Vad är detta för pistol?
Vad är detta för pistol?
Hej,
Vet inte riktigt vart jag skall posta detta så moderator får gärna flytta det om det finns forumsdelar som passar bättre.
Jag undrar om någon vet vad detta är som jag hittade hos min farmor? Ser inte ut som en leksak då den ser funktionsduglig ut. Vet någon syftet med denna minipistol som bara är 17cm lång och mycket tunn? Vad betyder stämpeln? Ålder? Står inrispat RE på ena sidan och 17/8 1911?? (otydligt).
Tacksam för svar.
Mvh John
Vet inte riktigt vart jag skall posta detta så moderator får gärna flytta det om det finns forumsdelar som passar bättre.
Jag undrar om någon vet vad detta är som jag hittade hos min farmor? Ser inte ut som en leksak då den ser funktionsduglig ut. Vet någon syftet med denna minipistol som bara är 17cm lång och mycket tunn? Vad betyder stämpeln? Ålder? Står inrispat RE på ena sidan och 17/8 1911?? (otydligt).
Tacksam för svar.
Mvh John
- Bilagor
-
- PICT6441.jpg (43.08 KiB) Visad 3688 gånger
-
- PICT6443.jpg (37.09 KiB) Visad 3688 gånger
-
- PICT6445.jpg (50.53 KiB) Visad 3688 gånger
Senast redigerad av 1 johnjohn, redigerad totalt 10 gånger.
Vad är den ungefärliga kalibern?
Det ser ut som en enkelskottspistol med någon form av "rolling block" (vad heter det ny på svenska
) mekanism.
En bildsökning på "rolling block" pistol gav detta.
MVH
Hans
Det ser ut som en enkelskottspistol med någon form av "rolling block" (vad heter det ny på svenska
En bildsökning på "rolling block" pistol gav detta.
MVH
Hans
Kanske får backa om årgången, svårt att se men det kan vara bakelit- vi alla väntar med spänning tills Varjag hittar hit.johnjohn skrev:Kolven ser ut att vara i plast, kan den vara äldre då? 6mm i diameter är mynningen.
MVH
Hans
Johnjohn, jag är inte expert på pistoler av 'din årgång'. Men de SUPERBA bilderna av vapnet du postade leder mig till detta svar; Sarvi har rätt - den är kontrollstämplad i Tyskland = tysktillverkad. Kalibern är .22 - troligen .22 Kort. Det rör sig om en s.k. Scheibenpistole - korthålls prickskyttepistol - för, håll andan, INOMHUSBRUK! (Var trodde ni 'salongsgevär' användes???) Den bästa referens till vapen av denna generation jag har är den s.k. 'ALFA-Katalogen' från 1911 och den visar två varianter av pistoler, identiska med din. De kallades 'Warnant' Modell 'Träff', och fanns i 6mm och 9mm Rimfire kaliber. Bägge erbjöds med antingen trä- eller bakelitkolvplattor. Din - med bakelitkolvplattor - betingade det fantastiska priset av Sju Reichsmark och Fyrtio Pfennig! Billigt på den tiden - då en 9mm Parabellum (Luger) - kostade RM 122.-! Om tillverkningsår vet jag inte - men troligen omkring 1900....en fantastiskt tid av frihet med vapen då varje gosses aftonbön lydde....
Gud som haver Barnen kär
Ge mig ett salongsgevär...
Vart jag mig i världen vänder
Kan jag gå och skjuta änder....
Mvh, Varjag
Tror du tittat lite för mycket på antikrundan.johnjohn skrev:Imponerande! Tack för ett suveränt bra svar.
Jag som är totalt okunnig tolkar det du skriver som dåtidens luftgevär för dåtidens busungar![]()
Vad gör jag nu med denna? Betingar inga pengar antar jag? Om inte får hon ha den kvar i lådan eller kasera den om licenskrav skrämmer.
Mvh John
Om det inte kostar något tycker jag du ska ansöka om licens, alltid kul att ha menar jag.
My pleasure Johnjohn.....monetära värdet = i stort sett 0, så lådan förefaller den logiska förvaringsplatsen även i framtidenjohnjohn skrev:Imponerande! Tack för ett suveränt bra svar.
Jag som är totalt okunnig tolkar det du skriver som dåtidens luftgevär för dåtidens busungar![]()
Vad gör jag nu med denna? Betingar inga pengar antar jag? Om inte får hon ha den kvar i lådan eller kasera den om licenskrav skrämmer.
Mvh John