Sorry Hans, tänkte tvärtom, som svensk är det rätt lätt att ha kapital i utlandet, obeskattat, t.o.m. när man plockar hem pengarna med god vinst.Du är optimist du![]()
Om jag känner skattemyndigheten rätt så är de inte sena att försöka fånga upp svenskar i förskingringen. Som utlandsvensk får jag vara försiktig med att äga sommarstugor och motsvarande i Sverige![]()
MVH
Hans
Personnummer
Käre Hans, båda mina döttrar är födda i Yuma, Arizona, skillnaden är att när den äldsta föddes var min fru ännu inte registrerad som utlandsboende. Den äldsta dottern fick då ett normalt personnummer, medan den yngsta som föddes efter att min fru registrerats som utlandsboende ska få ett sånt där samordningsnummer, om nu konsulatet i Phoenix nånsin får för sig att sköta sitt jobb. 
Personnummer
Till honom vars son fått ett persnr med datumet 84. Förklaringen är (och kan lätt fås via skatteverket) att han som utlandsfödd får tillägget 60 på sin födelsedatum. Skall han sedan bo i Sverige kan han få ett ordinarie. Detsamma gäller för personer som tillfälligt arbetar här. Till alla dem som trodde det var fel: Försök att inte komma med påståenden som kan vilseleda besökarna.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Personnummer
Nej Stefan du har fått en del om bakfoten. Att personnummer skulle var sekretessbelagda är ju tokigt då dessa är till för att identifiera individer. Vissa personuppgifter (bl. a av social o medicinsk karaktär) är skyddade i 70 år, men dessa är endast en bråkdel av de fakta som lagras om vår födelse, familj, barn, föräldrar, värnplikt, inkomst, innehav av fast egendom, körkort, bil, våra lån i banker, skulder till Skatteverket, skolbetyg (för offentligt anställda) m.m. som alla är tillgängliga för allmänheten. Det är bra om ett inlägg gör klart från börja om syftet är att debattera ett ämne eller förklara fakta. I detta fallet är det fakta som gäller. mvh Ratto
Personnummer
Som jag säger i mitt inlägg ovför ditt är mycket offentligt, som t ex namn, adress m.m. Att säga att det svenska systemet "läcker" är missvisande då läckage inte är önskvärt någonstans, men offentlighetsprincipen har motsatt syfte. Man kan (som jag gjort sedan länge) spära sig i det stora SPAR-registret som används av företag som säljer saker. Jag får alltså ingen diretreklam i brevlådan. Hos SPAR kan köpas adresslistor också för ett visst område m.m. På skattemyndigheten (gock det för i alla fall) att köpa listor på folk med en speciell inkomst för att inte behöva erbjuda fattiglappar att köpa dyra lyxprylar.