Häxprocesserna

lioness
Tidigare medlem

KarlXI

Inlägg av lioness » 20 januari 2005, 13:50

När kommissionen frågar kungen vad man ska göra med de anklagade som fortsätter att neka-om man bör skona dem eller inte svarar kungen.
”Det stora antalet offer är förvisso beklagligt, men eftersom Guds ära och landets rening från synd och hemsökelse går i första rummet, så kan man av myckenheten ej taga någon regel till förskoning”.
Kungen befaller också kommissionen att påskynda sitt arbete. De anklagade, även de som nekade avrättades därmed.

I skolan fick jag lära mig att KarlXI var "folkets kung" och han framstod som väldigt trevlig och human (men det var iofs länge sedan jag gick i skolan så jag kanske har glömt en del :wink:
Den bilden jag fått av KarlXI när jag läst om häxprocesserna är en helt annan. Inte alls lika trevlig...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Känner inte igen stegen

Inlägg av Hexmaster » 20 januari 2005, 14:12

lioness skrev:Men det kanske förekom olika sorters avrättningar även i Sverige?
Som nämnts så finns det bara ett dokumenterat fall av att någon som dömts för häxeri (...lätt att skriva "häxan" i såna här meningar, har jag märkt - lurigt värre) bränts levande. Steg-metoden användes i Danmark och ev. även i Bohuslän som ju blev svenskt 1658.

Karl XI kallas ju Gråkappan p.g.a. sina säkerligen apokryfiska utflykter inkognito för att ta reda på läget i landet på plats. När han hamnade på 500-lappen så protesterades det från Skåne där man hade snapphane-krigets grymheter i färskt minne, eller åtminstone påstod sig ha det. "Folkets kung" har jag aldrig hört, för folket var han nog en av de mer anonyma kungarna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 januari 2005, 15:49

då menar du kanske att Dan Brown har rätt i sitt påstående att 5 mille dödades?

Siffran kanske stämmer om man ta i med alla nationer som har haft häxprocesser, men knappast för Sveriges del. Fem miljoner kvinnor som blev avrättade i Sverige är ju en saftig siffra, t o m för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Känner inte igen stegen

Inlägg av Hexmaster » 20 januari 2005, 16:18

lioness skrev:Efter halshuggningarna släpades kropparna upp på berget, till det brinnande bålet, av anhöriga.
...Såg inte den detaljen förut, eller såg men tänkte inte.

Det var alltså just de anhöriga som skulle släpa upp den huvudlösa kroppen till bålet? 8O Brrrrr.

lioness
Tidigare medlem

bålberget

Inlägg av lioness » 21 januari 2005, 20:57

Om det jag läst om avrättningarna i Torsåker/Dal 1675 stämmer, så blev de anklagade utsläppta efter ett halvår i fångenskap, i juni 1675. Efter prästens predikan fick de ta emot nattvard och föstes därefter iväg till avrättningsplatsen som låg 8 km från kyrkan.
Anhöriga bildade spetsgård och föste dem fram i ett långt led. Det var först då som många insåg att de skulle mista livet.
Många svimmade och fick släpas fram till avrättningsplatsen.
Det sägs att halshuggningarna skedde nedanför berget för att inte allt blod skulle släcka elden. Efter halshuggning tog de anhöriga hand om den dödes kläder och släpade sedan kroppen upp till bålet.

Avrättningsplatsen "häxberget" skyddas idag av fornminneslagen – berget ligger vid Lesjön, i gränstrakten mellan Torsåkers, Dals och Ytterlännes socknar.

lioness
Tidigare medlem

Barnaförande

Inlägg av lioness » 21 januari 2005, 21:11

Är det någon som vet om det förekom barnaförande i andra länder eller om det var en svensk företeelse? Och att barn vittnade mot de anklagade?
Protokollen kryllar av barn som blivit bortförda av grannfruar, mormödrar och andra. Genom att placera ett vedträ eller annat föremål i sängen, trodde man att trollkonorna lurade sina äkta män att de fortfarande låg och sov intill dem.Barnen fördes bort om nätterna, genom kvisthål i väggen.
På vägen till Blåkulla passade häxorna på att skava bort bitar av den vigda malmen på kyrkklockorna.”…Flickan har också sett sin moder och hustru Anna, alla tre söndagsnätterna, varit upp till klockan och skavt henne. De har släppt samma malm i sjön, sägandes; Gud låte min själ icke förre komma till himmelen än detta kan komma till att flyta!Flickan Sara vittnar sammaledes, dock skubbat 3 klockor, nämligen i Dal, Ytterlännes och Gudmundrå”.

Barnens vittnesmål togs på största allvar och man använde sig även av visgossar. Var det så i andra länder också?

lioness
Tidigare medlem

Stegmetoden och vattuprov

Inlägg av lioness » 21 januari 2005, 21:18

Hur var stegmetoden? Vet Hexmaster eller någon annan varför man använde sig av den... fanns det någon mening med att använda just en stege? Hemskt :(

Vattuprov-var det något som förekom i Sverige?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 21 januari 2005, 22:41

Angående vattenprovet, här är ett exempel från Bohuslän (som då fortfarande lydde under dansk lag). Ur Kungälvs kommissorialrätts protokoll:
17 juni 1671. Karin Joens i Oddevald, som av Elin i Staxäng, sitt eget syskonbarn, var utlagder att vara en trollkona, vilken ock haver med henne confronterat i Oddevald den 7 februari 1671, då Elin henne i munnen sagt, att hon för sex år (sedan) om påska har varit med Elin i gästabud på Marstrands skans och sedan hade de där varit varje år.
.....................
Alldenstund nu rätten intet kunde övertala Karin till sanning utan måtte höra och tåla hennes osannfärdiga förnekelser och dock befanns, att hon långt tillförne hade varit publice för trolldom anklagad i många stycken, vilket allt hon intet kunde bringa ifrån sig varken med lag eller vittnesmål eller eljes, såsom detta ovanberörda protokoll utvisar,
ty resolverades av Commissorialrätten, att Kari såsom en högmisstänkt trollkona skulle efter vanligt vis flötas och prövas på vattnet, därtill hon själv sig tillförne hade tillbudit och ännu därpå pockade, sägande: "om jag bliver kastad i vattnet, vet jag väl, att jag flyter intet".
Klockan 10 bemälta dato kastades Kari Joens på vattnet, vilket flöt som en gås till alla människors förundring.
Den 19 dito. Ställdes åter Kari Joens för rätten och förehölls, huruledes Gud hade gjort tecken på henne med vattenprovet, att hon så lätt som en gås flutit hade.
Men varken förmaningar, ej heller rådhusprotokollet, ej heller några erinringar kunde hos henne något uträtta.
Ty fann rätten rådigt att låta antvarda henne åt bövelen (bödeln) till att torqveras.
Onsdagen den 21 juni 1671. Kari Joens i Oddevald, som nu ett dygn varit under tortur uppslagen och hållits vakande, blev åter ställd för rätten och förmantes på det flitigaste att bekänna sina synder och trolldomsväsende, såsom ock för henne upplästes och reciterades deras klagomål......
Hon skulle befara än det som värre var och att torturen intet för skulle cessera (upphöra), än hon till bekännelse kommen vore, emedan hon vore fullt brottslig och dem var ont vederfaret, som hon sådant lovat hade.
Men Karen förnekade allt och ville sig intet låta bevekas, ty antvardades hon åter i bövelens händer.

lioness
Tidigare medlem

Tack för svaret Widsith

Inlägg av lioness » 21 januari 2005, 23:11

Det var intressant och ledsamt att läsa :(
Stackars människor...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 14:51

Nu kom jag på ett annat intressant fall, när jag gick i sjuan så gjorde min årskurs en exkursion till Wiks slott utanför Uppsala. Guiden som hade en son i samma årskurs som mig berättade om en händelse på mitten av 1600-talet och alltså under häxprocessen. Det var vinter och herrskapet från Wik skulle åka släde till Skokloster som ligger ca en halvmil från slottet, när det gäller vattenvägen. (Vägsträckan mellan dessa två slott är avsevärt mycket längre).

Det var x antal hästar med slädar som lämnade Wiks slott, helt plötsligt så brast isen under en av släderna och paret i släden hamnade i vattnet. Mannen lyckades ta sig upp, men kvinnan låg kvar i vaket. Eftersom hon hade en del kjolar på sig så flöt hon i vattnet. Det är hennes skrik som man kan höra i en källarlokal på Wiks slott, det finns faktiskt folk som har hört det.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Stegmetoden och vattuprov

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2005, 14:58

lioness skrev:Hur var stegmetoden? Vet Hexmaster eller någon annan varför man använde sig av den... fanns det någon mening med att använda just en stege? Hemskt :(
Vet inte, men fick jag välja :| så skulle jag nog ta stegen framför den klassiska metoden som alla sett på film, alltså att man blev bunden vid en påle med bålet under. Då blev man nog både rökt och kokt innan man grillades... Stegen däremot, då fick de fart på elden först, och sedan skickades offret rätt in i mitten av bålet, och dog på bråkdelen av tiden. Något annat sätt att utföra det på, som är lika enkelt och säkert, kan jag inte komma på just nu, och det kunde tydligen inte de heller.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Re: Stegmetoden och vattuprov

Inlägg av CRS » 24 januari 2005, 16:28

Hexmaster skrev:
lioness skrev:Hur var stegmetoden? Vet Hexmaster eller någon annan varför man använde sig av den... fanns det någon mening med att använda just en stege? Hemskt :(
Vet inte, men fick jag välja :| så skulle jag nog ta stegen framför den klassiska metoden som alla sett på film, alltså att man blev bunden vid en påle med bålet under. Då blev man nog både rökt och kokt innan man grillades... Stegen däremot, då fick de fart på elden först, och sedan skickades offret rätt in i mitten av bålet, och dog på bråkdelen av tiden. Något annat sätt att utföra det på, som är lika enkelt och säkert, kan jag inte komma på just nu, och det kunde tydligen inte de heller.
Någon som sett den helt briljanta isländska filmen "Mörkrets furste", gjord av samme man som låg bakom "Korpen flyger" och "Korpens skugga". I den finns det en scen där två män (!) bränns på bål som kättare och häxkarlar, med den ovanliga metoden att först dränkas i något slags antändlig vätska och sedan puttas ned i en redan brinnande brasa från en klippavsats. Jag vet inte huruvida detta faktiskt praktiserades eller om det är fantasin som gått på högvarv. Intressant dock.

lioness
Tidigare medlem

usch vilka metoder

Inlägg av lioness » 24 januari 2005, 19:07

Då kanske halshuggning före bålbränning var den minst plågsamma metoden 8O :(

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2005, 19:31

Ja, tack; själv väljer jag alltid halshuggning framför brännig, stegling, dränkning, garrotering, rådbråkning, pålning och en del annat. Det var inte för inte som giljotinen konstruerades för att vara en - just det - human avrättningsmetod.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 21:10

Skall vi börja diskutera om vilken metod som vi vill bli avrättade på, så spårar nog denna diskussion ur lite grann. Ni kan börja med att titta på mitt föregående inlägg.

Stefan

Skriv svar