Volga bulgarena

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 22 januari 2005, 10:54

Calypze skrev:
Calypze skrev:Och sen undrar jag, på medeltiden, hade de "stäppnamn" eller arabiska namn (då de är muslimer)?
Dem hade så vitt jag vet kombinations namn kanske muslimskt förnamn och Bulgariskt efternamn så som vi har det i den turkiska världen.

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 22 januari 2005, 15:04

Okej, tack för infon. :)

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 16 mars 2005, 14:00

Okej, Nico då du verkar kunna detta så undrar jag angående dagens tatarbefolkning i Ryssland. Tycker det låter som om dom var Volga-Bulgarernas ättlingar, men var inte tatarerna ett mongolfolk som kom med Djingis Khan (eller nån herre jag hört talas om vid namn Subotai)? Eller blandade sig Volga-Bulgarerna med "Mongol-Tatarerna"? :s

Och vad är det för skillnader mellan t.ex Rysslands tatarer, Krimtatarerna och Kinas tatarer?

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 17 mars 2005, 12:43

Calypze skrev:Okej, Nico då du verkar kunna detta så undrar jag angående dagens tatarbefolkning i Ryssland. Tycker det låter som om dom var Volga-Bulgarernas ättlingar, men var inte tatarerna ett mongolfolk som kom med Djingis Khan (eller nån herre jag hört talas om vid namn Subotai)? Eller blandade sig Volga-Bulgarerna med "Mongol-Tatarerna"? :s

Och vad är det för skillnader mellan t.ex Rysslands tatarer, Krimtatarerna och Kinas tatarer?
Tatarerna i Kina var ett turk folk det finns många terorier om hur Volga bulgarerna blev kallade tatarer en av dem är att många av dem "mongoliska" trupperna i själva verket utgjordes av Tatarer och att Volga bulgarena skulle ha börjat kallas det eftersom europerna trodde att det var Tatarer som bodde i volga bulgarien.
Det är mycket möjligt att mongol-tatarerna beblandades med Volga-Bulgarerna

Den andra teorin var att Europerna kallade alla Mongoliska soldater Tartarer (från helvetet) antagligen är det så att det är någon slags kombination av olika anledningar eftersom namnet Tatar finns i många språk.

Krim tatarernas språk är mycket påverkad av Turkiet turkiskan, Kazan Tatarer är ättlingar till Volga-Bulgarerna, Kipchaker och andra turk folk som levde i Ryssland på den tiden.
När du menar kinas Tatarer menar du den lila minoritet som lever i öst-Turkestan eller menar du medeltidens Tatarer.
Medeltidens Tatarer var i alla fall ett turk folk som levde i nuvarande Mongoliet dem blev kuvade av Djingis Khan och hans stam Mongolerna men utgjorde en stor del av "mongolernas" arme alltså dem som till exempel kineser definerade som Mongoler.

Tatarerna i Ryssland och krim är mycket blandade men språket är likt även fast den kan delas upp i dialekter till exmpel krim Tatariska och Kazan tatariska osv.
Dem lever även utspritt över före detta sovjet unionen.
Tjuvasier är det enda folket i världen som talar den bulgarisk-turkiska dialekten som är mycket olik resten av alla Turkiska språk dem sägs vara ättlingar till dem Volga-Bulgarer som inte accpeterade Islam år 922.

I början av 1900-talet var det en hetsk debbar om Bajkierier var Tatarer eftersom dem två folken är väldigt lika språk mässigt och så vidare.
Många anser att Tatarer och Bajkierier är samma folk det lever även över 1 miljon Tatarer i Bajskirien i Sovjet Uniones första år var det många som ville att Tatarstan skulle omfatta Bajskirien fast det blev inte av.

Som en fotnot kan jag berrätade att min farsa tycker att Bajskierier är jätte trvlig och han brukade åka ditt väldigt ofta som barn. :)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 mars 2005, 12:51

Nico skrev:Som en fotnot kan jag berrätade att min farsa tycker att Bajskierier är jätte trvlig och han brukade åka ditt väldigt ofta som barn. :)
Det ska nog stavas Basjkirer, din stavning ger... ehum, associationer till något annat. :wink:

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 17 mars 2005, 14:12

Örjan skrev:
Nico skrev:Som en fotnot kan jag berrätade att min farsa tycker att Bajskierier är jätte trvlig och han brukade åka ditt väldigt ofta som barn. :)
Det ska nog stavas Basjkirer, din stavning ger... ehum, associationer till något annat. :wink:
Ni får ursäkta mig vi hade drag kamp och sånt idag i skolan så jag är trött :lol:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 17 mars 2005, 23:40

Nico skrev: Tatarerna i Kina var ett turk folk det finns många terorier om hur Volga bulgarerna blev kallade tatarer en av dem är att många av dem "mongoliska" trupperna i själva verket utgjordes av Tatarer och att Volga bulgarena skulle ha börjat kallas det eftersom europerna trodde att det var Tatarer som bodde i volga bulgarien.
Det är mycket möjligt att mongol-tatarerna beblandades med Volga-Bulgarerna

/---/

Medeltidens Tatarer var i alla fall ett turk folk som levde i nuvarande Mongoliet dem blev kuvade av Djingis Khan och hans stam Mongolerna men utgjorde en stor del av "mongolernas" arme alltså dem som till exempel kineser definerade som Mongoler.

Njae, de var språkligt nära besläktade med mongolerna och räknas därför inte som ett turkiskt folk. Eftersom Djingis verkar ha ställt till med ett veritabelt folkmord på de ursprungliga tatarerna (Ta ta som kineserna skrev) kring år 1204 så kan inte ngn större del av hans armé ha utgjorts av etniska tatarer. Men, jag har hört en hypotes som säger att termen tatar blev en allmänt accepterad benämning på andra underkuvade folk inom mongolriket, just efter exemplet med de underkuvade tatarerna
Calypze skrev:Och vad är det för skillnader mellan t.ex Rysslands tatarer, Krimtatarerna och Kinas tatarer?
Rysslands tatarer = folkgrupper som talar turkiska språk. Som Nico skrev är de ättlingar till turkfolk som bebodde Sydryska stäppen tidigare, såsom Volga-Bulgarer, pecheneger och kipchaqer. Från och med 1300-talets mitt ersätts det mongoliska administrativa språket i "Gyllene Horden" (Kipchaq-khanatet) helt med turkiska språk, och befolkningen börjar ngn gång vid den här tiden kalla sig själva tatarer, förmodligen efter persernas och européernas ord för dem: Tatar/Tartar. De kan knappast haft ngt släktskapsband till de ursprungliga tatarerna, se nedan

Krimtatarer = Tatarer som bor i södra Ukraina kring Krim och Azovska sjön, de är mestadels ättlingar till Kipchaqer

Kinas tatarer = Du menar de medeltida tatarerna (Ta ta) som Nico talade om? De var besläktade med mongoler och khitaner och bebodde dagens östra Mongoliet samt Västra Manchuriet kring Khinggan-bergen. De utsattes för ett medvetet folkmord på Djingis order (alla vuxna dödades utan undantag, småbarn adopterades av mongolerna och upptogs hos deras klaner) och verkar därför helt ha upphört att existera som etnisk grupp efter 1204

/Mikael

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 19 mars 2005, 12:49

Hehe inget entydigt svar, tatarerna verkar vara ett mycket homogent folk.

Vad hade de för religion innan Islam, och följer tjuvasierna (de volga-bulgarer som inte konverterade) fortfarande den religionen?

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 19 mars 2005, 22:25

Calypze skrev:Hehe inget entydigt svar, tatarerna verkar vara ett mycket homogent folk.

Vad hade de för religion innan Islam, och följer tjuvasierna (de volga-bulgarer som inte konverterade) fortfarande den religionen?
Tjuvasierna är numera Otrodoxt kristna men behöll sin hedniska tro länge det finns en del för-kristna tradtioner, den för islamiska religon är det inte så mycket man vet något om.
Dem är även det sista folket som talar den Bulgariska delen av dem Turkiska språken.

Skriv svar