strv122 skrev:Det kalla kriget var som mest djupfryst under mitten av 1980-talet. Reagan dundrade mot Sovjetunionen vilket förvandlade Östersjön till ett hav av större strategisk betydelse.
Och Sverige var ute efter att vara ett tredje alternativ till de bägge supermakterna. Vilket ju gör att båda parter hade ett synnerligen stort intresse av att påverka vår dagordning.
strv122 skrev:Men att väst med en regelbundenhet med vilken man nästan kunde sätta ett kryss i almanackan kränkte Svenskt vatten tar jag för otroligt. Speciellt som ubåtslarmen hade en "lustig" egenhet att sammanfalla med större Warsawapaktsövningar och vissa specialförbands utbildningscykler.
Detta kände ju självklart NATO till. Så om det var NATO som låg bakom kränkningarna - vilket jag inte hävdar - så kunde de självklart anpassa sitt mönster efter de sovjetiska "rytmerna".
strv122 skrev:Att det varken var någon luden mink eller sill med dålig mage som lämnat militär materiel med instruktioner skrivna med det krylliska alfabetet på otillgängliga kobbar i skärgården. Inte heller var det dessa tveksamma individer som genom sabotage gjorde minlinjer på 40 meters djup obrukbara eller skar upp ubåtsnäten i sunden som leder in till det militära basområdet i Hårsfjärden.
Det där med materiel med kyrillska alfabetet är inget hållbart bevis:
1. Materiel med kyrilliska bokstäver sköljer rätt regelbundet upp på våra skär. Vi har till och med en enhet inom underrättelsetjänsten som pysslar med strand- och sjöfynd.
2. De specialförband som vår skärgård skulle härbärgerat lämnar inte frivilligt inte den typen av spår efter sig.
3. Om dylika tingestar hade påträffats så har de inget bevisvärde då de lika gärna hade kunnat planterats av den andra parten.
För det fjärde och sista.
4. Det har inte påträffats några avslöjande strandfynd. Försvaret har nyttjat sig av SKL för att analysera bajs som hittats på holmar och skär. Och resultatet har inte offenligjorts. Än mindre använts som bevis när protestnoter har överlämnats.
Summa summarum: Dessa är mina åsikter och hittills har jag inte hört argument som kan få mig att ifrågasätta mina ställningstaganden.
- Otvivelaktigt har det skett kränkningar av svenskt maritimt undervattensterritorium.
- Kränkningarna är färre än vad debatten vill ge sken av.
- Under den senare perioden av ubåtskränkningar har Sverige hävdat sin integritet på ett framgångsrikt sett.
- Vem som kränkt våra vatten är okänt för allmänheten men inte för de som pysslar med ubåtsjakt.
- Fisande minkstim har felaktigt tolkats som ubåtar.
- Ubåtsnät har kapats. Men det har inget bevisvärde när det gäller nationalitetsbestämningen av de som kapat näten.