nagasaki så har jag läst Peter Englunds Brev från nollpunkten där det om ämnet står en hel del läsvärt.
Egentligen var det överstelöjtnant Paul Tibbets som skulle flyga planet vid den andra fällningen, så som han gjort tre dygn tidigare över Hiroshima.

Tibbets ansåg dock att han redan fått "tillräckligt nog med uppmärksamhet i media", och ansåg att de andra i arbetslaget hade gjort ett minst lika fullgott arbete som han själv och därför också kunde utföra kommande upprag lika väl.

Uppdraget gavs således till major Charlie Sweeney som flugit ett följeplan vid den tidigare nukleära fällningen (mina ord).

Planet, en för ändamålet särskilt ombyggd långdistansande B-29, kallades från den föregående piloten Frederick Bock, för Bockscar. En liten ordlek, m a o...

Nagasaki var egentligen ett av två andrahandsmål (Kohkura var förstahands-målet). Planet lättade mark från Tinian vid kl 03.49 lokal tid, tung av Fat Man och ansenliga mängder flygbränsle.

Kvart i elva på förmiddagen, lokal tid, nådde man fram.

Bombriktaren, en ung texaspåg, såg en reva i molntäcket och rapporterade det ivrigt över internradion till de övriga i planet.

Fat Man släpptes och en knapp minut senare spred sig ett skarpt, intensivt ljust sken ut sig, ungefär 400 meter över katedralen i Nagasaki.

Oden72
Medlem

Inlägg av Oden72 » 28 oktober 2004, 11:04

Gutekrigaren skrev:
leo2 skrev:Varför ska man bomba ett land som ligger halv död ?
Jag gissar att du syftar på Japan anno 1945 och inte anno 2004. Japan idag är världens näst största ekonomi och i högsta grad välmående. Inte alls halvdött, så det har du missuppfattat i så fall.

Huruvida det var rätt att använda atomvapen mot Hiroshima och Nagasaki har diskuterats här:viewtopic.php?t=404

Mvh Petter
Tja, skulle någon få för sig att strypa tillgången till naturresurser till Japan igen så är de inte långt ifrån halvdött igen. Om de väljer (tvingas) till krig igen tror jag inte, men vad skulle de göra?

Min tes är ju att Japan mer eller mindre tvingades till krig då övriga nationer hämade Japans utveckling före andra världskriget. Är dock väldigt dåligt påläst om det och har varit något jag i en längre tid har velat forska om, men aldrig tagit mig för. Är det någon på skalman som har god koll på hur diplomatin mot Japan före kriget sköttes?

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 28 oktober 2004, 11:19

DEt där går ju tillbaka till bla. fredsfördraget efter vk1 då jagpan var och hökade på att få landområden i asien. DEt var ju inte direkt ngt som dom kom på några år innan vk2. Japanska expansionsplaner fanns under hela 10-20-30-talet...

/a

Oden72
Medlem

Inlägg av Oden72 » 28 oktober 2004, 11:44

Jo, det känner jag till att det fanns. De hade bla planer på att invadera andra länder just för att få tillgång till naturresurserna som de saknade.

Men har för mig att dessa planer triggades igång pga att omvärlden ställde hårda krav på dem. Det jag fiskar efter är att blev de diplomatiska påtryckningarna mot Japan för hårda så krig blev en godtagbar lösning ur dem?
Vilka var påtryckningarna på Japan före kriget och varför?

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 31 oktober 2004, 20:43

Det var intressant att läsa att han "flög allt från bombplan till stridsflygplan". Tänk att jag har hela tiden trott att det var samma sak. :lol:

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 31 oktober 2004, 21:01

ja men det är det alltså inte.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 oktober 2004, 21:40

real parakeet skrev:Det var intressant att läsa att han "flög allt från bombplan till stridsflygplan". Tänk att jag har hela tiden trott att det var samma sak. :lol:
Tror dom menat "Allt från bombplan till jaktplan", eller något liknande. :)

Vanlig missuppfattning bland den "vanliga" befolkningen att bombplan inte är ett stridsplan. :)

Men allt det vet vi missförstådda redan, eller hur? :lol:

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 1 november 2004, 00:58

Mitt intresse ligger förvisso inte så mycket i luften som på trygga land, men nog tycker jag att ett bombplan låter som ett plan som så att säga levererar bomberna, typ b-52:or? Visst finns kulsprutor och sånt ombord, men inte är det som ett stridsflygplan som jag uppfattar som detsamma som jaktplan, som kan göra smidiga svängar och hastigt och lustigt ligga bakom fienden och peppra på. Någon luftfantast som kan reda ut det här åt mig? :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 november 2004, 08:49

Stridsflygplan=flygplan som idkar någon form av strid. Bombflygplan är stridslastade och deltar i striden. Transportflygplan är inte stridsflygplan (men därmed inte illegitima mål så länge de är militära).

Det du kallar stridsflygplan är mycket riktigt jaktplan.

Mvh Petter

Skriv svar