hej
hej
om man placerar stora betongrör dvs sånna som isolerar sladdar osv ca en meter höga. man placerar dom vertikalt ca 1 meter under marken...skulle dom hålla om en stridsvagn åkte över dem då?
tack för svart
tack för svart
Såvitt jag förstår så står betongrörens hållfasthetsklassning i olika dimensioner att läsa i "BR - R1/99 Branschstandard för rör och rördelar av betong". Men även om en stridsvagn som den svenska strv 122 väger ca 62 ton, så är marktrycket endast 9,4 N/cm², dvs (förenklat) inte riktigt ett kilo per kvadratcentimeter. Eller på ett annat sätt: 94 kilo per kvadratdecimeter. Det är mindre tryck än en fullt utrustad soldat påverkar marken med om han skulle stå på ett ben. Så ja, den kommer att hålla, om ingeting väldigt konstigt inträffar. 
Ett råd: du får gärna ha rubriker som lite tydligare visar vad ditt inlägg handlar om.
Ett råd: du får gärna ha rubriker som lite tydligare visar vad ditt inlägg handlar om.
jjjjjjjjjjj
bara undrar...skulle du gissa på att det håller?
hhhhh
hur kan man förstärka konstryktionen av min bunker??har du några infallsvinklar?
tacksam för svar
tacksam för svar
Re: hej
En underlig fråga - tänkte du testa? Men Sarvi har helt rätt - du kliver helskinnad ur ditt hål. Om det gäller en test - och du tvingas ersätta stridsvagnen med en civil Caterpillar D9 vars chaufför bestämmer sig för lite 'bandgrävning' så ta med dig din bibel ned i hålet - för du kommer upp som kattmat.Seb skrev:om man placerar stora betongrör dvs sånna som isolerar sladdar osv ca en meter höga. man placerar dom vertikalt ca 1 meter under marken...skulle dom hålla om en stridsvagn åkte över dem då?
tack för svart
band
kan bandet på vagnen arbeta sig igenom stenblock?
Re: band
Nej det tror jag inte - men betongrör tuggar den som om dom vore pepparkakor.Seb skrev:kan bandet på vagnen arbeta sig igenom stenblock?
hh
om man då skulle lägga några stenblock ca 50 cm under markytan och betongrören 2 meter under markytan skulle det hålla då?
tack för svar
tack för svar