Saker som stör i filmen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 24 augusti 2002, 21:02

En annan sak som jag stör mig på är ju problemet med Gollum. Jag har redan tagit upp det någonstans (tror jag), men jag tar det en gång till.

I boken fångar ju Aragorn och Gandalf Gollum under de 17 år som går mellan Bilbos fest och Frodos avfärd och lyckas på så sätt klämma ur honom en del av Ringens historia, och, framför allt, det faktum att Gollum varit på visit i Mordor.

I filmen, däremot, verkar det som om Gandalf har extraknäckt som medium, eftersom han på något märkligt sätt fått reda på inte bara att Gollum varit i Mordor, utan även de exakta ord han yttrar på sträckbänken.

Det här tycker jag är ett gapande "plot hole", men försök gärna bortförklara det ni! :D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 augusti 2002, 21:36

Danne skrev:
I boken fångar ju Aragorn och Gandalf Gollum under de 17 år som går mellan Bilbos fest och Frodos avfärd

Där kom jag på en till sak som stör. Är det någon som fattar att det går 17 år mellan att Bilbo ger sig av och att Frodo gör detsamma? Hade jag inte läst boken hade jag trott att han ger sig av typ dagarna efter... Frodos utseende förändras ju inte, vilket det ju inte skall, men Merry, Pippin och Sams utseende är likadant. Åldras man inte på 17 år, eller? Och eftersom de tagit bort bl.a att Frodo flyttar och hela Gamla Skogen-vistelsen, så verkar det bara ta en natt att åka till Bri. Dåligt.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 22:12

Jag tycker att tiden är ett problem i hela filmen.. Hela resan från Fylke till Vattnadal verkar bara ta några dagar och de verkar inte stanna i där särskillt länge heller..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 24 augusti 2002, 23:36

Jag tycker att tiden är ett problem i hela filmen.. Hela resan från Fylke till Vattnadal verkar bara ta några dagar och de verkar inte stanna i där särskillt länge heller..
Fast, skulle man inte tröttna lite om man visade de sjutton år mellan Bilbos fest och Frodos resa till Vattnadal? Fast dom kunde alltid ha slängt in några småscener på en halvminut och medans dom visas så hörs typ Gandalfs röst: "For 17 years, the ring slept in the Shire. To the other hobbits, Frodo seemed to own Bilbo's ability not to grow old and grey. Though it happended that he woke up from a dream of strange mountains that he had never seen before, Frodo rarely wondered about the ring"

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 25 augusti 2002, 00:49

Jag stör mig på att Bombadill inte är med annars tycker jag filmen är bra!
Och så stör jag mig på samma sak som Sarvi!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 25 augusti 2002, 12:14

Där kom jag på en till sak som stör. Är det någon som fattar att det går 17 år mellan att Bilbo ger sig av och att Frodo gör detsamma?
Det beror på att det i filmen inte går 17 år! Något som jag tyckte framgick med önskvärd tydlighet... PJ & co har ju fattat ett ganska logiskt beslut att skynda på hela händelseförloppet en "smula". Jag vet inte exakt hur lång tid det tar i filmen, men hur lång tid kan det ta att rida till Minas Tirith, rota i deras bibliotek och rida tillbaka till Fylke. Ett par månader? Några veckor? Ett år? Längre än så tror jag inte att det kan röra sig om...

Jag tycker själv att den här ändringen inte gör så mycket. Jag tror att publiken i allmänhet hade haft ganska svårt att svälja att det tog Gandalf 17 år att komma på att Bilbos ring var Härskarringen, med tanke på att han fick en vision av ett stort öga när han nuddade vid den, inte minst!

Men ändringen får ju en del skumma konsekvenser, bl.a. min Gollumepisod.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 25 augusti 2002, 13:24

att alven ler när Sauron faller kan jag ju inte direkt hålla med om. själv tycker jag att han ser mer ut att försöka stå emot "vågen" som blir när Sauron "faller sönder".

och dessutom tar det 27 dar att komma till Vattnadal (i boken). det verkar ta ungefär 14 enligt mig...fast då har dom ju tagit bort alla kapitlena om tom bombadill...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 augusti 2002, 15:27

Jag tycker det verkar ta två-tre dagar bara. Först sticker de ifrån Fylke och drar till Bri, sover en natt, drar vidare till Väderklint, en natt till går, de får bråttom när Frodo blir skadad, och sen dyker Arwen upp och räddar allt.

Jag tycker inte om alla tidförkortningar i filmen...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 25 augusti 2002, 19:33

inget emot Arwen, men jag gillar inte att det är hon som dyker upp istället för Glorfindel...Så måste jag säga att jag stör mig på att Gollum skriker när han torteras, shire, baggins..Bilbo sa aldrig att att han kom från Fylke...(visserligen var inte dom namnen inte "påhittade" när BILBO skrevs) och så hade ju Gollum vart ute på egna vandringar och samlat fakt men men...jaja..*spricka*

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 25 augusti 2002, 19:36

Jag stör mig på att reklamen fick mig att slänga ut 85 spänn på nåt så värdelöst. Dessutom saknade f-nskapet ett riktigt slut!

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 25 augusti 2002, 19:50

Tycker att slutet är helt ok med tanke på hur boken slutar...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 25 augusti 2002, 19:52

Jo, men för oss som inte har läst någon av böckerna är det helt obegripligt. Star Wars hade ju avslutade filmer, då borde man kunna ha det i Tolkien också. Nu blir det 3 ggr 85 eller vad det kan vara? Fast i mitt fall blir det nog bara 1 ggr 85.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 25 augusti 2002, 20:18

Du vet inte vad du missar :)

Vet inte hur man skulle sluta filmen annars, böckerna har liksom inget slut förren sista boken, man får nog se det som en serie snarare än fristående filmer.

Och, man kan inte jämföra Ringen med SW

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 25 augusti 2002, 20:41

att den saknade slut kan ju bero på att det kommer 2 filmer till!!!

nåt som jag stör mig på i filmen är när Arwen och Aragorn står på den lila bron i Vattnadal och gullar lite lagom med varann...

Aragorn:
You said you'd bind yourself to me,
forsaking the immortal life of your people.

Arwen:
And to that I hold. I would rather share one lifetime with you than face all the ages of this world alone.

(Aragorn looks down to find that Arwen
has given him Evenstar)

I chose a mortal life

alvers odödlighet sitter inte i ett halssmycke...jag vet inte om det är fler än jag som uppfattat det så men...jag gillar det inte!!!

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 25 augusti 2002, 21:11

Och, man kan inte jämföra Ringen med SW
Varför inte?

Skriv svar