Internationella brigaderna i Spanska Inbördeskriget

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Internationella brigaderna i Spanska Inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 december 2005, 06:24

Jag har nu under tjugu år sysslat med att söka klarlägga de internationella brigaderna. Allt jag åstadkommit är att inse att jag inte vet så mycket, men att de som hittills publicerat sig i ämnet i böcker eller på nätet uppenbarligen vet ännu mindre. Det mesta jag läst har varit fel eller i bästa fall ofullkomligt.

Sålunda nämner de flesta författare endast de fem "klassiska" brigaderna XI. t o m XV.Brigada Mixta. Sammanlagt har det funnits elva (11) - dock ej samtidigt. Antalet bataljoner brukar anges till 28, men jag har för tillfället uppfattningen att det bör ha funnits åtminstone 36.

Jag är tämligen säker på numrering och namn av bataljonerna 1-18, 20, 21 och 24. Men de övriga?

De ur svenskt vidkommande mest intressanta bataljonerna är ERNST THÄLMANN och HANS BEIMLER. Dessa kan jag en del om, men det har tagit lång tid att nå därhän. Bataljon ERNST THÄLMANN vållade mig en del besvär. Förre bataljonschefen Ludwig Renn skrev att den var 3:e bataljonen. En svensk frivillig skrev hem och angav sin adress 4:e bataljonen. Franska krigsfrivilliga angav 5:e bataljonen och en svensk kompanichef 43:e bataljonen. Vad är rätt? Svar: alla har rätt!

Bataljon ERNST THÄLMANN uppsattes i Albacete 25 oktober - 4 november 1936 som 5:e bataljonen. Omnumrerad 4 november 1936 till 4:e bataljonen samt ånyo 28 november 1936 till 3:e bataljonen. I den stora reorganisationen av Ejercito Popular Republicana som beslöts 20 april 1937 och som verkställdes 1 maj 1937 erhöll bataljon ERNST THÄLMANN nummer 43.

Bataljon HANS BEIMLER uppsattes i Torija 21 april 1937 såsom 42.bat genom expansion av fd 4.kulsprutekompaniet ur 8.bat CZAPIAEW.

Några frågor som ännu inte blivit besvarade:

1) Vilket nummer hade bataljon GEORGE WASHINGTON? 19 eller 20?
2) Vad hette bataljonerna i XII.brigaden förutom 45.bat GIUSEPPE GARIBALDI, som är välkänd. Men 46-48.bat?

Ett påstående:

Någon bataljon DEDA BLAGOJEV (eller något liknande) har aldrig funnits. Det var ett namn som diskuterades, men valet föll på DURE DACOVIC.

För övrigt har det aldrig funnits någon bataljon med namnet DOMBROWSKI. Det är enbart anglo-amerikanskt förakt för andra språk. Bataljonen hette JAROSLAW DABROWSKI. Att DABROWSKI sedan uttalas som DOMBROWSKI är en annan sak.

Vanligtvis uppges det att 1:a bataljonen skulle ha varit EDGAR ANDRÉ, men det är en typisk halvsanning. Den första bataljonen som sattes upp 14 - 28 oktober 1936 var FRANCOBELGA, som 25 oktober antog namnet COMMUNE DE PARIS (inte PARIS COMMUNE, som britterna skriver). Denna omnumrerades 4 november 1936 till 2.bat. Den ursprungliga andra bataljonen ALEMAN uppsattes ävenledes 14 - 28 oktober 1936. Benämndes då bataljon HANS alternativt HANS KAHLE. Omnumrerad 4 november 1936 till 1.bat och antog 6 november 1936 namnet EDGAR ANDRÉ.

Den lyckligaste bataljonen var märkligt nog 13.bat HENRI BARBUSSE (EPR 53.bat) som gick ganska helskinnad igenom hela kriget. Den olyckligaste var 9.bat NEUVE NACIONES som revs upp julafton 1936 (förlorade ca 800 man) och som sedan 18 januari 1937 gick vilse utanför Madrid och sedan dess aldrig har avhörts.

Alla uppgifter (riktiga eller ej) om de internationella brigaderna och bataljonerna mottas med största tacksamhet.

GOTT NYTT ÅR 2006!

Stellan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 1 januari 2006, 15:37

Angående Commune de Paris contra Paris Commune är det väl bara så att britterna hel sonika översatt namnet, precis som vi på svenska skulle skriva Bataljon Pariskommunen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Detta med namn

Inlägg av Stellan Bojerud » 1 januari 2006, 15:54

Jodå, tyvärr har jag i svenska böcker - t o m en doktorsavhandling - sett Pariskommunen. Pariskommunen var en historisk händelse. Commune de Paris som namn på en bataljon är något helt annat. Ett egennamn skall inte översättas menar jag.

Heter USA:s president måhända Georg Buske?

Skulle korvetten HMS Göteborg vid örlogsbesök i Storbritannien omdöpas till HMS Gothenburgh?

Bästa hälsningar

Stellan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 januari 2006, 17:18

Skulle korvetten HMS Göteborg vid örlogsbesök i Storbritannien omdöpas till HMS Gothenburgh?
Hon heter alltid HMS Göteborg, eller snarare HSwMS Goteborgh (med anledning av engelskt uttal)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Re: Detta med namn

Inlägg av tyskaorden » 2 januari 2006, 08:36

Stellan Bojerud skrev:Jodå, tyvärr har jag i svenska böcker - t o m en doktorsavhandling - sett Pariskommunen. Pariskommunen var en historisk händelse. Commune de Paris som namn på en bataljon är något helt annat. Ett egennamn skall inte översättas menar jag.

Heter USA:s president måhända Georg Buske?

Bästa hälsningar

Stellan
Ja där har du en poäng Stellan, egennamn bör man försöka bevara så gott det går. För att ta ett annat spanskt exempel, av historiska själ använder man i Spanska legionen beteckningen Bandera för bataljon och Terico för regemente. Denna historiska koppling skulle ju gå helt förlorad om man översatte dem.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Begrepp i Spanska Inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 2 januari 2006, 11:29

Tack för detta med Spanska Legionens begrepp. Det påminner mig om att jag kanske borde nämna något om upprinnelsen till de Internationella Brigaderna. Jag tänker då inte så mycket på beslutsfattningen Stalin - Dimitrov - Komintern o s v, utan hur de bildades organisatoriskt. I början var det ren spontanitet.

1. Grupper bildades i a) Barcelona, b) Madrid och c) Irun.
2) Grupperna rekryterades bland a) I Spanien bosatta politiska flyktingar, b) Deltagare i den sk Arbetarolympiaden i Barcelona och 3) Frivilliga från Frankrike (inkl där bosatta politiska flyktingar).

Regeringen upplöste den reguljära armén, som ersattes av "folkmilis". Milisen organiserades i GRUPO (= grupp - pluton) CENTURIA (= kompani, ca 100 man), COLUMNA (= bataljon, två eller flera Centurias) och MILITIA (= regemente, flera Columnas).

Centurias kom att bilda kader för de första internationella bataljonerna. De nämns här med de damn de senare blev kända under.

1.bat COMMUNE DE PARIS. Kader= Centuria Commune de Paris.
2.bat EDGAR ANDRÉ. Kader = Grupos Ernst Thälmann, Rakosi, Sacco y Vanzetti
3.bat GIUSEPPE GARIBALDI. Kader = Centuria Gastone Sozzi
4.bat JAROSLAW DABROWSKI. Kader = Grupo Jarosaw Dabrowski, Waléry Wroblewski samt bataljon Octubre II
5.bat ERNST THÄLMANN. Kader = Centuria Ernst Thälmann och Centuria Antifasista Inglésa Tom Mann (trots namnet endast en liten Grupo)

Den 4 november 1936 omnumrerades bataljonerna vartefter de begav sig till fronten i Madrid. 1.bat EDGAR ANDRÉ, 2.bat COMMUNE DE PARIS, 3.bat JAROSLAW DABROWSKI, 4.bat ERNST THÄLMANN och 5.bat GIUSEPPE GARIBALDI.

Skriv svar