Italien under fascismen
Italien under fascismen
Är det någon som känner till någon bra källa som tar upp hur Italien organiserades av fascisterna? Jag är nämligen intresserad av hur korporativisimen fungerade/var tänkt att fungera.
När jag ändå skriver så ska jag passa på och fråga om en annan sak. Paul Jennedy skriver i The Rise And Fall Of The Great Powers att Mussolini förbjöd tillverkningen av hangarfartyg. En uppgift jag funderat över. Är det någon här som vet varför Mussolini gjorde det?
När jag ändå skriver så ska jag passa på och fråga om en annan sak. Paul Jennedy skriver i The Rise And Fall Of The Great Powers att Mussolini förbjöd tillverkningen av hangarfartyg. En uppgift jag funderat över. Är det någon här som vet varför Mussolini gjorde det?
Knäppa idéer
Mussolini hade många knäppa idéer.När det gäller italienska hangarfartyg, läste jag på en site "Once Italy realized the importance of airpower in the sea, the construction of the Aquila took place. The Aquila was 1 of 3 planned aircraft carriers for the Italian navy. The Aquila was to hold up to 53 Reggiane Re 2001 aircraft. Construction began in 1942 by modifying the ocean liner "Roma". Källa:http://www.comandosupremo.com/Aquila.html
En hypotes skulle kunna vara att den romerska armén aldrig hade några hangarfartyg.
En hypotes skulle kunna vara att den romerska armén aldrig hade några hangarfartyg.
Som alla 'färska' diktaturer - gjorde Italien under Musse en hel del framsteg. Stora
allmänna arbeten för utdikning av de Pontinska Träsken, ökning av den odlingsbara
arealen, regleringar av Po och Arno-floderna för att bemästra de periodiska över-
svämingarna. Vidare ansträngningar att höja den italienska bostadsstandarden med
nyanlagda städer och stadsdelar i modern stil och arkitektur. Stora investeringar
gjordes i Libyen för att bereda plats för emigration av 'fattiga jordlösa' italienska
arrendebönder. Vid sidan av detta reformarbete - kom dom vanliga diktatoriska
excesserna - på armé, flotta och flygvapen, där speciellt inom flyget Italien snabbt
kom i en ledande ställning. Förutom att under Mussolini - 'tågen gick i tid...' var kanske
hans största gåva till italienska folket, att visa att det gick att få bukt med maffian. Dess
inflytande snöptes radikalt och med hårda metoder - även om det får erkännas att en
del av dess korruption togs över av fascisterna själva.....mvh, Varjag
allmänna arbeten för utdikning av de Pontinska Träsken, ökning av den odlingsbara
arealen, regleringar av Po och Arno-floderna för att bemästra de periodiska över-
svämingarna. Vidare ansträngningar att höja den italienska bostadsstandarden med
nyanlagda städer och stadsdelar i modern stil och arkitektur. Stora investeringar
gjordes i Libyen för att bereda plats för emigration av 'fattiga jordlösa' italienska
arrendebönder. Vid sidan av detta reformarbete - kom dom vanliga diktatoriska
excesserna - på armé, flotta och flygvapen, där speciellt inom flyget Italien snabbt
kom i en ledande ställning. Förutom att under Mussolini - 'tågen gick i tid...' var kanske
hans största gåva till italienska folket, att visa att det gick att få bukt med maffian. Dess
inflytande snöptes radikalt och med hårda metoder - även om det får erkännas att en
del av dess korruption togs över av fascisterna själva.....mvh, Varjag
Kan inte hålla med.. Många menar att motiven till bekämpningen av maffian kommer frånvarjag skrev: att visa att det gick att få bukt med maffian. Dess
inflytande snöptes radikalt och med hårda metoder - även om det får erkännas att en
del av dess korruption togs över av fascisterna själva.....mvh, Varjag
Mussolinis första besök på Sicilien, då han var på väg från Trapani till huvudstaden Palermo, åkte han först cortège genom Piana dei Greco, alldeles i utkanten av Palermo. Medans paraden gick så gjorde Mussolinis medresenär, Piana dei Grecos borgmästare och mafioso Don Fransesco Cuccia gester mot Mussolinis livvakter och viskade i Mussolinis öra "Du är med mig, du är under mitt beskydd, Varför behöver du alla dessa poliser för?" Mussolini var tyst och förnärmad resten av dagen, hans Sicilien-vistelse blev kortare än planerat.
Detta menar många är katalysatorn för Mussolinis kampanj mot maffian.
Men det är inte det huvudsakliga motivet, som många tror, att det skulle vara två olika maktgrupper om statlig makt är befängt. Cesare Moris fascistiska utrensningskampanjer av maffian var främst ett sätt att rensa ut liberala politiker och socialister genom att kalla dem för mafioso. Om man i nord-italien kallade fienden för kommunister så kallade man fienden i syd för mafiosi. Det var ett sätt för fascisterna att försöka få allmän opinion för sig och samtidigt kasta ut det gamla politiker-gardet. 1000-tals oskyldiga avrättades eller skickades ut på fängelse-öarna. Politik och mafia-skap har alltid varit så extremt oseparerbara på Sicilien, därför har maffian kunnat överleva ända sedan början på 1800-talet.
Sen kan jag inte se den tidiga fascismen som något positivt egentligen.. Det var en av de värsta katastroferna i modern Italiensk historia, då partierna helt plötsligt förbjöds, socialisternas ledare mördades, blev det en stor chock för det italienska folket. Det som skedde var i princip en idiologisk rensning och en slags påtvingad oreglerad industrialism som inte var populär i många breda folklager. Dessutom är fascistisk-futuristisk arkitektur t.ex den i Latina eller E.U.R i Lazio extremt ful..
Det där med att tågen gick i tid under Mussolini ska bestämt vara en myt:varjag skrev: Förutom att under Mussolini - 'tågen gick i tid...'
http://www.snopes.com/history/govern/trains.htm
Jag kan annars tipsa om den utmärkta "Staging Fascism: 18 Bl and the Theater of Masses for Masses " http://www.amazon.com/gp/product/080472 ... e&n=283155
Intressant historia samt ganska bra övergipande bild av Italien under di svarte...
/a
Intressant historia samt ganska bra övergipande bild av Italien under di svarte...
/a
-
hans lindquist
- Medlem
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
- Ort: hans lindquist
Svår ideologi
Korporativismen är en besvärlig ideologi med beröringspunkter dels till det gamla skråsamhället, dels till syndikalism och gillessocialism. En märklig blandning av konservativt och radikalt, som uppenbarligen tilltalade många, som frenetiskt sökte ett alternativ till den liberala demokratin och parlamentarismen under demokratins genombrottsår under förra seklets tre första decennier. Generellt framstår korporativismen som en tankekonstruktion utan nämnvärd praktisk förankring.
Parlamentet, i det italienska fallet "camera corpore" ska såväl företagare som anställda vara representerade branschvis. Parlamentet blir då en stridsplats för olika, motsatta bransch- eller korporationsintressen, vilket antogs eliminera klasskampen. I praktiken blir systemet antagligen väldigt konservativt, då de starkaste korporationerna med de största företagen framgångsrikt kommer att motsätta sig samhällsförändringar till sin nackdel och värna egna privilegier på samma sätt som skedde på skråsamhällets tid.
En totalitär statsapparat hade sedan att medla mellan - och spela ut _ olika branschintressen mot varandra. Korporativismen drog faktiskt en hel del antikapitalistiska vänsterradikaler (t ex poeten Ezra Pound) till fascismen. Även i Francos Spanien och Hitlers Tyskland fanns ansatser till ett korporativt samhällsskick. Man kan nog säga att i och med diktaturens genomförande blev korporativismen ett arrangameng utan vare sig makt eller mening i nyssnämnda europeiska diktaturer. Kort sagt en papperskonstruktion.
mvh
Hasse Lindquist
Parlamentet, i det italienska fallet "camera corpore" ska såväl företagare som anställda vara representerade branschvis. Parlamentet blir då en stridsplats för olika, motsatta bransch- eller korporationsintressen, vilket antogs eliminera klasskampen. I praktiken blir systemet antagligen väldigt konservativt, då de starkaste korporationerna med de största företagen framgångsrikt kommer att motsätta sig samhällsförändringar till sin nackdel och värna egna privilegier på samma sätt som skedde på skråsamhällets tid.
En totalitär statsapparat hade sedan att medla mellan - och spela ut _ olika branschintressen mot varandra. Korporativismen drog faktiskt en hel del antikapitalistiska vänsterradikaler (t ex poeten Ezra Pound) till fascismen. Även i Francos Spanien och Hitlers Tyskland fanns ansatser till ett korporativt samhällsskick. Man kan nog säga att i och med diktaturens genomförande blev korporativismen ett arrangameng utan vare sig makt eller mening i nyssnämnda europeiska diktaturer. Kort sagt en papperskonstruktion.
mvh
Hasse Lindquist