Krigsfångar och Japan

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Krigsfångar och Japan

Inlägg av CvD » 12 maj 2005, 20:25

Japans behandling av krigsfångar under andra världskriget är ökänd, men hur var deras behandling av krigsfångar under rysk-japanska kriget 1904-05 och under första världskriget?

Information om det har jag funnit svårfunnen på nätet... :?

/CvD

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2005, 16:43

Du kan alltid utgå ifrån att det var ungefär samma tortyrmetoder som japanerna hade vid senare krigstillfällen under 1900-talet. De tortyrmetoder kan knappast bara kommit ändå under 1900-talet utan det tillhörde väl den japanska mentaliteten antar jag. Rådet som jag kan ge dig är att du söker eventuellt hjälp på http://www.historiska.se om de kan hjälpa dig eller på http://www.libris.kb.se

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 maj 2005, 16:54

Med lite tur hittade jag i alla fall detta:

By 1914 Germany had many colonies in the Pacific, Tsingtao, on the southeast coast of China's Shantung Peninsula, was a major reason for Japan's involvement in the war.(34) German prisoners from Tsingtao were confused by the treatment they received at the hands of the Japanese. The people were very friendly to them; "The Japanese Emperor also dispatched [to the port] an officer as his official representative to welcome the prisoners."(35) But the internment camps were not adequate, dating back to the Russo-Japanese war, of eight to ten years before. In Camp Kurume, for example, the combination of poor housing, overcrowding, and lack of food created tension between prisoners and guards.
http://newman.baruch.cuny.edu/digital/2 ... .htm#japan

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 13 maj 2005, 17:27

Hans skrev:Med lite tur hittade jag i alla fall detta:

By 1914 Germany had many colonies in the Pacific, Tsingtao, on the southeast coast of China's Shantung Peninsula, was a major reason for Japan's involvement in the war.(34) German prisoners from Tsingtao were confused by the treatment they received at the hands of the Japanese. The people were very friendly to them; "The Japanese Emperor also dispatched [to the port] an officer as his official representative to welcome the prisoners."(35) But the internment camps were not adequate, dating back to the Russo-Japanese war, of eight to ten years before. In Camp Kurume, for example, the combination of poor housing, overcrowding, and lack of food created tension between prisoners and guards.
http://newman.baruch.cuny.edu/digital/2 ... .htm#japan

MVH

Hans
Mycket intressant länk!! :D

Efter att ha läst sidan så kan man undra hur deras åsikter om krigsfångar kan ändras så snabbt, särskilt som till och med deras reglemente säger:
'Japanese Army Regulations for the Handling of Prisoners of War' states: '[that all] prisoners of war will be treated with a spirit of goodwill and shall never be subjected to cruelties or humiliations
/CvD

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 14 maj 2005, 08:46

CvD skrev:
Efter att ha läst sidan så kan man undra hur deras åsikter om krigsfångar kan ändras så snabbt, särskilt som till och med deras reglemente säger:
'Japanese Army Regulations for the Handling of Prisoners of War' states: '[that all] prisoners of war will be treated with a spirit of goodwill and shall never be subjected to cruelties or humiliations
/CvD
Från vilket år kommer citatet om fångreglementet? 1914 eller 1940?? Nästa fråga är om citatet ÄR deras allmänna inställning - eller ett försök att dra upp sig själv i huvudhåret utav en reformvänlig regering.

Min gissning är att det japanska samhället har militariserats under 30-talet i än högre grad, med militärregeringar osv - reformvänliga humanitära regeringar slopats undan. Krigen/överfallen mot Kina måste ha förråat dem också.
Kort sagt, litegrann av samma utveckling som i HitlerTyskland, där det så småningom blev alltmera accepterat att vara grym mot andra.

Jag vet inte, försöker resonera mig fram iom att problemet förelagts.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 14 maj 2005, 11:15

Stefan skrev:
CvD skrev:
/CvD
Från vilket år kommer citatet om fångreglementet? 1914 eller 1940?? Nästa fråga är om citatet ÄR deras allmänna inställning - eller ett försök att dra upp sig själv i huvudhåret utav en reformvänlig regering.

Min gissning är att det japanska samhället har militariserats under 30-talet i än högre grad, med militärregeringar osv - reformvänliga humanitära regeringar slopats undan. Krigen/överfallen mot Kina måste ha förråat dem också.
Kort sagt, litegrann av samma utveckling som i HitlerTyskland, där det så småningom blev alltmera accepterat att vara grym mot andra.

Jag vet inte, försöker resonera mig fram iom att problemet förelagts.
Det var 1904 års reglemente visserligen, men vad jag förstår av hemsian, så gällde reglementet fortfarande under vk2. Jag kan hålla ed om att deras miltärregeringar och krigen i Japan förråade dem, men det är för mig fortfarande underligt hur snabbt ett folks synsätt kan förändras.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 maj 2005, 22:11

Fast nu pratar vi inte om andra världskriget utan istället om de två föregående krigen. I detta fall är ju det rätt ointressant hur det såg ut under andra världskriget. Vi är nog alla väl medvetna om att Japan under andra världskriget inte var ett föredöme, CvD (och jag) vill nu ha reda på hur det såg ut tidigare. Då lönar sig inte att spekulera, människor värderingar och moraliska barriär kan ändras mycket snabbt så att det ovillkorligen skulle vara samma situation i första världskriget som andra är inget som jag håller för skjälvklart.

Tyvärr kan jag för tillfället inte addera något intressant till diskussionen, men jag håller ögonen öppna.

/Martin

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 16 maj 2005, 22:20

Stefan L,
Ämnet handlade inte om 2:a Världskriget och hur japanerna behandlade fångar då, vad som skedde under den peruioden är fullständigt irrelevant för tråden. Dina fördomsfulla inlägg som inte tillförde tråden något och ej heller höll sig till ämnet har raderats.

Par
Medlem

Inlägg av Par » 17 maj 2005, 11:07

Vad jag har last i historie bockerna har i japan (bor i Tokyo for tillfallet) sa skapades den utbredda uppfattningen att japan var ett folkslag staende over all andra baserat pa Meiji ideologi och nationalism. Extrem nationalismen som frodades under Meiji ledde mer till japans behandling av omvarlden och fangar mycket mer an de invidiuella krigen.

Det finns fortfarande lite grann kvar av den nationalismen, tex ett av krigs templent (shinto shrine) besoks av president Koizumi varje ar for att sorja alla japner som dog under krigen.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 17 maj 2005, 11:32

Par skrev:Det finns fortfarande lite grann kvar av den nationalismen, tex ett av krigs templent (shinto shrine) besoks av president Koizumi varje ar for att sorja alla japner som dog under krigen.
Det skiljer sig väl inte från vad andra länder gör för att hedra krigets offer?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 maj 2005, 10:39

Koizumi är premiärminister, Japan är ett kejsardöme.

Mvh Petter

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 maj 2005, 16:56

Ednew skrev:
Par skrev:Det finns fortfarande lite grann kvar av den nationalismen, tex ett av krigs templent (shinto shrine) besoks av president Koizumi varje ar for att sorja alla japner som dog under krigen.
Det skiljer sig väl inte från vad andra länder gör för att hedra krigets offer?
Grejen är den att diverse avrättade japanska krigsförbrytare vilar där och att
Koizumi also has his reasons. He says the purpose of his visits is to mourn for soldiers who fought for their country and to pray for peace. With reference to Class-A war criminals, Koizumi told the Diet, "Why keep blaming the dead for the crimes they committed when they were alive? I don't think it befits Japanese thinking not to forgive people even after their death."

But Yasukuni Shrine gives a different explanation. According to "Yasukuni Daihyakka" (Yasukuni encyclopedia), a pamphlet published by the shrine, war criminals are people "who were cruelly executed because they were falsely accused as 'war criminals' in a one-sided tribunal held in form only at the hands of the Allied Forces (the United States, Britain, the Netherlands, China and others) that fought against Japan." It calls them "Showa martyrs."
The shrine stands by the belief that, to begin with, the war "had to be fought in order (for Japan) to prosper together with Asian countries."

http://japanfocus.org/article.asp?id=182
Det är som om Gerhard Schröder besökte Görings grav samtidigt som kyrkan påstod att han blivit oskyldigt dömd för krigsförbrytelser.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Japaner

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 juni 2005, 11:40

1. Japanerna behandlade 1904-05 ryska krigsfångar föredömligt väl.
2. Japanerna mördade 1942 bl a min svärfar. Han var sedan en vecka krigsfånge. Sammanbands med ytterligare två krigsfångar och slängdes i havet. Vid detta tillfälle mördade japanerna 215 krigsfångar på detta makabra sätt.
3. Göring höll nästan på att klara sig vid Nürnberg-rättegången. Minns jag rätt åkte han dit för att ha vidarebeordrat ordern att döda alla tillfångatagna sovjetiska kommissarier.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Japaner

Inlägg av CvD » 15 juni 2005, 17:00

Stellan Bojerud skrev: 2. Japanerna mördade 1942 bl a min svärfar. Han var sedan en vecka krigsfånge. Sammanbands med ytterligare två krigsfångar och slängdes i havet. Vid detta tillfälle mördade japanerna 215 krigsfångar på detta makabra sätt.
Var det någon välkänd händelse?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Re: Japaner

Inlägg av Löwe » 15 juni 2005, 18:51

Stellan Bojerud skrev:3. Göring höll nästan på att klara sig vid Nürnberg-rättegången. Minns jag rätt åkte han dit för att ha vidarebeordrat ordern att döda alla tillfångatagna sovjetiska kommissarier.
Nu är jag ute och petar men...

Det var väl den formella anledningen. Precis som i fallet Dönitz hade det nog sett mindre käckt ut om en av nazisternas högsta ministrar hade gått fri i segrarmakternas rättegång. Hade inte Göring åkt dit för det, hade de hittat på något annat istället.

Skriv svar