Vad ska man med sånt till när man kunde få allt det där andra du nämde?Någon stimulans för intellektet i form av spirande diskussioner och tankvärda debatter är ingenting som nämns.
"Paradiset"
Ah, men vilken kraft existerar utan ett syfte med den? Brahman är utan en tanke på mänsklighet eller något annat, men en gud gör, och alltid i förhållande till en mänsklighet på ett eller annat sätt.
Brahman kan utan vidare översättas med naturen, men då kanske mer som själva essensen av naturen. Anima mer än Theus, således.
Brahman kan utan vidare översättas med naturen, men då kanske mer som själva essensen av naturen. Anima mer än Theus, således.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Adam kände till Gud och upplyste sina medmänniskor om det och ja alla människor borde ha vetat men tydligen kom de bort och blev vilseledda av annat och började tro på sol och stenar och eld. Gud sände ju ner Adam, hur skulle han inte kunna känna till Gud? Och varför hemlighålla den vetskapen?
Muhammed är den sista profeten av ca 1000 och alla dessa har kommit med budskapet om en Gud men inte om Islam. Den sista profeten kom med Islams bud.
Kristna kommer att komma till paradiset, så kommer judar och alla som tror på en Gud och jag frågade då min vän (som inte är imam men som kan bättre än mig), men tänk om en klan bor mitt i ingenstans och aldrig fått höra om vare sig profet eller Gud – alltså inte haft möjlighet till att känna till det – hamnar de i paradiset eller helvetet?
Han svarade att alla människor genom hela historien har haft vissa självklara frågor, vem är jag, varför finns jag, varför finns träd och fåglar, varför finns världen och vad hände med grannen som dog, varför dog han mm, existentiella frågor alltså och även om en liten klan bor mitt i ingenstans kommer de ställa sig dessa frågor och söka sig till Gud och lyckas de söka sig till en skapare utan att kalla honom för Gud eller tro på någon religion, utan komma instinkt att något ensamt har skapat allt är de berättigade inträde till Paradiset.
Därav min fråga till dig om du var säker på att ingen av de trodde på en Gud, för att det Dûrion Annûndil skrivit finns att läsa i Filosofins Historia som jag läste för längesen och mindes mig då konstatera efter min tolkning ”Vad nära vissa filosofer var att hitta en Gud” och tydligen räcker det för att de skall bli godkända om man säger så. Jag menar inte på att jag visste svaret på min fråga, det var ingen retorisk fråga alltså.
De behöver tydligen inte ens veta att det är Allah exempelvis men känner man till Islam och inte följer dess påbud gäller annat.
Muhammed flydde Mecka av andra mer centrala anledningar, bland annat köpmännens hot mot hans liv, de hetsade upp Mecka borna mot Muhammed. Ditt argument var väl vad de sa till Mecka borna. Men i sanning, Muhammed sa att de dyrkade fel gudar för att det bara fanns en Gud och det var Allah och de som inte trodde på det var dömda.
Glöm inte att Islam gör anspråk på alla profeter, även de som finns i kristendom och judendomen. Men menar på att deras budskap förvanskats.
Det finns de som är hopplöst dömda och de som inte är verkar det som helt enkelt. Vi får se på andra sidan
Muhammed är den sista profeten av ca 1000 och alla dessa har kommit med budskapet om en Gud men inte om Islam. Den sista profeten kom med Islams bud.
Kristna kommer att komma till paradiset, så kommer judar och alla som tror på en Gud och jag frågade då min vän (som inte är imam men som kan bättre än mig), men tänk om en klan bor mitt i ingenstans och aldrig fått höra om vare sig profet eller Gud – alltså inte haft möjlighet till att känna till det – hamnar de i paradiset eller helvetet?
Han svarade att alla människor genom hela historien har haft vissa självklara frågor, vem är jag, varför finns jag, varför finns träd och fåglar, varför finns världen och vad hände med grannen som dog, varför dog han mm, existentiella frågor alltså och även om en liten klan bor mitt i ingenstans kommer de ställa sig dessa frågor och söka sig till Gud och lyckas de söka sig till en skapare utan att kalla honom för Gud eller tro på någon religion, utan komma instinkt att något ensamt har skapat allt är de berättigade inträde till Paradiset.
Därav min fråga till dig om du var säker på att ingen av de trodde på en Gud, för att det Dûrion Annûndil skrivit finns att läsa i Filosofins Historia som jag läste för längesen och mindes mig då konstatera efter min tolkning ”Vad nära vissa filosofer var att hitta en Gud” och tydligen räcker det för att de skall bli godkända om man säger så. Jag menar inte på att jag visste svaret på min fråga, det var ingen retorisk fråga alltså.
De behöver tydligen inte ens veta att det är Allah exempelvis men känner man till Islam och inte följer dess påbud gäller annat.
Muhammed flydde Mecka av andra mer centrala anledningar, bland annat köpmännens hot mot hans liv, de hetsade upp Mecka borna mot Muhammed. Ditt argument var väl vad de sa till Mecka borna. Men i sanning, Muhammed sa att de dyrkade fel gudar för att det bara fanns en Gud och det var Allah och de som inte trodde på det var dömda.
Glöm inte att Islam gör anspråk på alla profeter, även de som finns i kristendom och judendomen. Men menar på att deras budskap förvanskats.
Det finns de som är hopplöst dömda och de som inte är verkar det som helt enkelt. Vi får se på andra sidan
Som jag skrev ovan, även Abrahamn räknas som god muslim... Vem som var den siste muslimen vet jag inte, inte heller vilken status ex.vis Moses har. Har för mig att Jesus räknas bland de muslimska profeterna, han nämns åtminstone åtskilliga gånger i Koranen som en berömvärd person, men inte mer - att han skulle vara Guds son är ett ogudaktigt påhitt.Bedrettin skrev:Adam kände till Gud och upplyste sina medmänniskor om det och ja alla människor borde ha vetat men tydligen kom de bort och blev vilseledda av annat och började tro på sol och stenar och eld. Gud sände ju ner Adam, hur skulle han inte kunna känna till Gud? Och varför hemlighålla den vetskapen?
- Perra
- Medlem
de blev uppretade av att han kom med pekpinnar och sa hur det skulle vara, att de hade fel, och att de urgamla sederna och alla deras fäder haft fel och att de var dömda (punkt). Detta var egentligen tillräckliga skäl för de vidskepliga araberna, även för köpmän. Stenen i kaba, och att gå runt den, är en hednisk rit som muhammed såg sig tvingad att acceptera, och snart blev det betraktat som en muslimsk sed. Detta är dock ett av få avsteg islam gjort, till skillnad från kristendomens alla helgon och martyrer samt de otaliga och nästan avgudalika ikonerna. På sätt och vis blev kristendomen (katolicimen) en ny form av polyteism, detsamma man så innerligt bekämpat med glödande iver, rökelser mystiska ljus och skuggor tillsammans med vackra bilder som hade gudomliga krafter trädde efter en tid in i kristendomen. Islam har tappert hållit detta på avstånd, men Muhammed blev också innerligt hatad av många till en början. Det finns mer eller mindre otroliga legender om muhammed också, att han kunde få vatten att rinna ur fingrarna, att blommor och kameler talade och hälsade honom. Att han flugit på ett fabeldjur med ängeln gabriel upp till den sjunde himmlen där han konfererade med moses och den högste guden. Att han fått månen komma ner till jorden, snurra de sju varven runt kaba och sedan krympa ihop till en boll för att dyka ner i profetens krage och hoppa ut genom ärmen. Dessa är förstås inte saker som direkt ingår i Islam, men ändå.Muhammed flydde Mecka av andra mer centrala anledningar, bland annat köpmännens hot mot hans liv, de hetsade upp Mecka borna mot Muhammed. Ditt argument var väl vad de sa till Mecka borna. Men i sanning, Muhammed sa att de dyrkade fel gudar för att det bara fanns en Gud och det var Allah och de som inte trodde på det var dömda.
Senast redigerad av 1 Perra, redigerad totalt 17 gånger.
- Perra
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Men Platon och Aristoteles representerar inte någon religion, utan de diskuterar kosmos och världens utformning, där de klassiska gudarna inte figurerar. De nämns inte som delaktiga. Varför kan man ju fråga sig. Tror herrarna inte på dem, eller behövs de bara inte i resonemanget? Om nu herrarna inte tror på dem, så nämns de inte möjligen för att Sokrates anklagades för att förleda ungdomen från de gamla gudarna, vilket alltså var farligt. Det kosmos de ritar upp är i alla fall tämligen monoteistiskt. Men sen kan man ju hävda att även kristendomen egentligen är polyteistisk med olika resonemang. Så det är väl en fråga om perspektiv.Probstner skrev:Hur polyteistisk en religion en är finns det nästan alltid en föreställning om en oföränderlig, evig kraft som ligger bakom allt. Universalister vill naturligtvis gärna hävda att det rör sig om kulturellt betingade skillnader i tolkningen av en och samma kraft, oavsett vilket hörn av världen eller religion (eller för den delen tidsepok) sagesmannen befinner sig i.Dûrion Annûndil skrev:Så för dem är det en gud det rör sig om, men huruvida det är den judeo-kristna-muslimska guden är en annan femma.
Mvh -Dan
/ Probstner
Mvh -Dan
I religionsfilosofiskt hänseende har ju herrarna haft ett avgörande inflytande på t ex kristendom och islam, men i det klassiska Grekland tycks mycket riktigt religion opch filosofi ha betraktats som väsensskilda fenomen.Dûrion Annûndil skrev:Men Platon och Aristoteles representerar inte någon religion, utan de diskuterar kosmos och världens utformning, där de klassiska gudarna inte figurerar. De nämns inte som delaktiga. Varför kan man ju fråga sig. Tror herrarna inte på dem, eller behövs de bara inte i resonemanget?
Javisst, det är bara att fråga vilken muslim som helst om man vill få i späcket. Om man vill kan man kontra med djinner...Dûrion Annûndil skrev:Det kosmos de ritar upp är i alla fall tämligen monoteistiskt. Men sen kan man ju hävda att även kristendomen egentligen är polyteistisk med olika resonemang. Så det är väl en fråga om perspektiv.
/ Probstner
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Frågan kring Treenigheten är betydligt mer komplicerad än förekomsten av andevarelser, änglar och helgon...Probstner skrev:Javisst, det är bara att fråga vilken muslim som helst om man vill få i späcket. Om man vill kan man kontra med djinner...Dûrion Annûndil skrev:Det kosmos de ritar upp är i alla fall tämligen monoteistiskt. Men sen kan man ju hävda att även kristendomen egentligen är polyteistisk med olika resonemang. Så det är väl en fråga om perspektiv.
/ Probstner
Mvh -Dan
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Det kallas för underverk och ingår absolut i Islam. Jag tror inte din skrivelse om hur dessa mirakel gick till stämmer exakt, för mig som hört dessa berättelser tidigare, känner igen dem men din skrivelse om hur dessa mirakel gick till stämmer nog inte fullt ut. Jesus har ju förvandlat vatten till vin, varför skulle inte träden gå till Muhammed om han bad Gud om det? Eller tror inte en kristen på att vatten blev till vin? En muslim tror definitivt på att Muhammed fick månen att dela sig i mitten.Perra skrev: Det finns mer eller mindre otroliga legender om muhammed också, att han kunde få vatten att rinna ur fingrarna, att blommor och kameler talade och hälsade honom. Att han flugit på ett fabeldjur med ängeln gabriel upp till den sjunde himmlen där han konfererade med moses och den högste guden. Att han fått månen komma ner till jorden, snurra de sju varven runt kaba och sedan krympa ihop till en boll för att dyka ner i profetens krage och hoppa ut genom ärmen. Dessa är förstås inte saker som direkt ingår i Islam, men ändå.
- Perra
- Medlem
Hm...nu är det väl du som är ute och seglar? Muhammed var en fullständigt vanlig dödlig människa som förvisso ansåg sig ha vissa drömmar som kunde tydas på olika sätt, men han gjorde aldrig någonsin anspråk på att ha utfört något underverk. Naturligtvis återgav jag säkerligen inte berättelserna precis som det ska vara eftersom jag bara nämnde det flyktigt, men i stora drag är de sådana. De saker jag beskrev är legender uppdiktade av fanatiker som varken Muhammed, Abu Bakr eller några andra runt omkring profeten skulle sänka sig till att uppfinna. Jesus var å andra sidan en halvgud, enligt de kristna, han kunde således göra underverk. Moses i sin tur fick sig en temporär makt tilldelad för att utföra vissa underverk i bland annat bevisande syfte.
Muhammed hade aldrig några sådana anspråk som att vara gudomlig, utan tvärtom betraktade han sådant i religionen som fördummande och kätterskt. Jesus var en god profet, ansåg Muhammed, men han var inte gudomlig. När potentiella proselyter bad Muhammed utföra underverk för att övertyga dem, sade han att det var något som undergrävde trons värde och auktoritet, därför utfördes inte sådant. (kanske en snygg bortförklaring även om det är sant). Det finns många otroliga kristna legender också som inte finns med i bibeln, precis som muhammeds underverk mig veterligen inte står med i koranen. När Muhammed dog, och människor tjöt och klagade runt omkring hans hem, och de ville hylla och dyrka honom, reste sig någon upp och sa något i stil med, "Den som påstår att han är död ska få smaka mitt svärd", då trädde Muhammeds närmaste vän och efterträdare Abu Bakr fram och sa, "glöm nu inte, vad profeten Muhammed förkunnade, han var en vanlig dödlig människa, precis som vi andra ska dö, är han nu död, det är Muhammeds gud vi ska tillbe och dyrka, det var Muhammeds ord." Och så blev det, som sagt, Islam har benhårt hållit kvar vid detta med endast en gud utan söner eller gudomliga martyrer och helgon eller bilder. Vilket är imponerande.
Muhammed hade aldrig några sådana anspråk som att vara gudomlig, utan tvärtom betraktade han sådant i religionen som fördummande och kätterskt. Jesus var en god profet, ansåg Muhammed, men han var inte gudomlig. När potentiella proselyter bad Muhammed utföra underverk för att övertyga dem, sade han att det var något som undergrävde trons värde och auktoritet, därför utfördes inte sådant. (kanske en snygg bortförklaring även om det är sant). Det finns många otroliga kristna legender också som inte finns med i bibeln, precis som muhammeds underverk mig veterligen inte står med i koranen. När Muhammed dog, och människor tjöt och klagade runt omkring hans hem, och de ville hylla och dyrka honom, reste sig någon upp och sa något i stil med, "Den som påstår att han är död ska få smaka mitt svärd", då trädde Muhammeds närmaste vän och efterträdare Abu Bakr fram och sa, "glöm nu inte, vad profeten Muhammed förkunnade, han var en vanlig dödlig människa, precis som vi andra ska dö, är han nu död, det är Muhammeds gud vi ska tillbe och dyrka, det var Muhammeds ord." Och så blev det, som sagt, Islam har benhårt hållit kvar vid detta med endast en gud utan söner eller gudomliga martyrer och helgon eller bilder. Vilket är imponerande.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Perra, du säger A och jag säger B,
Jag vill inte spekulera eller skriva utifrån "vad jag vet" så jag återkommer med svar kring frågorna, "kunde Muhammed utföra underverk, har han utfört några underverk eller är dem legender som finns inte sanna" när jag har rådfrågat en islamkunnig imorgon, vi ska faktiskt äta lunch så att det passar utmärkt, är det något mer du vill ska klargöras kan du ju skriva det innan onsdag. Jag tror alltså fortfarande på att han utförde underverk även om han var vanlig människa, genom Gud.
Mvh// Bedrettin
Mvh// Bedrettin
- Perra
- Medlem
Jag vet att du är mycket kunnig i detta, det är inte det, men alla kan vi missförstå eller tolka fel. Jag är inte så säker att jag kan satsa allt jag har på att jag har rätt, men inte långt därifrån. Har jag fel så har jag. Mina källor säger i alla fall att han inte gjorde några underverk (om inte hela hans livsgärning ska ses som ett sådant), däremot vet jag allså att det finns legender om att sådana har skett, men dessa är väl blott detta. (berättelsen om månen är närmast löjlig) Vilken spridning och tilltro de sedan fått vet jag ej.
Huruvida underverk sedan verkligen har inträffat vilken religion vi än talar om, är naturligtvis en fråga om tro och inte om vetskap. Även om något står i bibeln eller koranen, finns det minst sagt skäl att ställa sig kritisk till dessa saker, framför allt i bokstavlig mening. Men, står de där, så är de åtminstone en del av religionen. Som sagt, kristendomen har en hel uppsjö med martyrer och helgon som gjort massor med heliga saker, ben från dessa som gjort alla sjuka runt omkring dem friska, magiska ljusstrålar och det ena med det tredje, tecken på himlen om ditt och datt, försköningar av skurkar som råkat få helgonstämpel osv...allt nedtecknat av fantasifulla och uttråkade munkar flera hundra år i efterhand. På samma sätt finns det sådant i islam om än inte i lika stor omfattning.
Jag inväntar vad du får för svar från dina kontakter
.
Huruvida underverk sedan verkligen har inträffat vilken religion vi än talar om, är naturligtvis en fråga om tro och inte om vetskap. Även om något står i bibeln eller koranen, finns det minst sagt skäl att ställa sig kritisk till dessa saker, framför allt i bokstavlig mening. Men, står de där, så är de åtminstone en del av religionen. Som sagt, kristendomen har en hel uppsjö med martyrer och helgon som gjort massor med heliga saker, ben från dessa som gjort alla sjuka runt omkring dem friska, magiska ljusstrålar och det ena med det tredje, tecken på himlen om ditt och datt, försköningar av skurkar som råkat få helgonstämpel osv...allt nedtecknat av fantasifulla och uttråkade munkar flera hundra år i efterhand. På samma sätt finns det sådant i islam om än inte i lika stor omfattning.
Jag inväntar vad du får för svar från dina kontakter