Turkiet på väg in i EU
Turkiet på väg in i EU
EU har fattat ett beslut att erbjuda Turkiet att börja förhandla om medlemsskap. Jag tycker vi kan ta oss en liten titt på detta. Hur kommer det sig att det är just Turkiet som står på tur nu och exempelvis inte Ukraina eller Marocco? Har Turkiet jobbat länge för ett medlemsskap? Vad tycker man i Turkiet om att gå med i EU? Finns det andra muslimska länder som vill med i EU? Hur definieras "Europa" och varför? Det är exempel på några frågor man kan ställa sig i detta samanhang och jag hoppas att det kan leda till en intressant diskussion.
Jag kan inget exakt årtal, men Turkiet har strävat efter att bli en EU medlem i decennier. Turkiet spelar en stor roll i den europeiska historien och har fungerat som en länk mellan västra europa och asien.
Jag tycker inte att Turkiet kvalificerar sig för medlemskap i dagsläget, militären har (fortfarande) stort inflytande över det politiska livet och kurderna behandlas inte som ett eget folk, termen "bergsturkar" används fortfarande. Däremot betyder det inte att tingens ordning kan förändras och de senaste åren har det tagits betydande steg i demokratisk riktining i Ankara. Däremot tar det tid att omsätta dessa steg i praktiken. Men om processen löper på så ser jag inga problem med att Turkiet blir EU medlem.
Enligt vad jag hört på radio så har Marocko hört sig för om EU medlemskap och fått avslag eftersom landet otvetydigt ligger i Afrika och inte i Europa.
Jag tycker inte att Turkiet kvalificerar sig för medlemskap i dagsläget, militären har (fortfarande) stort inflytande över det politiska livet och kurderna behandlas inte som ett eget folk, termen "bergsturkar" används fortfarande. Däremot betyder det inte att tingens ordning kan förändras och de senaste åren har det tagits betydande steg i demokratisk riktining i Ankara. Däremot tar det tid att omsätta dessa steg i praktiken. Men om processen löper på så ser jag inga problem med att Turkiet blir EU medlem.
Enligt vad jag hört på radio så har Marocko hört sig för om EU medlemskap och fått avslag eftersom landet otvetydigt ligger i Afrika och inte i Europa.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Några av länderna kring medelhavet har väl åtminstone deklarerat att de inte skulle ha något att vara med i EU. Om detta är seriösa önskningar vet jag inte, relistiskt är det ännu inte.
Det kan mycket väl vara så som Probstner säger. Hade Turkiet varit så här långt fram om de istället hade haft ett försvarssamarbete med de andra länderna i Mellanöstern?
/Martin
Det kan mycket väl vara så som Probstner säger. Hade Turkiet varit så här långt fram om de istället hade haft ett försvarssamarbete med de andra länderna i Mellanöstern?
/Martin
Tänker man på att Berlin sedan länge är Turkiets andra stad
(med tanke på det otal antal illegala gästarbetare som finns i staden), bör ett Eu-medlemskap vara ett välkommet och naturligt steg.
Ett medlemskap kommer givetvis att bli en dyr och besvärlig historia. Å andra sidan klarade Eu att ta in exempelvis Polen och de andra fd öststater, så på sikt, med rimliga övergångsregler så är det ingen omöjlighet att bereda plats för Turkiet.
Det som skrämmer mig är alternativet; en stor fattig, isolerad och allt mer religiöst-fundamentalistisk granne utanför Eu:s knutar.
Ett medlemskap kommer givetvis att bli en dyr och besvärlig historia. Å andra sidan klarade Eu att ta in exempelvis Polen och de andra fd öststater, så på sikt, med rimliga övergångsregler så är det ingen omöjlighet att bereda plats för Turkiet.
Det som skrämmer mig är alternativet; en stor fattig, isolerad och allt mer religiöst-fundamentalistisk granne utanför Eu:s knutar.
Klart turkarna skall in i EU! Arvfienden Grekland vill inget hellre, mycket pengar skulle sparas på minskade försvarskostnader. Turkarna kanske har en bit kvar men de har jobbat hårt de senaste åren på att EU-anpassa sig. Ett medlemskap är en god garant för demokrati och fred - vilket ofta glöms bort i den svenska småsinta debatten. Hur var det nu med den sociala turismen i samband med utvigdningen i maj...
MVH
Hans
Med hustruns moster gift med en turk och hustruns kusiner i Konsta...hrmmm, Istanbul.
MVH
Hans
Med hustruns moster gift med en turk och hustruns kusiner i Konsta...hrmmm, Istanbul.
Därför att Sverige inte hade några större problem med fred eller demokrati innan EU-medlemskapet.Hans skrev: Ett medlemskap är en god garant för demokrati och fred - vilket ofta glöms bort i den svenska småsinta debatten.
Att Marocko inte kan komma i fråga är ganska logiskt det räknas inte till Europa.
Att Ukraina anses ha ett demokratiskt underskott torde väl ha stått relativt klart de senaste veckorna. Länder som ligger mellan Bulgatien och Rumänien och turkiet i förhandlingsordning är väl Kroatien och Makedonien?
Är det inte så att majoriteten av turkarna inte vill in i EU?
Turkiet är inte Europa. Det må hända att en liten del av landet ligger i Europa men de är knappast en del av Europa kulturellt eller etniskt. Tyskarna har grymt svårt att integrera turkarna, hur svårt blir det inte när miljoner fattiga landsortsboende turkar ser sin chans och flyttar in över Europa? Vill man ha en europeisk identitet i Europa, som EU verkar vilja, så är det knappast rätt väg att göra EU mångkulturellt.
Turkiet är inte Europa. Det må hända att en liten del av landet ligger i Europa men de är knappast en del av Europa kulturellt eller etniskt. Tyskarna har grymt svårt att integrera turkarna, hur svårt blir det inte när miljoner fattiga landsortsboende turkar ser sin chans och flyttar in över Europa? Vill man ha en europeisk identitet i Europa, som EU verkar vilja, så är det knappast rätt väg att göra EU mångkulturellt.
I så fall är knappast balkan häller Europa...
EU är mångkulturellt, eller vad menar du med begreppet? Har du träffat en spanjor eller en dansk någon gång? Du kanske tror att dessa är precis som svenskarna.
Anledningen till Tysklans problem är väl snarast att man har en så totalt förlegad lagstiftning för medborgarskap.
EU är mångkulturellt, eller vad menar du med begreppet? Har du träffat en spanjor eller en dansk någon gång? Du kanske tror att dessa är precis som svenskarna.
Anledningen till Tysklans problem är väl snarast att man har en så totalt förlegad lagstiftning för medborgarskap.
Kandidatländerna är Rumänien, Bulgarien, Turkiet samt sedan i sommras Kroatien.jj skrev:Hans skrev:
Att Marocko inte kan komma i fråga är ganska logiskt det räknas inte till Europa.
Att Ukraina anses ha ett demokratiskt underskott torde väl ha stått relativt klart de senaste veckorna. Länder som ligger mellan Bulgatien och Rumänien och turkiet i förhandlingsordning är väl Kroatien och Makedonien?
Jag tror inte att det finns inskrivet någonstans att ett medlemsland i EU måste vara i det geografiska Europa - redan med Cypern är det väl tveksamt om man kan säga att ön tillhör Europa. En parantes, det finns ett antal besittningar som tillhör medlemsländerna som ligger utanför Europa - man kan t.ex. handla med € på St. Pierre och Miquelon.
MVH
Hans
Det tror jag att det gör, jag har för mig att EU har avgivit någon förklaring om att alla Europeiska länder är välkomna i unionen.
Att hela Frankrike är EU medlemmar är inte konstigt alls, hela Turkiet kommer ju att bli det. Även i Nederlänska Antillerna gäller kanske Euro? Om DK inför dem kommer de väl att gälla på Grönland?
Att hela Frankrike är EU medlemmar är inte konstigt alls, hela Turkiet kommer ju att bli det. Även i Nederlänska Antillerna gäller kanske Euro? Om DK inför dem kommer de väl att gälla på Grönland?
Nej det är fel, By contrast, 73 percent of Turks support the prospect of EU membership, according to the survey. http://www.eurasianet.org/departments/i ... 2804.shtmlHades skrev:Är det inte så att majoriteten av turkarna inte vill in i EU?
Ungefär samma resonemang känner jag igen från 81 (Grekland) 86 (Spanien och Portugal) samt i år - tillhör verkligen dessa svartskallar Europa? De kommer ju att översvämma de civilicerade delarna av Europa. Vi har ju dessutom sett invasionen av Balter efter maj, de översvämmar ju hela Sverige, för att inte tala om alla Polacker och Ungrare och annat löst folk som kommer och utnyttjar det svenska systemet. Jo, jag är högst ironisk. Fred, demokrati och ekonomisk tillväxt i Turkiet gynnar alla. Ett sätt att mer eller mindre garantera detta är att välkommna dem in i den europeiska familjen. Man får inte skapa sig sin uppfattning om svartskallarna från getton med hög arbetslöshet. Träffa dem på plats, diskutera över en kopp kaffe och inse att medelturken är en högst sympatisk människa - precis som de andra nationaliteterna vi har pratat om.
MVH
Hans - Svartskalle i hjärtat.
jj, hittar du var det är skrivet så blev jag glad. Jag har letat.jj skrev:Det tror jag att det gör, jag har för mig att EU har avgivit någon förklaring om att alla Europeiska länder är välkomna i unionen.
Grönland har någon form av speciell status, delvis under Danmark men inte helt. Jag tror att Grönland är det enda exemplet på ett område som har lämnat EU.
MVH
Hans
Ja danska och grönlänska. http://www.eu2002.dk/EU2002/denmark/def ... entID=6117jj skrev:Jag har inte riktigt tid att ge mig in i EUs domument...
Men man avänder väl trots allt DK?
MVH
Hans