De byggde faktiskt det första jetplanet.
Spitfire
Spitfire
Jag har hört att Supermarine Spitfire var krigets bästa plan men jag undrar ifall inte Meschershmidt hade bättre plan.
Re: Spitfire
Krigets bästa plan för vad då och när? Låt oss avgränsa oss till jaktflygplan. Vad bedömmer man som viktigt; svängradie, hastighet, räckvidd, produktionskostnad, tillförlitlighet eller beväpning? Skall flygplanet jaga tunga bombare, skall flyplanet eskortera tunga bombare eller skall flygplanet skydda hangarfartygsgrupper mot kamikazeflygare? En Messerschmitt 262 hade varit värdelös i två fall utav tre eftersom den inte hade tillräcklig räckvidd men den var hysad att jaga tunga bombare med.Monty skrev:Jag har hört att Supermarine Spitfire var krigets bästa plan men jag undrar ifall inte Meschershmidt hade bättre plan.
Både Spitfire och Messerschmitt (109) producerades under hela kriget men en byggd 1945 hade inte mycket gemensamt med en från 1939.
MVH
Hans
Spitfire, som'Krigets bästa plan' - är en mantra i England och accepterad i stora delar av världen. Som Hans påpekade är det en sanning med många modifikationer.Monty skrev:Jag har hört att Supermarine Spitfire var krigets bästa plan men jag undrar ifall inte Meschershmidt hade bättre plan.
I efterkrigstidens lovsånger till Spitfire glöms många av flygplanets svagheter bekvämt bort.
Alla Spitfires var ytterst sårbara i luftstrid då en träff i kylsystemet var = gonatt.
Deras Merlin-motorer krävde mycken och tidsödande service på marken. Allt det blev ännu värre i hård kyla eller dammig omgivning som i Afrika. Väl i luften var den fin att flyga med utmärkta prestanda - men svår att landa innan 'gröna' piloter lärt sig konsten. Den välkända 'Spitfire-studsen' tippade ofta en vingspets i marken med skador som följd. Räckvidden var på tok för kort för kriget efter 1940 - Spitfirepiloterna sneglade alltid på bensinmätaren. Dess rena vackra linjer - och aerodynamik, lånade sig inte gärna till extratankar, bomber & sånt - flygegenskaperna ändrades dramatiskt. Försöken att skapa en 'marin' Spitfire (hette Seafire) havererade svårt - den var oduglig för de jobben. Spitfire var det bästa England hade - men dess användningsområden minskade med krigets växlingar.
Och efter min verbosa kritik av Spitfire - så håller jag med dig, Mustangen i version P-51D, var tveklöst det bästa jaktplanet under krigets sista 12 månader. VarjagChyogte skrev:I vilket fall som helst så var iaf P-51 Mustang det snabbaste planet under WW2, om man inte räknar med jetplanen vill säga... men det ligger nånting i att det var ett av de bästa planen...
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Varför? Antar att det användes som jaktplan, är det något som gör det extra olämpligt som jaktflygplan till sjöss?varjag skrev:Försöken att skapa en 'marin' Spitfire (hette Seafire) havererade svårt - den var oduglig för de jobben. Spitfire var det bästa England hade - men dess användningsområden minskade med krigets växlingar.
/Martin
The modifications of the Spitfire did change the Seafire's characteristics somewhat. Approaches were difficult, visibility was limited at best, landing gear collapses were commonplace, and, the arrester hooks had a tendency to miss and bounce back into the fuselage frames which buckled the airframe. More were lost to breaking their landing gear in hard landings than to all enemy causes. As a low-level fleet defence interceptor, the Seafire was supreme, but it paid a price with its fragility.Martin Lundvall skrev:Varför? Antar att det användes som jaktplan, är det något som gör det extra olämpligt som jaktflygplan till sjöss?varjag skrev:Försöken att skapa en 'marin' Spitfire (hette Seafire) havererade svårt - den var oduglig för de jobben. Spitfire var det bästa England hade - men dess användningsområden minskade med krigets växlingar.
/Martin
http://www.supermarine-spitfire.co.uk/s ... afire.html

MVH
Hans
edit bild och länkstrul
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
Jepp,Belisarius skrev:Var inte F4-U Corsair snabbare än Mustangen?Chyogte skrev:I vilket fall som helst så var iaf P-51 Mustang det snabbaste planet under WW2, om man inte räknar med jetplanen vill säga... men det ligger nånting i att det var ett av de bästa planen...
The -4 was about 10 mph faster than the P-51D at the altitude where the Mustang developed it’s highest speed
http://home.att.net/~historyzone/F4U-4.html
Läsvärd sida f.ö.
MVH
Hans