Sv B, muntlig framställning, svenskt slag
Sv B, muntlig framställning, svenskt slag
Hej.
Det är så här att vi har muntlig framställning på svenskan, och jag har bestämt mig för att ta något
av slaget vid Narva, Lund eller Poltava. Vilket slag är intressantast för de ofrälsta, samt vilket går det att få tag i bra info om? Tacksam för svar.
Det är så här att vi har muntlig framställning på svenskan, och jag har bestämt mig för att ta något
av slaget vid Narva, Lund eller Poltava. Vilket slag är intressantast för de ofrälsta, samt vilket går det att få tag i bra info om? Tacksam för svar.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Då jag hade "prov" i muntlig kommunikation på universitetet höll jag ett tal som vidrörde slaget vid Svensksund år 1790. Varför tar du inte och talar om detta sjöslag som var det största svenska sjöslaget i historien? Själv skulle jag göra det om man idag skulle fråga mig om vad jag skulle vilja tala om i en ungefär likadan situation som jag antar att du nu är i!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Får nog hålla med. Det kommer jnog lätt bli en tråkighetsfaktor över alltihop från dina klasskamraters sida. Iallafall om dina klasskamrater är som mina, vilket de nog med rättstor sannolikhet är.Magnus Lindström skrev:Mitt tips är att inte blanda in militärhistoria på en svenskalektion
Men det ärklart, du ska ju prata om det du känner för, så...
Jag måste tyvärr hålla med, rggningsfaktorn på militärhistoria är låg. Tyvärr finns det belägg för detta, när jag läste retorik för ett par år sedan så var i svenska debatter körd om man pradade om saker äldre än hundra år eller gud, tillskillnad från tex USA där det var bra.
Föreläs om krigsskilldringar i litteraturen kunde vara nått, - jämnför tex 100dagar, Eldunderstöd, Ubåten och slagskeppet Bismarck med varandra, både litterärt och hur kriget har tolkats skönlitterärt vs av de som var med.
Föreläs om krigsskilldringar i litteraturen kunde vara nått, - jämnför tex 100dagar, Eldunderstöd, Ubåten och slagskeppet Bismarck med varandra, både litterärt och hur kriget har tolkats skönlitterärt vs av de som var med.
-
Magnus Lindström
- Medlem