Sovjetiskt anfall mot Sverige
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Sovjetiskt anfall mot Sverige
Jag såg för ett par dagar sen på Uppdrag gransknings program om Vänsterpartiet. En tanke slog mig då. Det finns väl handlingar på HUR Sovjet skulle gå till väga vid en eventuell invasion av Sverige. Ponera att de skulle kommit undan med det, samt lyckats med invasionen.
Hade man några förberedda planer på vad som skulle hända med Sverige? Eller är sådant hemligstämplat fortfarande?
/Robert Sköld
Hade man några förberedda planer på vad som skulle hända med Sverige? Eller är sådant hemligstämplat fortfarande?
/Robert Sköld
Re: Sovjetiskt anfall mot Sverige
Det torde ha funnits sovjetiska planer som reglerade anfall in i Sverige.Robert Sköld skrev:Jag såg för ett par dagar sen på Uppdrag gransknings program om Vänsterpartiet. En tanke slog mig då. Det finns väl handlingar på HUR Sovjet skulle gå till väga vid en eventuell invasion av Sverige. Ponera att de skulle kommit undan med det, samt lyckats med invasionen.
/Robert Sköld
Träffade en rysk officer som tillhörde 76. GLLdiv i Pskov.
Han hade som plutonchef klart för sig vilken uppgift han hade i sb med anfall mot Sverige.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Har hört att Sovjet egentligen inte alls brydde sig om Sverige, utan var med tända på Norge, så att dom kunde få några framskjutna flott- och flygbaser. Sen att Sverige låg "i vägen" för Norge gjorde att dom ansåg sig tvugna att ta Sverige med medans dom ändå höll på.
Är jag ute och virrar som vanligt eller finns där en poäng?
/Tomas
Är jag ute och virrar som vanligt eller finns där en poäng?
/Tomas
Re: Sovjetiskt anfall mot Sverige
En god frågeställningRobert Sköld skrev:Jag såg för ett par dagar sen på Uppdrag gransknings program om Vänsterpartiet. En tanke slog mig då. Det finns väl handlingar på HUR Sovjet skulle gå till väga vid en eventuell invasion av Sverige. Ponera att de skulle kommit undan med det, samt lyckats med invasionen.
/Robert Sköld
Själv har jag nog bara sett militärstrategiska skäl för angrepp...
Så frågan är om det fanns några planer bortom militära behov?
(Tomas slog mig visst)
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
För att undvika att svara på frågan, så beror det på när.
Det är ju väsentlig mellan början av efterkrigstiden och slutet. För att inte säga om ndet hade varit i början av Sovjetunionens existens.
Vi kan ju se på hur livet tedde sig i något av de östeuropeiska länderna eller Afghanistan efter invasion. Jag tvivlar på att det hade blivit så annorlunda i Sverige. En stabil regim som var lydig mot Sovjet och som var villig att upplåta lite baser till Sovjet.
/Martin
Vi kan ju se på hur livet tedde sig i något av de östeuropeiska länderna eller Afghanistan efter invasion. Jag tvivlar på att det hade blivit så annorlunda i Sverige. En stabil regim som var lydig mot Sovjet och som var villig att upplåta lite baser till Sovjet.
/Martin
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Hmm, jo självklart har det betydelse när i det kalla kriget ett sådant anfall skulle ägt rum.
Det jag tänker på är snarast vilka grupper inom Sverige man skulle ha samarbetat med efter en eventuellt ockupation; VPK, Kfml/kfml(r) (förutsatt att scenariot skett efter Kfmls skapande), eller kanske till och med SAP.
/Robert Sköld
Det jag tänker på är snarast vilka grupper inom Sverige man skulle ha samarbetat med efter en eventuellt ockupation; VPK, Kfml/kfml(r) (förutsatt att scenariot skett efter Kfmls skapande), eller kanske till och med SAP.
/Robert Sköld
-
Gutekrigaren
- Medlem
SAP tror jag man såg som uteslutet. Socialdemokraterna har ju traditionellt värnat om försvaret under kalla kriget och vilken fienden var stod ju klart. Någon quisling kan man ju inte utesluta på t ex kommunal nivå men som parti är det nog otroligt.
Jag har däremot hört någon skröna (?) att errarna någonstans haft som policy att i händelse av sovjetiskt angrepp stötta detta genom att delta i väpnad kamp. Mer exakt sa skrönan att man delat ut gevär till medlemmar att ta fram när invasionen kom... Jag tror nu inte massor på det här, men det kan nämnas.
Militärstrategiska skäl är väl kanske det enda realistiska antagandet tycker jag. För Sovjet var det inte alls dåligt att ha två neutrala länder mellan sig och Nato. Om vi gått med hade SSSR kanske (beroende på vilken tidpunkt under kalla kriget förstås) känt sig nödsakat att återbörda storfurstendömet...
Mvh Petter
Jag har däremot hört någon skröna (?) att errarna någonstans haft som policy att i händelse av sovjetiskt angrepp stötta detta genom att delta i väpnad kamp. Mer exakt sa skrönan att man delat ut gevär till medlemmar att ta fram när invasionen kom... Jag tror nu inte massor på det här, men det kan nämnas.
Militärstrategiska skäl är väl kanske det enda realistiska antagandet tycker jag. För Sovjet var det inte alls dåligt att ha två neutrala länder mellan sig och Nato. Om vi gått med hade SSSR kanske (beroende på vilken tidpunkt under kalla kriget förstås) känt sig nödsakat att återbörda storfurstendömet...
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Kapten_Gars
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
1. Sverige hade nog körts över dvs sovjet rusar in och säkrar vägar till Norge samt flygbaser som Östersund, Lueå mm. ÖVriga Sverige låter man nog efter med hjälp av en kupp av sovjet lojala grupper.
2. De vill åt Sverige på riktigt. De kommunistisk grupperna här i landet blir nog bland de första som rycker(de är "för" revolutionärara) man ha "ja" sägare så man tillsätter medel och lägre, äldreemän från gamla Sverige på chefspositioner för få bort iniativ kraft, sedan styr man med nån form av Qvisling.
3. Polen lär ha haft en avgörande roll i ett angrepp mot södra Sverige, men vad jag hört så har man inte funnit några bevis för Sovjetiska anfallsplaner.
2. De vill åt Sverige på riktigt. De kommunistisk grupperna här i landet blir nog bland de första som rycker(de är "för" revolutionärara) man ha "ja" sägare så man tillsätter medel och lägre, äldreemän från gamla Sverige på chefspositioner för få bort iniativ kraft, sedan styr man med nån form av Qvisling.
3. Polen lär ha haft en avgörande roll i ett angrepp mot södra Sverige, men vad jag hört så har man inte funnit några bevis för Sovjetiska anfallsplaner.
Det vore tjästefel av den sovjetiska krigsmakten att inte ha ett antal olika anfallsplaner mot Sverige! Detta oberoende om vad man tycker om Sovjetunionen.
I vilket fall vilken plan skulle satts i verket kan vi bara sia om - det kom fram via Tjeckien (?) en av angreppsplanerna där planeringen för angreppet mot bl.a. Danmark framkom. Det var ingen rolig läsning, allt startade med en rejäl dos taktiska kärnladdningar mot flygfält, hamnar och armébaser. Vi kan knappast tro att angreppet mot Sverige hade varit mycket snällare.
MVH
Hans
Som är hur lycklig som helst att det kalla kriget är slut.
I vilket fall vilken plan skulle satts i verket kan vi bara sia om - det kom fram via Tjeckien (?) en av angreppsplanerna där planeringen för angreppet mot bl.a. Danmark framkom. Det var ingen rolig läsning, allt startade med en rejäl dos taktiska kärnladdningar mot flygfält, hamnar och armébaser. Vi kan knappast tro att angreppet mot Sverige hade varit mycket snällare.
MVH
Hans
Som är hur lycklig som helst att det kalla kriget är slut.
Det låter som en skröna, errarna var ju måttligt imponerade av det poststalinska Sovjetunionen. De svenska krustjoviterna återfanns framför allt i VPK fram tills att APK bildades 1977.Gutekrigaren skrev:Jag har däremot hört någon skröna (?) att errarna någonstans haft som policy att i händelse av sovjetiskt angrepp stötta detta genom att delta i väpnad kamp.
Överhuvudtaget var Sovjet inte överdrivet populärt bland bokstavsvänstern. Hade det däremot varit kineser, albaner eller vietnameser som invaderat... (Jag har fått uppfattningen att maoister, i alla fall delvis, välkomnades av Krigsmakten i och med att de ansågs som svårslaget antisovjetiska. Stämmer detta?)
Den intressantare frågan tycker jag i så fall är hur SKP (alltså nuvarande (v)) skulle agerat under 50-talet. Det får väl antas att inga dokument hittats som visar att de skulle ha stött en eventuell invasion.
-
Artur Szulc
- Medlem
Jo, det stämmer, men polackernas huvudmål vid ett eventuellt europeiskt storkrig under det kalla kriget var att agera spjutspets och anfalla norra Västtyskland samt att erövra Danmark, men om södra Sverige ingick i den polska (flåt, ryska) anfallsplanen, det vet jag faktiskt inte.Polen lär ha haft en avgörande roll i ett angrepp mot södra Sverige, men vad jag hört så har man inte funnit några bevis för Sovjetiska anfallsplaner.
Ja, Polen hade varit en gedigen motståndare. Efter avk expanderade den polska armén och hade flera tekniskt duliga pansardivisioner tillgängliga. Men precis som i Sverige har Polen avrustat.
A