Dnjestr-republiken firar 15år

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Dnjestr-republiken firar 15år

Inlägg av Marcus » 4 september 2005, 00:13

The breakaway Trans-Dniester region is to mark the 15th anniversary of its self-proclaimed independence from the former Soviet Republic of Moldavia.
Officially Trans-Dniester remains part of what is now Moldova, but Russian peacekeepers have guarded the borders since a civil war in the early 1990s.
Soldiers and tanks are expected to sweep through the capital, Tiraspol, in a Soviet-style military parade.
But 15 years on, the breakaway republic is not recognised internationally.
Sandwiched between Ukraine and Moldova, there is growing concern in the West about this separatist state.
It is home to one of the largest stockpiles of weapons in Europe, left behind by the Red Army.
Analysts claim that the region is a smugglers paradise and that people and weapons are being trafficked.
Attempts to bring peace to the region have so far failed.
As part of the latest plan Trans-Dniester is to hold parliamentary elections in December, but the authorities fear there may be mass protests like the Orange Revolution in Ukraine, which led to the opposition leader coming to power.
In a speech ahead of the anniversary the president of the breakaway republic, Igor Smirnov, said that foreign funding of political parties would be banned like in Belarus.
Bild
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4206992.stm

/Marcus

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 4 september 2005, 08:17

Fan va intressant. Så den är alltså delvis rysskontrollerad om jag förstår det rätt?

Smirnov, Är Vodkan efter honom? (Det finns ju Rasputin, Gorbatjov och Rachmaninov Vodka, så, vem vet?).

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 4 september 2005, 10:13

SuperPalle skrev:Fan va intressant. Så den är alltså delvis rysskontrollerad om jag förstår det rätt?

Smirnov, Är Vodkan efter honom? (Det finns ju Rasputin, Gorbatjov och Rachmaninov Vodka, så, vem vet?).
Heter inte vodkan Smirnoff? :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 september 2005, 14:18

SuperPalle,

BBC har en del allmän info on "landet" här: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/count ... 641826.stm

En annan artikel därifrån som kan vara av intresse: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4208194.stm

/Marcus

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 4 september 2005, 17:19

Marco skrev:
SuperPalle skrev:Fan va intressant. Så den är alltså delvis rysskontrollerad om jag förstår det rätt?

Heter inte vodkan Smirnoff? :)
Jo, just så var det jag. Besviket.

Tack Marcus.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 september 2005, 16:02

Dessutom är väl den finsk...

Hursomhelst, hade totalt glömt av att Dnjestr-republiken fanns. Moldavien är ju tillräckligt svårt att hitta, fast DN hade en serie grymt intressanta reportage därifrån i våras.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 september 2005, 16:12

Ot, men är inte Smirnoff amerikansk? F ö är Smirnoff och Smirnov transkriberingsvarianter av samma namn, d v s Смирнов.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 5 september 2005, 16:38

Probstner skrev:Ot, men är inte Smirnoff amerikansk? F ö är Smirnoff och Smirnov transkriberingsvarianter av samma namn, d v s Смирнов.

/ Probstner
Den är mkt riktigt amerikansk. Forza Stoli!

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 11 september 2005, 18:08

Är det inte så att området demografiskt består till största del av etniska ryssar? Om jag inte minns fel så förbjöd Dnjestr republiken rumänska som språk i skolorna?

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 11 september 2005, 21:28

Marco skrev:Är det inte så att området demografiskt består till största del av etniska ryssar? Om jag inte minns fel så förbjöd Dnjestr republiken rumänska som språk i skolorna?
Japp, jag läste också den djupgående reportage om Transnistrien i Café. :)
Lite trist att den får finnas kvar, en relik från sovjettiden.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 12 september 2005, 10:27

Prknus skrev:Lite trist att den får finnas kvar, en relik från sovjettiden.
Det är väl lite trist att en manstark etnisk minoritet upplever sig förtryckt av majoritetsfolket. Bessarabiens ryssar är ju inget sovjetiskt påfund, de har "alltid" bott där. Intressant f ö att jämföra med nationalitetsdiskussionerna i grannlandet Ukraina - man kunde ju tro att det fanns fler ukrainare är ryssar i Transnistrien. Men, som sagt, i s och ö Ukraina är det f a ryska som gäller. Det gäller f ö också den slaviska minoriteten i Rumäniens Donaudelta, en språkligt ganska egenartad grupp som emellertid ser sig själva mer som ryssar än som ukrainare.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 26 september 2005, 19:30

Det finns en artikel i ämnet i senaste AmnestyPress (nr 3 2005), "Transnistrien - landet som inte finns på kartan".

/Marcus

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 18 januari 2007, 00:07

Frågan är onekligen spännande, hur många av Moldaviens innevånare kommer att ansöka om Rumänskt medborgarskap nu när Rumänien är med i EU? Enligt http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6268853.stm så har hundratusentals redan gjort det, mycket folk
kommer att försvinna, gissar att många är arbetsför ålder, vilka blir kvar i Moldavien och Transdjnestr?
Kan detta gynna en utbrytning och blidandet av en riktig stat i Transdjnestr, jag gissar att dom flesta som bor där kommer ifrån andra f.d Sovjetrepubliker och kan därmed inte söka Rumänskt medborgarskap? För att få medborgarskap i Rumänien så krävs det att minst en mor- eller far-förälder
var Rumänsk medborgare 1940, då Moldavien blev en del av Sovjetunionen.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 januari 2007, 02:39

Frogman skrev:Kan detta gynna en utbrytning och blidandet av en riktig stat i Transdjnestr, jag gissar att dom flesta som bor där kommer ifrån andra f.d Sovjetrepubliker och kan därmed inte söka Rumänskt medborgarskap? För att få medborgarskap i Rumänien så krävs det att minst en mor- eller far-förälder
var Rumänsk medborgare 1940, då Moldavien blev en del av Sovjetunionen.
Nja, dagens Moldavien hörde till Ryssland från 1812 och har väl varit etniskt mindre homogent än många andra områden. Eftersom Ryssland var kommunistdiktatur under de två decennier som dagens Moldavien var en del av Rumänien gissar jag att få etniska ryssar, ukrainare och andra flyttade österut under denna tid. Därför kan det mycket väl vara så att en stor andel av Moldaviens rysktalande medborgare har förfäder som var rumänska medborgare under mellankrigstiden.

/ Probstner

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 22 januari 2007, 23:24

Probstner skrev:
Prknus skrev:Lite trist att den får finnas kvar, en relik från sovjettiden.
Det är väl lite trist att en manstark etnisk minoritet upplever sig förtryckt av majoritetsfolket. Bessarabiens ryssar är ju inget sovjetiskt påfund, de har "alltid" bott där. Intressant f ö att jämföra med nationalitetsdiskussionerna i grannlandet Ukraina - man kunde ju tro att det fanns fler ukrainare är ryssar i Transnistrien. Men, som sagt, i s och ö Ukraina är det f a ryska som gäller. Det gäller f ö också den slaviska minoriteten i Rumäniens Donaudelta, en språkligt ganska egenartad grupp som emellertid ser sig själva mer som ryssar än som ukrainare.

/ Probstner
Rutheniar gissar jag

Skriv svar