Åkermansmaskiner
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Åkermansmaskiner
Jag har själv gått med i detta forum nu, men bara att läsa, iallafall tills vidare.
Det är en historisk forum om olika grävmaskiner, men även nya aspekter och problem tas upp.
Är det nån fler som har varit inne på "Gremminger"?
Intressant hemsida förresten.
Det är lite tunt med text och information tills vidare, men jag hoppas att denna tråd fortlever så kanske vi göra nånting av den sen.
Stefan
Det är en historisk forum om olika grävmaskiner, men även nya aspekter och problem tas upp.
Är det nån fler som har varit inne på "Gremminger"?
Intressant hemsida förresten.
Det är lite tunt med text och information tills vidare, men jag hoppas att denna tråd fortlever så kanske vi göra nånting av den sen.
Stefan
- hotfire-man
- Medlem
-
Holger Gremminger
- Ny medlem
- Kontakt:
Hej, lite om bakgrunden till "maskinisten" (http://www.gremminger.se/service)
Min far var resemontör hos Åkermans 25 år. Han upplevde uppköpet, nedläggningen och övertagandet av Lantmännen, Swecon mfl på distans (eftersom han jobbade hemifrån).
När han blev pensionär bestämde han sig för att försöka skapa en plattform för alla maskinintresserade, särskilt för Åkerman-intresserade.
Idag har vi knappt 390 medlemmar, det har skrivits ungefär 2.500 inlägg, vilket överträffar våra förväntningar eftersom det gäller en så begränsad skara intressenter.
Vi har som enda "organisation" den officiella tillåtelsen av Volvo att publicera allt som rör Åkerman. Min far har en stor mängd tekniska detaljer rörande dessa maskiner. Detaljer på papper och minst lika mycket i huvudet.
Dessa detaljer delar han med sig av på sidan, antingen i forumet eller i download-området.
@hotfire-man: vad menar du med fler medlemmar? Vi har endast 5-10% aktiva medlemmar. Resten registrerar sig endast för att kunna ladda hem dokument ur download-området. Läsa inlägg i forumet kan man utan att registrera sig.
Det skulle vara intressant att höra förbättringsförslag och kritik "utifrån"!
/Holger
Min far var resemontör hos Åkermans 25 år. Han upplevde uppköpet, nedläggningen och övertagandet av Lantmännen, Swecon mfl på distans (eftersom han jobbade hemifrån).
När han blev pensionär bestämde han sig för att försöka skapa en plattform för alla maskinintresserade, särskilt för Åkerman-intresserade.
Idag har vi knappt 390 medlemmar, det har skrivits ungefär 2.500 inlägg, vilket överträffar våra förväntningar eftersom det gäller en så begränsad skara intressenter.
Vi har som enda "organisation" den officiella tillåtelsen av Volvo att publicera allt som rör Åkerman. Min far har en stor mängd tekniska detaljer rörande dessa maskiner. Detaljer på papper och minst lika mycket i huvudet.
Dessa detaljer delar han med sig av på sidan, antingen i forumet eller i download-området.
@hotfire-man: vad menar du med fler medlemmar? Vi har endast 5-10% aktiva medlemmar. Resten registrerar sig endast för att kunna ladda hem dokument ur download-området. Läsa inlägg i forumet kan man utan att registrera sig.
/Holger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Holger Gremminger
- Ny medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- hotfire-man
- Medlem
Holger Gremminger skrev:Hej, lite om bakgrunden till "maskinisten" (http://www.gremminger.se/service)
/Holger
Jag menar att det skulle vara flera aktiva medlemmar som tex publicerar jämförelser mellan olika maskiner, frågor mm, och eftersom det tyvärr är så några åkermans intresserade så kanske det skulle komma flera som är aktiva om man försöker bygga ut allmänna delen om andra maskintilverkare, för de flesta såna är på engelska eller tyska./Hotfire-man
-
Holger Gremminger
- Ny medlem
- Kontakt:
Ok! Jag förstår.hotfire-man skrev:Jag menar att det skulle vara flera aktiva medlemmar som tex publicerar jämförelser mellan olika maskiner, frågor mm, och eftersom det tyvärr är så några åkermans intresserade så kanske det skulle komma flera som är aktiva om man försöker bygga ut allmänna delen om andra maskintilverkare, för de flesta såna är på engelska eller tyska./Hotfire-man
Problemet är att vi inte har någon know-how om andra tillverkare.
Det betyder att vi skulle bli tvungna att engagera många andra som har denna kunskap. Det blir då mycket svårt att verifiera de informationer (teknik, specifikationer) som lämnas ut. För Åkerman-maskiner har vi officiell tillåtelse från Volvo att lämna ut och samla allt vi vill. Med min fars kunskaper är det dessutom enkelt att verifiera om informationen är ok eller ej.
Det blir svårt att hitta sådan informationskälla för andra tillverkare!
MEN: om du själv har kunskaper inom detta område och vill hjälpa till eller om du känner någon som skulle kunna hjälpa till som supporter så skulle jag bli MYCKET glad!
Helt klart: det saknas en riktigt omfångsrik sajt om grävmaskiner på svenska.
Hälsningar
/Holger
-
Holger Gremminger
- Ny medlem
- Kontakt:
Ok, dags för en lite uppföljning nu 2 år senare.
I april bytte vi domän och använder nu http://www.maskinisten.net
3.100 medlemmar och snart 25.000 inlägg tycker jag är bra för ett så specialinriktat forum.
Jag vågar påstå att vi har stor kompetens inom maskiner och entreprenad samlad i forumet. Vi kanske till och med har den största maskinrelaterade sajten i skandinavien.
Vårt downloadområde består av 250 filer på knappt 2GB, dessutom innehåller forumet och albumet en stor mängd bilder på olika maskiner!
Hälsningar
Holger
I april bytte vi domän och använder nu http://www.maskinisten.net
3.100 medlemmar och snart 25.000 inlägg tycker jag är bra för ett så specialinriktat forum.
Jag vågar påstå att vi har stor kompetens inom maskiner och entreprenad samlad i forumet. Vi kanske till och med har den största maskinrelaterade sajten i skandinavien.
Vårt downloadområde består av 250 filer på knappt 2GB, dessutom innehåller forumet och albumet en stor mängd bilder på olika maskiner!
Hälsningar
Holger