Mandatfödelning

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Mandatfödelning

Inlägg av Robert Sköld » 16 november 2004, 23:59

Kollegor och forumdeltagare!

Jag ska läsa Statsvetenskap D till våren och håller på att läsa igenom ALL literatur jag har haft (selektivt :) ). Håller på och studerar valförfaranden lite närmare nu, och har stött på lite patrull. Denna fråga är väl egentligen bättre lämpad för "Historiska hjälpvetenskaper", men efterssom det rör vetenskapliga metoder lägger jag den här så länge.

Vad innebär D´Hondts metod samt Uddatalsmetoden rent konkret, jag blir inte riktigt klok på det. :)
Jag har förstått så mycket som att det är två olika metoder för att fördela mandat vid en folkomröstning, och att D´hondts metod är populär på sina ställen och var vanlig historiskt sett, medans Uddatalsmetoden är den som används i Sverige i dag.

Gutekrigaren eller Mathias Forsberg kanske kan rycka in med sin expertis på Statsvetenskap, själv är jag mest insnöad på IR och Politisk teori. Andra är givetvis också välkomna att svara. Gärna ur ett historisk perspektiv, jag är nyfiken på varför D´hondts metod har övergivits här i Sverige.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 november 2004, 00:31

Jag har själv implementerat (fint ord för 'programmera') uddatalsmetoden för presentation av valresultat, med delningstal (1,4, 3, 5 o.s.v.) och allt, så jag kan redogöra för hur den faktiskt fungerar om du eller någon annan är intresserad av detaljerna. Varför den används, jaa, det skulle jag också vilja veta... :|

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 17 november 2004, 01:00

Mycket kort om varför jag tror att man övergivit d´Hondt: Sverige övergick ju från majoritetsvalsystem till proportionalitets valsystem 1909. Detta för att större partier gynnas av förstnämnda valsystem, när det gäller belgaren Viktor d´Hondt: s heltalsmetod, var också denna en systematisk gynnare av stora partier, därav övergick man till fransmannen A. Sainte-Lague: s uddatalsmetod, denna metod förhindrar att stora partier gynnas systematisk. Men samtidigt för att motarbeta småpartier infördes en spärr, jämkningen.

D´Hondts metod samt Uddatalsmetoden, det är inget lätt o hålla i huvet, iaf inte för mig =)

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 17 november 2004, 01:11

Partierna "köper" sina Mandat med sina röstetal, därför används det.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 november 2004, 02:25

Ja det här är tunga grejor, tur att man förhoppningsvis slipper jobba med det :). jag förstår lite bättre i alla fall, tack!

Men det är ju ändock intressant. Läste att man i Frankrike har bytt lite metoder till och från, det är ju i allra högsta grad relevant för det parti som sitter vid makten, i olika situationer.

/Robert Sköld

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 november 2004, 11:18

Om jag inte minns fel beskrivs det bäst i Lijpharts Patterns of Democacy, så här på rak arm. Jag minns själv inte mer än namnen på metoderna men Bedrettin ger nog rätt beskrivning. Jag skall kolla upp saken, men inte alldeles nu... :) Mamma fyller år och ska ha present och handledaren för C-uppsatsen skall besökas och granen skall kokas och knäcken skall hängas i lut och stia ska sopas och... :D

Mvh Petter

Skriv svar