Krav till SS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 22 november 2005, 13:27

Belisarius skrev:
LuNk4n skrev:
Belisarius skrev:Med tvångsrekryteringen följde också lättnader i de pålagor som resten av civilbefolkningen hade. Gäller även de som rekryterades från Holland.
På vilket sätt menar du att civilbefolkningens plågor minskade i och med detta?
Visst, GÅR det att misstolka ett inlägg, så kan man ju ge sig den på att nån gör det.

De som tvångsrekryterades slapp betala vissa avgifter etc. som de övriga i de ockuperade zonerna var tvungna att göra. Och de själva också, innan de bankades in i den grå uniformen.
Så de som ställde upp frivilligt var tvungna att betala dessa avgifter ändå tolkar jag det som..

Hoppas inte jag misstolkar dig nu då! :roll:

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 22 november 2005, 13:29

Är det någon som har de exakta fysiska kraven för att gå med 1939?

Användarvisningsbild
Richard F
Ny medlem

Inlägg av Richard F » 15 december 2005, 12:40

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd, men jag har även ställt denna fråga på Axis Forum tyvär tror jag att de missförstod min fråga där så istället ställer jag i hopp om att få svar frågan här.

I Guido Knopps bok SS ondskans mäktiga redskap står följande, Inte nog med att rekryterna måste vara 1,76 långa samt ha bra blod måste även andra raskriterier uppfyllas, nordisk, övervägande nordisk, nordisk med smått alpina, dinariska och inslag av medelhavskaraktär, vilket betyder att personer som av SS rekryteringskontor kunnde klassas som östligt eller alpint ursprung eller kanske till och med en blandning av utomeuropeisk härkomst kunnde därefter inte bli medlem.

Så min fråga lyder hur mycket stämmer detta egentligen krävdes det att man skulle vara denna idealmänniska som Himmler var så besatt av för att bli medlemm i SS. I tex Bosse Schöns bok svenskarna som stred för Hitler står att man gjorde en lång sökning i SS rekrytens härstammning efter Judar osv. Vad jag skulle vilja veta är vad stämmer egentligen
samt gällde detta endast 30-talets Allgemeine SS eller gällde det även Waffen SS före och efter kriget.

Tacksam om någon svarar Mvh Richard

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 december 2005, 23:28

Richard F:

Var inte dessa krav något som bara fanns på ett papper men under tidiga år kunde detta krav fungera men allt eftersom de kom fler in så töjde man på kraven.

Användarvisningsbild
Srednar
Medlem

Inlägg av Srednar » 16 december 2005, 08:35

Richard F skrev:Waffen SS före och efter kriget.
Jag har svårt att tänka mig att det gällde Waffen SS efter kriget.

Användarvisningsbild
Richard F
Ny medlem

Inlägg av Richard F » 16 december 2005, 10:07

Var inte dessa krav något som bara fanns på ett papper men under tidiga år kunde detta krav fungera men allt eftersom de kom fler in så töjde man på kraven.
Tackar för att du svarar, vilka krav syftar du på, de där man mätte kraniet osv och på detta sätt avgjorde vilka som fick bli medlem eller de där man gjorde en sökning i rekrytens släkthistoria ? Eller kankse båda två.
Jag har svårt att tänka mig att det gällde Waffen SS efter kriget.
Förlåt mitt skrivfel, och nej jag förstår nog att organisationer som HIAG inte rekryterade medlemar eftersom sådana organisationer enbart var till för Waffen SS veteraner eller vad du nu syftade på.

Mvh Richard

Skriv svar