Koreansk film.. om Koreakriget.
- Panzerschreck
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Just flygplanen är så uppenbart datoranimerade att det blir lite fånigt. Men det är nog det enda jag verkligen tyckte var dåligt med filmen, och det är ju minst sagt en detaljsak...Panzerschreck skrev:jag älskar filmen, det enda som jag stör mig på är att när dom slåss så kan dom ge varandra 200x slag i huvet och det är ingen fara! samt att flygplans scenerna i slutet ser så dataspel ut
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Måste instämma med den övriga positiva kritiken. En mycket bra film om en mycket bortglömd konflikt. Ett måste i varje länsstolsgenarls filmbibliotek.
Sonderling
Ps: En grej dock. La ni märket till de överdrivna gesterna och minspelet. Jag är inget expert men detta måste väl vara typiskt för Asiatisk film? Inte så att den får minus för det, det var bara annorlunda mot västerländsk film helt enkelt.
Sonderling
Ps: En grej dock. La ni märket till de överdrivna gesterna och minspelet. Jag är inget expert men detta måste väl vara typiskt för Asiatisk film? Inte så att den får minus för det, det var bara annorlunda mot västerländsk film helt enkelt.
-
Alfa Romeo
- Medlem
Ja, det är väldigt typiskt för asiatiska filmer. Jag är numera ett stort fan av asiatisk film, men innan man blir van så kan det kännas lite överdrivet.sonderling skrev:Måste instämma med den övriga positiva kritiken. En mycket bra film om en mycket bortglömd konflikt. Ett måste i varje länsstolsgenarls filmbibliotek.
Sonderling
Nåt som jag annars skulle vilja se i filmväg bortifrån det hållet är en riktigt påkostad japansk film om ww2. Tyvärr verkar japanerna undvika ämnet mer än nåt annat land som var inblandat.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
http://www.yamato-movie.jp/Alfa Romeo skrev:Nåt som jag annars skulle vilja se i filmväg bortifrån det hållet är en riktigt påkostad japansk film om ww2. Tyvärr verkar japanerna undvika ämnet mer än nåt annat land som var inblandat.
Alfa Romeo: De har gjorts tex Tora Tora Tora Amrekanskt Japanskt samarbete. Sedan håller japanerna på att göra en film om slagskeppet Yamato, och de använder modeller! istället för data animationer, tror en av modellen var nära 1:1!
Annars finns det en påkostad anime serie Zipang, som handlar om en modern japansk Jagare färdas tillbaka i tiden till andra värdskriget. Mycket intresant filosofi/moralproblem vilken sida de ska hjälpa. Svänger mellan att vara nationalistisk, pragmatisk och krig-är-skit.
Sedan finns det en väldigt gammal anime "film" the cockpit, igentligen 3 små novell filmer, två av dem handlar om japaner under andra värdskriget, en självmordspilot, och en annan om en "lost patrol" pendlar mellan att vara nationalistisk/patriotisk och krig-är-värkligen-skit.
EDIT: B Hellqvist var snabbare....
Annars finns det en påkostad anime serie Zipang, som handlar om en modern japansk Jagare färdas tillbaka i tiden till andra värdskriget. Mycket intresant filosofi/moralproblem vilken sida de ska hjälpa. Svänger mellan att vara nationalistisk, pragmatisk och krig-är-skit.
Sedan finns det en väldigt gammal anime "film" the cockpit, igentligen 3 små novell filmer, två av dem handlar om japaner under andra värdskriget, en självmordspilot, och en annan om en "lost patrol" pendlar mellan att vara nationalistisk/patriotisk och krig-är-värkligen-skit.
EDIT: B Hellqvist var snabbare....
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Lorelei: The witch of the PacificAlfa Romeo skrev: Nåt som jag annars skulle vilja se i filmväg bortifrån det hållet är en riktigt påkostad japansk film om ww2. Tyvärr verkar japanerna undvika ämnet mer än nåt annat land som var inblandat.
Tyvärr har jag inte sett den, eller ens sett var den går att köpa.
-
Alfa Romeo
- Medlem
Man tackar för infon. Att japsarna var inblandade i "Tora Tora Tora" visste jag iofs. Dock så tycker jag nog ändå att det är lite klent med japanska filmer om ämnet. De verkar iofs ha lite lättare för att skildra flottans eskapader än landkriget.
"Yamato" hade förövrigt premiär i julas i Japan och verkar ha fått ett fint mottagande.
Jag kom iofs på att det finns en riktigt bisarr filmserie som heter Men Behind The Sun 1-3 som skildrar enhet 731:s experiment på krigsfångar i Manchuriet. Har fått för mig att dessa filmer är jäkligt spekulativa och blodiga, men de kan kanske vara värda att kolla upp.
http://www.imdb.com/title/tt0093170/
"Yamato" hade förövrigt premiär i julas i Japan och verkar ha fått ett fint mottagande.
Jag kom iofs på att det finns en riktigt bisarr filmserie som heter Men Behind The Sun 1-3 som skildrar enhet 731:s experiment på krigsfångar i Manchuriet. Har fått för mig att dessa filmer är jäkligt spekulativa och blodiga, men de kan kanske vara värda att kolla upp.
http://www.imdb.com/title/tt0093170/