Den sista Tsaren och hans Tsaritsa
Den sista Tsaren och hans Tsaritsa
I den här tråden får alla skriva vad ni vet om Tsaren Nikolaus II och hans Tsaritsa Alexandra Fjodorovna och diskutertera om deras liv!
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nikolaj II föddes i Tsarskoje Selo den 18 maj år 1868 (eller 6 maj gamla tideräkningen) som son till Alexander (III) och Maria Fjodorovna (född prinssessan Dagmar av Danmark). Efter faderns något oväntade död besteg han tronen år 1894. Samma år gifte han sig med prinssessan Alix av Hessen (född 1872) - vilken antog den ortodoxa tron och namnet Alexandra Fjodorovna. Kröningen som ägde rum i den gamla huvudstaden Moskva år 1896 förmörkades av en tragedi då ett stort antal människor trampades ihjäl på Kodynkafältet när de traditionella kröningsmynten skulle delas ut.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Enligt vissa historiker var Nikolai II i praktiken den sista Kejsaren medan hans yngre bror Mikhail var det i teorin. Emperor and Autocrat Nikolai II of All the Russias (1894-1917) utsåg den 28 mars 1917 som enväldig, absolut och suverän härskare av Guds nåde, som ingen kunde säga emot, sin yngre bror Misha till ny suverän och absolut härskare. Han hette då Emperor and Autocrat MIKHAIL of All the Russias (28.03.1917-29.03.1917). Därefter abdikerade Emperor and Autocrat Nikolai II of All the Russias för sig själv och sin son Tsarevich Alexei of Russia den 15 mars 1917. Följande dag fick Mikhail sedan till sin förskräckelse veta vad hans äldre bror hade gjort och tackade genast nej (som Kejsare) till utmärkelsen och därmed abdikerade han i teorin den 29 mars 1917 efter att då ha utan att ha vetat om det i teorin ha regerat i en dag.
jag har fått lära mig att Nikolaus II var relativt nytänkande, och att han ville ändra på mycket av det som var dåligt i Ryssland under denna tid.
Jag har till exempel för mig att han försökte få bort livegenskapen.
om det var så.. skulle man inte kunnat säga att han skulle kunnat förhindra den ryska revulutionen?
Jag har till exempel för mig att han försökte få bort livegenskapen.
om det var så.. skulle man inte kunnat säga att han skulle kunnat förhindra den ryska revulutionen?
- Ralf Palmgren
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det stämmer Nikolajs farfar tsaren-befriaren Alexander II avskaffade livegenskapen. Det hör till Rysslands olyckor att denne reformator skulle falla offer för terrorister, vilket ledde till att sonen Alexander III kom att inta en mycket förändringsovillig inställning. Han lär ha rivit sönder den konsitution Alexander II hade varit på väg att underteckna innan han blev mördad. En man som Nikolaj II tror jag dock bättre hade kommit till sin rätt som en konstitutionell monark än som en autokratisk självhärskare.Ralf Palmgren skrev:Det fanns ingen livegenskap i Ryssland under Kejsare och Autokrat Nikolaj II av Ryssland (Emperor and Autocrat Nikolai II of All the Russias (1894-1917)) regeringsperiod. Detta eftersom livegenskapen avskaffades i Ryssland redan under året 1861!
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Efter vidare läsning i ämnet visade sig det att du nog var inne på rätt spår i alla fall Johane.
1905 efter nederlaget mot Japan och därpå följande inre oroligheter i Ryssland, gick Nikolaj II med på att ge landet en konstitution. Detta skedde den 17 oktober år 1905 fast den trädde inte i kraft förrän året därpå. I konstitutionen garanterades bl.a. press- och mötesfrihet och en lagstiftande församling -statsduman - infördes. Alla egendomsägare och skattebetalare erhöll rösträtt. Statsrådet en institution som skapats på 1800-talet gjordes till ett överhus och tillsammans med statsduman blev man ansvarig för lagstiftningen. Någon parlamentarism förekom dock inte då regeringen ej var ansvarig inför statsduman, den senare kunde dock utfråga ministrarna.
Premiärministern sedan 1906 den liberalkonservative P.A. Stolypin förde en politik som byggde på nedslående av oroligheterna som börjat 1905 men som också inriktade sig på reformer. Inom jordbruket gjorde Stolypins reformer det möjligt för bönder att lämna byalagen och starta eget och genom Bondebanken fick bönderna möjlighet att köpa jord. Premiärministern uppmuntrade också bönder från de överbefolkade europeiska delarna av Ryssland att kolonisera ryska centralasien och Sibirien. När Stolypin mördades år 1911 förlorade Nikolaj II en viktig stöttepelare.
1905 efter nederlaget mot Japan och därpå följande inre oroligheter i Ryssland, gick Nikolaj II med på att ge landet en konstitution. Detta skedde den 17 oktober år 1905 fast den trädde inte i kraft förrän året därpå. I konstitutionen garanterades bl.a. press- och mötesfrihet och en lagstiftande församling -statsduman - infördes. Alla egendomsägare och skattebetalare erhöll rösträtt. Statsrådet en institution som skapats på 1800-talet gjordes till ett överhus och tillsammans med statsduman blev man ansvarig för lagstiftningen. Någon parlamentarism förekom dock inte då regeringen ej var ansvarig inför statsduman, den senare kunde dock utfråga ministrarna.
Premiärministern sedan 1906 den liberalkonservative P.A. Stolypin förde en politik som byggde på nedslående av oroligheterna som börjat 1905 men som också inriktade sig på reformer. Inom jordbruket gjorde Stolypins reformer det möjligt för bönder att lämna byalagen och starta eget och genom Bondebanken fick bönderna möjlighet att köpa jord. Premiärministern uppmuntrade också bönder från de överbefolkade europeiska delarna av Ryssland att kolonisera ryska centralasien och Sibirien. När Stolypin mördades år 1911 förlorade Nikolaj II en viktig stöttepelare.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Några bilder:

Nikolaj II och sonen Aleksej i galauniform.

Nikolaj II och generalstaben i Mogilev under första världskriget.

Tsaritsan Alexandra Fjodorovna.

Parets äldsta barn storfustinnan Olga Nikolajevna född 3 november 1895.
Nikolaj II och sonen Aleksej i galauniform.

Nikolaj II och generalstaben i Mogilev under första världskriget.

Tsaritsan Alexandra Fjodorovna.

Parets äldsta barn storfustinnan Olga Nikolajevna född 3 november 1895.
Senast redigerad av 1 tyskaorden, redigerad totalt 17 gånger.
Vad jag har hört så var det nästan under Nikolajs order att mörda Stolypin eftersom stolypin envisades med att försöka hitta bevis på att Rasputin var en idiot. Tsaritsan tyckte inte om Stolypin för att han ogillade Rasputin. Vad jag vet så blev Stolypin mördad i Kiev när Tsaren och några fler ministrar hade rest dit. Stolypin hade tydligen fått en jättedålig svit medans resten av ministrarna hade fått jättefina sviter att bo i.
Vad jag vet så lade även Nikolaj ner utredningen om mordet på Stolypin.
Vad jag vet så lade även Nikolaj ner utredningen om mordet på Stolypin.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Då Alexandra Fjodorovna var dotterdotter till drottning Victoria av Storbritannien var äktenskapet ur vissa synvinklar inte så lyckat. Visserligen tycks de två varit mycket förälskade så på den fronten var det frid och fröjd, dock var Alexandra genom sitt släktskap med drottning Victoria bärare av blödarsjuka. En sjukdom som förs vidare på kvinnosidan men bara drabbar män. Detta gjorde att när den efterlängtade sonen och tronarvingen Aleksej föddes drabbades han av blödarsjuka. Detta medförde att han troligen aldrig skulle nå vuxen ålder även om han inte mördats av bolsjevikerna.
Nikolaj II:s dotter Anastasia påståddes överlvera revolutionen 1917. Hon flydde till Tyskland och dog senare i USA 1984 under namnet Anna Andersson.
Man har inte kunnat fatställa huruvida hon talade sanning eller inte. Vad som är intressant är att hon tydligen visste allt om Anastacia (som hon påstådde vara sig själv), men har för mig att ett DNA-test inte bevisade att hon var Anastacia. Gåtan är inte helt löst.
Man har inte kunnat fatställa huruvida hon talade sanning eller inte. Vad som är intressant är att hon tydligen visste allt om Anastacia (som hon påstådde vara sig själv), men har för mig att ett DNA-test inte bevisade att hon var Anastacia. Gåtan är inte helt löst.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus