En tråd startat: viewtopic.php?p=258623#258623Lars Gyllenhaal skrev:Hej igen,
Efter några veckors tänk så...the penny dropped, perhaps.
Jo, den bok som Muzagga - och flera andra - söker efter är kanske "Vid avgrunden"? Nu är den boken inte skriven av Franz Stangl själv, som boken handlar om, utan av Gitta Sereny. Men icke desto mindre är det nog till stora delar ändå hans bok. Och här kan man verkligen snacka om att ge nazismens brottsmaskineri ett ansikte. En riktigt viktig och mycket kuslig bok. Vi bör nog dock inte diskutera den i denna tråd utan skapa en ny tråd för den, om någon vill diskutera dess innehåll mer specifikt.
Mvh,
Lars G.
"Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss
Re: Stangl
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag kan säga så pass mycket att Voss skaffade sig en akademisk examen och arbetade sedan inom näringslivet fram till sin pension.Relay skrev:har den i handen nu. Har läst färdigt den och den är bra dock hade jag velat veta mer om dom vedermödor som möter en fd SS soldat i efterkrigstidens värld det hade varit intressant.Tomas Ibsen skrev:Tror ni den här boken finns på något bibliotek? Eller är det för "känslig" litteratur?
Efter att ha läst ut Voss' bok har jag nu läst igenom hela tråden igen. Spontant måste jag medge att mina intryck är ungefär desamma som muzagga ger uttryck för inledningsvis (innan debatten polariseras), även om också invändningarna är träffande.
Det beror säkert delvis på att jag alldeles nyligen också läst Sebastian Haffner: En tysk mans historia (synnerligen läsvärd f ö). Haffner är visserligen typ femton år äldre än Voss, dessutom är hans bok enl uppg skriven redan före kriget. Men i en del avseenden finns betydande likheter i Haffners och Voss' bakgrund. Och då inställer sig en del frågetecken.
Skall man tro Haffner är det ingen självklarhet att bildade tyskar ur övre medelklassen delade familjen Voss' försiktigt optimistiska syn på nazismen ("den är vulgär, men det finns förutsättningar att utveckla den nyväckta optimismen åt rätt håll efter kriget"). Det tycks dessutom ha varit omöjligt att genomleva 1933 års händelser utan att på ett mer eller mindre tydligt sätt (om än ibland indirekt) ge uttryck för lojalitet med eller skepsis mot nazismens retorik.
Nu är ju Voss själv alldeles för ung för att ha egna erfarenheter från den tiden. Men den ganska detaljerade skildringen av atmosfären och diskussionerna i Voss' familj ger onekligen ett intryck av att innehålla en del vita fält.
Avslutningsvis vill jag betona att jag inte anser att det finns anledning att betvivla den 19-20-årige Voss' absoluta uppriktighet. Men det är en naiv, ung man med - i eftervärldens ögon - förvriden världsbild som skriver. Och trots de patetiska dragen i stil och idégods så är han - efter påbörjad amerikansk omprogrammering - överraskande insiktsfull. Boken är definitivt en minor classic.
/ Probstner
Det beror säkert delvis på att jag alldeles nyligen också läst Sebastian Haffner: En tysk mans historia (synnerligen läsvärd f ö). Haffner är visserligen typ femton år äldre än Voss, dessutom är hans bok enl uppg skriven redan före kriget. Men i en del avseenden finns betydande likheter i Haffners och Voss' bakgrund. Och då inställer sig en del frågetecken.
Skall man tro Haffner är det ingen självklarhet att bildade tyskar ur övre medelklassen delade familjen Voss' försiktigt optimistiska syn på nazismen ("den är vulgär, men det finns förutsättningar att utveckla den nyväckta optimismen åt rätt håll efter kriget"). Det tycks dessutom ha varit omöjligt att genomleva 1933 års händelser utan att på ett mer eller mindre tydligt sätt (om än ibland indirekt) ge uttryck för lojalitet med eller skepsis mot nazismens retorik.
Nu är ju Voss själv alldeles för ung för att ha egna erfarenheter från den tiden. Men den ganska detaljerade skildringen av atmosfären och diskussionerna i Voss' familj ger onekligen ett intryck av att innehålla en del vita fält.
Avslutningsvis vill jag betona att jag inte anser att det finns anledning att betvivla den 19-20-årige Voss' absoluta uppriktighet. Men det är en naiv, ung man med - i eftervärldens ögon - förvriden världsbild som skriver. Och trots de patetiska dragen i stil och idégods så är han - efter påbörjad amerikansk omprogrammering - överraskande insiktsfull. Boken är definitivt en minor classic.
/ Probstner
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag har själv tänkt läsa Haffners bok, så det ska bli intressant att kontrastera böckerna mot varandra. Med tanke på att Voss far var veteran från 1VK, så kan man förmoda att ett visst mått av revanschism kan ha genomsyrat hushållet. Detta var knappast unikt för tyskar vid tiden ifråga. Voss själv är övertygad om att om tyskarna vetat att Hitlers handlande skulle leda till ett nytt storkrig (förmodligen i kontrast till några framgångsrika småkrig), så skulle de aldrig låtit honom ta makten.
En sak som är intressant är att boken är vad som är kvar av ett tydligen dubbelt så långt manuskript. Visserligen tror jag att boken innehåller det centrala i hans odyssé, men en del hade nog kunnat framstå som klarare om det tagits med.
En sak som är intressant är att boken är vad som är kvar av ett tydligen dubbelt så långt manuskript. Visserligen tror jag att boken innehåller det centrala i hans odyssé, men en del hade nog kunnat framstå som klarare om det tagits med.
Hur som helst är Du bara att gratulera som har varit i förbindelse med författaren.
Bland det mest intressanta i Haffners bok är hans beskrivning av hur den krigspositiva andan uppkom bland smågrabbar i Tyskland under Första världskriget. Där tror jag att det kan finnas relevanta kopplingar till familjen Voss' upplevelser.
Som avslutning på sidospåret om 1933 års händelser vill jag också varmt rekommendera Lion Feuchtwangers roman Oppermanns. Den gavs ut redan på hösten samma år, men när jag läste den första gången kunde jag inte tro mina ögon. Det är som om nån hade skrivit den s a s "med facit i hand".
/ Probstner
Bland det mest intressanta i Haffners bok är hans beskrivning av hur den krigspositiva andan uppkom bland smågrabbar i Tyskland under Första världskriget. Där tror jag att det kan finnas relevanta kopplingar till familjen Voss' upplevelser.
Som avslutning på sidospåret om 1933 års händelser vill jag också varmt rekommendera Lion Feuchtwangers roman Oppermanns. Den gavs ut redan på hösten samma år, men när jag läste den första gången kunde jag inte tro mina ögon. Det är som om nån hade skrivit den s a s "med facit i hand".
/ Probstner
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
En kritisk recention: http://www.flamman.se/recension.php?id=2008
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
¨jj skrev:En kritisk recention: http://www.flamman.se/recension.php?id=2008
Recensenten (akademiker och v-politiker, bl.a. aktiv i "Centrum för marxistiska samhällstudier", och som verkar beklaga att 1989 ägde rum) verkar låta sina fördomar förblinda sitt omdöme. Några märklig- och felaktigheter i hans recension:
Jag skulle vilja påstå att bokmarknaden översvämmats av sådan litteratur sedan 1945...Under de senaste åren har bokmarknaderna översvämmats av publikationer om andra världskriget.
Så skildringar som filtrerats genom ett akademiskt filter av önskvärd ideologisk färg är det enda som ska få nå läsarna?I takt med att de människor, som själva upplevt nazitiden och världskriget, blir allt äldre eller slutligen går bort, ökar uppenbarligen behovet av att ”rädda” deras ”autentiska” minnen från en akademisk forskning som uppfattas som icke-autentisk och fördomsfull.
Voss satt aldrig i läger i USA, utan i Frankrike. Lägret var under amerikansk administration.Det gör att ”ögonvittnesskildringar”, som beskriver andra världskrigets händelser, upplever en renässans.
Ett sådant alster är Soldat i Waffen-SS, som kom ut på svenska i fjol. Boken sägs vara författad ”strax efter krigsslutet” av en ung tysk soldat i Waffen-SS, som precis hade gått genom avnazifieringen i ett fångläger i USA.
För att bättre förstå Süssners insinuerande citatteknik, återges citaten ovan i sin helhet:Manuset sägs vara ”värdefullt” därför att denna skildring av andra världskriget skrevs ”tidigt, opåverkad av senare tids debatt.” Militärhistorikern Marco Smedberg menar i förordet att Soldat i Waffen-SS skulle kunna ”nyansera” en del ”vanföreställningar” om historien.
"För att förstå varför den tyska krigsmakten stred så effektivt som den gjorde måste man försöka förstå dåtidens tyska soldater - och då är Voss bok ett värdefullt bidrag. Voss underifrånperspektiv kombinerat med att han skrev sin skildring tidigt, opåverkad av senare tids debatt om Tredje riket, ger oss nutida läsare en intressant pusselbit. I hans skildring kommer vi så nära dåtidens tyska soldater som det rimligen går att komma. Det som skrevs senare är ofrånkomligen färgat av författarnas erfarenheter från efterkrigstiden med allt vad det innebär av förändrade perspektiv.
Vad som är intressant och därmed skiljer Soldat i Waffen-SS från andra realistiska tyska krigsskildringar är att författaren tillhörde SS som för alltid förknippas med nazismen, krigsförbrytelser och ondska. Som alltid är den historiska verkligheten mera komplex än de vanföreställningar som ofta råder. därför är det värdefullt att det ges ut böcker av detta slag som kan bidraga till att nyansera en mycket känslig debatt om hela den tyska skuldfrågan och synen på nazisternas illgärningar."
Vi som inte läst boken med kommunistbrillorna fastklämda på näsan är nog benägna att hålla med, även om vi kan vara oense om bokens övriga förtjänster.
Man skulle kunna begära av en akademiker att han förhåller sig sanningsenligt till kontrollerbara fakta, för då slipper han stå med brallorna nere. Aberjona Press har gett ut tolv böcker, varav en (1) tar upp W-SS vs Röda armén ("Soldat i Waffen-SS"), en (1) nämner det i de inledande kapitlen, för att sedan betydligt mer ingående beskriva striderna mot de för Süssner så förhatliga amerikanerna ("Seven Days In January"), medan tre andra böcker handlar om Wehrmachtsoldater, en är ett neutralt hållet referensverk om Waffen-SS, fyra handlar om amerikanska förband, en behandlar Tigerstridsvagnens styrkor och svagheter, samt ett referensverk om konflikten på östfronten 1941-45. Om en bok kan beskrivas som "en rad", förstår jag varför kommunister aldrig haft realistisk syn på produktionskvoter som sin starka sida...På senare år har [tyska soldatmemoarer] även åtnjutit en viss popularitet i framför allt amerikanska militaristkretsar, där man vurmar för den tyska arméns ”effektivitet” och stridstalang. Och det är förstås via USA som Soldat i Waffen-SS når den svenska läsaren. Boken kom ursprungligen ut som Black Edelweiss på förlaget The Aberjona Press, vars program utmärker sig genom en rad skildringar av just Waffen-SS’ tvivelaktiga förtjänster i kampen mot bolsjevismen under andra världskriget.
Om nu Süssner är intresserad av att ge en rättvis bild av boken, borde han här inflika att Voss även skriver om sin naiva idealism, och att det en typisk syn på kriget och dess orsaker då det begav sig.Även Johann Voss skildrar kriget mot ”ryssarna” som ett försvars- snarare än ett anfallskrig. Helt i enlighet med veteranskildringarnas stilistiska mall hyllar han SS-soldaternas ”djupa osjälviska” gemenskap och deras offer för sitt land. Det hör också till genrens stilfigurer att berätta ur den menige soldatens grodperspektiv och sålunda blir det i bästa fall befälen, eller snarare generalerna och nazistledarna som är förbrytare, medan soldaterna kniper ihop och kämpar sig genom hårda strider och andra umbäranden. Dessa ”minnesbilder” framstår för mig, ärligt talat, inte speciellt ”värdefulla”, som det heter i det svenska förordet. Den här sortens ”vittnesskildringar” vill i första hand legitimera andra världskriget som ett ”preventivkrig”, ett anfallskrig för att förhindra kommunismens framfart i Europa.
Man kan läsa Voss bok på flera sätt. Nynassar kan säkert få en kick av kamratskapet i W-SS, även om de sedan blir gruvligt besvikna när Voss döljer sitt SS-medlemskap när han blivit krigsfånge, och dessutom accepterar att nazismens illdåd ägt rum och känner skam över att bödlarna hört till samma organisation. Naiva MÖP:ar å sin sida kan säkert tro att "Soldat..." ger en alltigenom representativ bild av W-SS, men i så fall är deras bibliotek mycket illa försett med 2VK-litteratur - om det är något som beskrivits på längden och tvären, så är det nazismens och SS nidingsdåd. Vänsterfolk är säkert besvärade av boken, då den slår mot schablonbilden av en W-SS-soldat. En sådan ska ju vara en obildad fanatiker som skjuter vackra sovjetiska partisankvinnor som avkoppling, och inte en tonårig, litterat jägarsoldat som förblindats av propagandan men som ändå äger klart mänskliga drag. "Flamman" är en kommunisttidning och Süssner en aktiv kommunist. Boken passar bara in i hans världsbild i så måtto att den antas legitimera en västkapitalistisk rehabilitering av sovjetkommunismens fiender, och som sådan måste den fördömas. Betecknande nog så drar en annan skribent på nätupplagan av den gamla kommunistblaskan "[Norrskens]-Flamman" klara paralleller mellan det framtida Europa som skildrades i den tyska 2:a världskrigstidningen "Signal" och EU. Med tanke på att Voss betecknar sig själv som stark EU-vän, kan man anta att de gamla stalinisterna beklagar att "Lillefar" gjorde halt vid Elbe i maj 1945...
Varför är det alltid så att folk med vänsteråsikter är "förblindade" men folk med borgerliga åsikter inte är det? Roligt att se att såväl denna som Linderborgs text häromdagen upprör.B Hellqvist skrev:¨jj skrev:En kritisk recention: http://www.flamman.se/recension.php?id=2008
Recensenten (akademiker och v-politiker, bl.a. aktiv i "Centrum för marxistiska samhällstudier", och som verkar beklaga att 1989 ägde rum) verkar låta sina fördomar förblinda sitt omdöme.
- Johan Elisson
- Medlem
Kanske för att folk med 'vänsteråsikter' (övertygad kommunist i det här fallet) i allmänhet tenderar att förvrida verkligheten så att den passar deras åsikter. Om du läser Hellqvists påpekanden så inser du kanske detta? Att jämföra en kommunist långt ut på vänsterkanten med en liberalist eller konservativ är väl knappast rättvist. Intressant vore istället att fråga sig varför alltid folk långt ut på vänster- och högerkanten är 'förblindade'. Tror du inte att vi kritiserat en nynazistisk recension av boken också?jj skrev:Varför är det alltid så att folk med vänsteråsikter är "förblindade" men folk med borgerliga åsikter inte är det? Roligt att se att såväl denna som Linderborgs text häromdagen upprör.
/Johan
Varför då? Alla ser sitt källmaterial genom sin politiska övertygelse, vad vi tycker om respektive ideologi är mindre intresant.Johan Elisson skrev:Att jämföra en kommunist långt ut på vänsterkanten med en liberalist eller konservativ är väl knappast rättvist.jj skrev:Varför är det alltid så att folk med vänsteråsikter är "förblindade" men folk med borgerliga åsikter inte är det? Roligt att se att såväl denna som Linderborgs text häromdagen upprör.